Hej, har haft ögonen på en övergiven stuga som stått tomt ca 5 år. de 5 tidigare har det bebotts sporadiskt. Innan dess ganska mycket.
Vill inte outa någon så ska försöka vara så lite detaljerad som möjligt.

Huset har under de senaste 5 åren bebotts av en "pundare" fram och tillbaka, eller mer att ägaren tyvärr gick ned i träsket. Vet vem ägaren är, kände honom lätt för typ 8 år sen. Huset är helt förstört i ytskikten, dörrar är sönderhuggna av kniv. Spraymålat på väggar. Fullt med skrot och stöldgods överallt. Det jobbigaste är att det står övergivna fordon på fastigheten. Det är det jobbigaste.

Men strukturen är i bra skick. är ett gammalt timmerhus som är panelat. Jättemysigt hus, med väl etablerad tomt, jättebra läge (för mig). Och med ett litet vattendrag på tomten. det är egentligen fantastiskt fint. Ytskikten inne är jättesunkiga om man bortser från skadegörelsen, typ sunkig 80-tals paneler. så gör egentligen inte mycket att de är vandaliserade. Huset är inte värt mycket pengar. Ett grannhus som ör bobart men sunkigt går för typ 50-100 tusen. Tänker nog inte ge mer än 20 tusen med tanke på skicket.

Så till frågan, hur går jag bäst till väga med detta? har för ca ett år sen försökt ringa personen på alla nummer jag kunde hitta på internet. inget fungerade. Personen ör skriven hos sin mamma (i en annan stad, långt bort) och har varit det sen typ 90-talet. Har även försökt ringa henne, inget svar. är osäker om han faktiskt bor där, hört någon stans att han inte gör det. vet ej.

Funderar nu på att skicka ett brev till henne, men vad ska man liksom skriva? jättesvårt. tänkte kanske börja med att fråga om han vill att jag ska skruva igen dörren då någon har slagit in rutan i dörren och låst upp. Kanske bäst att inte nämna att jag vill köpa det direkt, då kanske han tror att det handlar om mycket pengar, vilket det inte gör.


Tack på förhand:)
 
BirgitS
Jag tycker du har bra förslag själv med ett brev där du beskriver hur det är och frågar om du ska försöka förbättra husets skydd mot intrång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är bara att fråga rakt ut om personen är intresserad av att sälja huset. Jag tvivlar på att man kan sweet-talk:a någon till någonting som att sälja sitt hus.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det känns mest som att du vill lura en gammal dam eller en alkis genom att få dem tro att deras fastighet är värdelös.

Vilken tomt som helst som är ansluten till avlopp och har el är värd mer än 20kkr.

Så länge fastigheten inte säljs på exekitiv auktion, hoppas jag att den går på mångfalt mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
N
D dddssaal skrev:
Hej, har haft ögonen på en övergiven stuga som stått tomt ca 5 år. de 5 tidigare har det bebotts sporadiskt. Innan dess ganska mycket.
Vill inte outa någon så ska försöka vara så lite detaljerad som möjligt.

Huset har under de senaste 5 åren bebotts av en "pundare" fram och tillbaka, eller mer att ägaren tyvärr gick ned i träsket. Vet vem ägaren är, kände honom lätt för typ 8 år sen. Huset är helt förstört i ytskikten, dörrar är sönderhuggna av kniv. Spraymålat på väggar. Fullt med skrot och stöldgods överallt. Det jobbigaste är att det står övergivna fordon på fastigheten. Det är det jobbigaste.

Men strukturen är i bra skick. är ett gammalt timmerhus som är panelat. Jättemysigt hus, med väl etablerad tomt, jättebra läge (för mig). Och med ett litet vattendrag på tomten. det är egentligen fantastiskt fint. Ytskikten inne är jättesunkiga om man bortser från skadegörelsen, typ sunkig 80-tals paneler. så gör egentligen inte mycket att de är vandaliserade. Huset är inte värt mycket pengar. Ett grannhus som ör bobart men sunkigt går för typ 50-100 tusen. Tänker nog inte ge mer än 20 tusen med tanke på skicket.

Så till frågan, hur går jag bäst till väga med detta? har för ca ett år sen försökt ringa personen på alla nummer jag kunde hitta på internet. inget fungerade. Personen ör skriven hos sin mamma (i en annan stad, långt bort) och har varit det sen typ 90-talet. Har även försökt ringa henne, inget svar. är osäker om han faktiskt bor där, hört någon stans att han inte gör det. vet ej.

Funderar nu på att skicka ett brev till henne, men vad ska man liksom skriva? jättesvårt. tänkte kanske börja med att fråga om han vill att jag ska skruva igen dörren då någon har slagit in rutan i dörren och låst upp. Kanske bäst att inte nämna att jag vill köpa det direkt, då kanske han tror att det handlar om mycket pengar, vilket det inte gör.


Tack på förhand:)
Om hen är intresserad av att sälja bör man väl göra en oberoende värdering? Känns mest schysst skulle jag tycka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är bara att fråga rakt ut om personen är intresserad av att sälja huset. Jag tvivlar på att man kan sweet-talk:a någon till någonting som att sälja sitt hus.
Däremot kan man få någon att tvärstoppa genom att vara alltför burdus i sin framtoning för då kan det kännas som att någon försöker tvinga en genom påtryckningar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot kan man få någon att tvärstoppa genom att vara alltför burdus i sin framtoning för då kan det kännas som att någon försöker tvinga en genom påtryckningar.
Huh? Vad har burdus med påtryckningar att göra? Det är två vitt skilda entiteter. Det ena är en egenskap och det andra är en handling. Jag är definitivt mer vaksam mot någon som vill spika igen min dörr/fönster för att vara "snäll". Då vet man med 97 % säkerhet att det finns andra motiv bakom. Vidare betyder inte rättframhet att vara burdus.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är bara att fråga rakt ut om personen är intresserad av att sälja huset. Jag tvivlar på att man kan sweet-talk:a någon till någonting som att sälja sitt hus.
Det kanske stämmer. Men känns lite scammigt att bara skicka ett brev och säga att man vill köpa huset. Känns som något som åker rakt i sopen
 
M maglub skrev:
Det känns mest som att du vill lura en gammal dam eller en alkis genom att få dem tro att deras fastighet är värdelös.

Vilken tomt som helst som är ansluten till avlopp och har el är värd mer än 20kkr.

Så länge fastigheten inte säljs på exekitiv auktion, hoppas jag att den går på mångfalt mer.
Alltså nej, som sagt så är grannhuset tillgängligt för typ 50 tusen, tror det var så mycket jag erbjöds betala för det. Det huset har vatten avlopp och el samt är bobart. Säg att tomten med vatten och el är värd 50 (generöst) huset är värt typ 0 i sig själv. Sen står det flera övergivna fordon som är helt slut, ett huss fullt med bråte som är helt förstört och sopor i alla skrymslen uthusen. Då är 20kkr inte ett så värst dåligt pris imo.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Om hen är intresserad av att sälja bör man väl göra en oberoende värdering? Känns mest schysst skulle jag tycka.
Jo visst kan man göra det, vad kostar en värdering?
 
N
D dddssaal skrev:
Jo visst kan man göra det, vad kostar en värdering?
Kontakta en mäklare så brukar de kunna vara behjälpliga. Kan de inte göra värderingen själva kan de hänvisa till en lämplig värderingsman.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Karrock
Det verkar ju vara på landet, så det kanske går att få en lokal mäklare att ställa upp på att rodda köpet och värdera för småpengar. Vi betalade ca 5000kr för att mäklaren ordnade all pappersexercis med köp och avstyckning vid ett "grannköp". Ingen direkt värdering eftersom vi redan hade gjort upp om pris med säljaren. Hade nog inte behövt betala så mycket mer för en värdering också. I ditt fall rekommenderar jag hjälp för en trygg kontraktskrivning på riktiga papper. Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kan det finnas något intresse hos personen att du ”räddar” huset? I så fall kanske det kan vara en väg att gå, t ex om huset funnits ett tag i släkten osv. Testa att sms:a till mobilnummer om h*n inte svarar, vissa svarar aldrig på okända nr. Finns det några andra släktingar till ägaren du kan kontakta? Jag hade nog försökt med brev till mamman i första hand, eller ring nån av hennes grannar och kolla om de kan förmedla kontakt. Och/eller kollat runt i lokala missbrukarkretsar om nån vet.

Min erfarenhet är tyvärr att det kan bli jobbigt att ha att göra med någon som missbrukar, även om ni gör upp kontrakt osv och du köper huset så kanske h*n inte släpper huset, kommer tillbaka och vill ha mer pengar osv. Bara så att du har det i åtanke. Vill inte dra alla över en kam, men missbruk kan verkligen förändra en människa.

Köpesumman är väl rimlig om man tänker på allt skrot och skräp du behöver forsla bort från tomten, gamla bilar får man väl inte ha stående sådär.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Järnskrot får man 3 kr kg för,

Jag betviivlar att någon säljer en fastighet för 20 tusen, för 10 år sedan kunde man köpa för sånna priser i norrland, men jag har då inte sett något så billigt på länge,

20 tusen :crysmile: det får man knappt en besiktigad bil för,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Järnskrot får man 3 kr kg för,

Jag betviivlar att någon säljer en fastighet för 20 tusen, för 10 år sedan kunde man köpa för sånna priser i norrland, men jag har då inte sett något så billigt på länge,

20 tusen :crysmile: det får man knappt en besiktigad bil för,
20kkr är kanske inte så lätt, men du är välkommen upp hit till Västernorrland. Jag kan visa dig åtminstone 10st fastigheter runt om i länet som utan problem skulle gå att köpa för runt 50 eller under. Obebodda sedan länge pga dess ägare flyttat till jobb och annat, men huset har inte gått att sälja överhuvudtaget. Ska jag vara helt ärlig så finns det säkert ett par stycken som skulle kunna skänkas bort då det finns avgifter till vägsamfälligheter, sophämtning och liknande som behöver betalas varje år och på en 10-15års period i princip uppgår till fastighetens värde. Inte direkt vad jag skulle kalla för toppenlägen, men en gång tyckte en person att det var det bästa stället i världen, och den personen kan ju gott dyka upp igen (även om det inte är så troligt).
 
  • Gilla
dddssaal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.