KristinaRT
Blir lite fundersam här - är det alltså så att alla andra bilmärken är mycket billigare att serva, eller har helt andra serviceintervaller etc, och VW är mycket dyrare/extensivare än alla andra?

Så vitt jag vet har t.ex. volvo också Haldex, menar du att det gäller helt andra servicekrav och därmed kostnader för på en Volvo m automat och Haldex än en VW?

Bara en reflektion;
Det kan ju också vara så att de som äger en 4motion med DSG faktiskt tycker att bilen har fördelar som uppväger evt nackdelar? Som god krocksäkerhet, praktiska funktioner/detaljer och gott andrahandsvärde... Körglädje, stort lastutrymmer, bra dragkraft? Bara en stilla tanke...
 
Redigerat:
KristinaRT skrev:
Blir lite fundersam här - är det alltså så att alla andra bilmärken är mycket billigare att serva, eller har helt andra serviceintervaller etc, och VW är mycket dyrare/extensivare än alla andra?

Så vitt jag vet har t.ex. volvo också Haldex, menar du att det gäller helt andra servicekrav och därmed kostnader för på en Volvo m automat och Haldex än en VW?

Bara en reflektion;
Det kan ju också vara så att de som äger en 4motion med DSG faktiskt tycker att bilen har fördelar som uppväger evt nackdelar? Som god krocksäkerhet, praktiska funktioner/detaljer och gott andrahandsvärde... Körglädje, stort lastutrymmer, bra dragkraft? Bara en stilla tanke...
Vet inte hur det är med Volvon, men BMW är mycket billigare att serva än VW. Letade jag en bil med körglädje och bra dragkraft skulle jag inte gå på en Passat 4M, DSG. Framhjulsdriven med stöddrivning bak som understyr konstant, ryckig växellåda som är ökänd för haverier och dyra reparationer och dyr service. Passat är enda bilen jag hittils brutit leasingen på i förtid.

Vad har den för praktiska funktioner/detaljer som andra bilar inte kan erbjuda idag?
 
KristinaRT
Tja, nu var ju detta en diskussion om MPV:s inte om fördelar resp nackdelar med olika bilmärken.
Men för att besvara din fråga så tror jag inte ett smack på att det generellt skulle vara dyrare att serva VW än BMW.
Vad gäller passaten, så sitter DSG lådan som havererar sitter inte inden nya passaten, lastutrymmet ör mycket bra och motorn pigg och trevlig, vilket de flesta tester av bilen sluter sig till.
Däremot är det ju inte ovanligt att man har vissa uppfattningar, varav vissa kan vara ganska väl befästa....

Sannolikt håller dock få svenskar med dig i din sågning sv passaten, eftersom den är en av de populäraste bilarna i Sverige. Men så länge då är nöjd med din bil är det ju det viktigaste för dig. Jag är extremt nöjd med min bil, och eftersom TS varken skulle ha en Passat eller en BMW (525, eller vad du kan ha) är detta inte något som behöver diskuteras mer.
 
Redigerat:
Det är skillnad på serviceintervaller. Volvo tycker tex nte att man behöver byta automatväxellådsolja alls som privatperson men om man kör taxi eler polisbil är det 6000mil. När du sedan får fel automaten byter dom hela växellådan till en hög kostnad. Samma växellåda i andra bilmärken har 6000 mil även för privat bruk. Haldex har inget serviceintervall i volvo ( iaf inte på min 2005a).

I detta kan man ju fundera på om den tätare servicen behövs eller inte. Jag tror att den gör det.
 
KristinaRT skrev:
Tja, nu var ju detta en diskussion om MPV:s inte om fördelar resp nackdelar med olika bilmärken.
Men för att besvara din fråga så tror jag inte ett smack på att det generellt skulle vara dyrare att serva VW än BMW.
Vad gäller passaten, så sitter DSG lådan som havererar sitter inte inden nya passaten, lastutrymmet ör mycket bra och motorn pigg och trevlig, vilket de flesta tester av bilen sluter sig till.
Däremot är det ju inte ovanligt att man har vissa uppfattningar, varav vissa kan vara ganska väl befästa....

Sannolikt håller dock få svenskar med dig i din sågning sv passaten, eftersom den är en av de populäraste bilarna i Sverige. Men så länge då är nöjd med din bil är det ju det viktigaste för dig. Jag är extremt nöjd med min bil, och eftersom TS varken skulle ha en Passat eller en BMW (525, eller vad du kan ha) är detta inte något som behöver diskuteras mer.
Nej, det stämmer att TS inte var ute efter en Passat, men service mm gäller för alla VAG bilar, även Skoda och Seat. En kompis som köpte en Skoda Yeti kan dyrt bekräfta detta.

Att Passaten är populär beror på att de fått ut många tjänstebilar efter att Saab la ner. Tittar man på hur många nyregistreringar som är på privatpersoner av Passat är jag rätt säker på att den inte är så dominerande.

Jag reklamerade bromsarna då de tog dåligt i vått väglag och VW förklarar det med att ge mig ett 23 sidigt häfte som förklarar varför VAG:s bromsar tar dåligt när det är fuktigt och vått.

Nya Passaten med TDI har samma DSG som föregångaren hade, dvs 6-stegad med våtlameller. 7-stegade som sitter i bensinarna får inte ens säljas om bilen skall gå som Taxi. För racing är dubbekopplingslådor perfekta, men för vanlig normalkörning är vanliga hydraulautomater överlägsna.

(Jag kör nu en 520d och en X5 40d)
 
Livsstilsfaktorer som märke, design, miljöklassning etc har minimal inverkan på bilvalet. Jag vill ha en bil som är säker, rymlig, flexibel, komfortabel och har god totalekonomi. Rent konkret betyder det följande önskelista.

* Hög krocksäkerhet
* Bra sikt och bra belysning
* 5 + 2 platser
* Dragkrok
* Rejält bagage då man åker 5
* Man ska kunna lägga in längdskidor i bilen hyfsat enkelt.
* Rimlig livscykelkostnad över en ägandetid på ca 5-6 år om jag köper privat.
* Rimlig livscykelkostnad över en ägandetid på 3 år om jag kör förmånsbil.

Passaten kan vara intressant som förmånsbil, då jag konstaterat att det inte finns några supermiljöbilar med 5+2 platser och dragkroksmöjlighet under 10 basbelopp. Jag måste alltså välja bort något av dem. Dragkrok är uteslutet att välja bort. Vilket kokar ner det till en diskussion vad extraplatserna är värda i pengar. En Citroen C4 Grand Picasso som förmånsbil kostar oss ca 18000kr/år netto + ca 13000 kr diesel = 31000 medans en Passat Laddhybrid kostar 12000 kr netto/år + bränsle. Ca 75% av körningen kan nog göras på el isåfall.
 
pelpet skrev:
Livsstilsfaktorer som märke, design, miljöklassning etc har minimal inverkan på bilvalet. Jag vill ha en bil som är säker, rymlig, flexibel, komfortabel och har god totalekonomi. Rent konkret betyder det följande önskelista.

* Hög krocksäkerhet
* Bra sikt och bra belysning
* 5 + 2 platser
* Dragkrok
* Rejält bagage då man åker 5
* Man ska kunna lägga in längdskidor i bilen hyfsat enkelt.
* Rimlig livscykelkostnad över en ägandetid på ca 5-6 år om jag köper privat.
* Rimlig livscykelkostnad över en ägandetid på 3 år om jag kör förmånsbil.

Passaten kan vara intressant som förmånsbil, då jag konstaterat att det inte finns några supermiljöbilar med 5+2 platser och dragkroksmöjlighet under 10 basbelopp. Jag måste alltså välja bort något av dem. Dragkrok är uteslutet att välja bort. Vilket kokar ner det till en diskussion vad extraplatserna är värda i pengar. En Citroen C4 Grand Picasso som förmånsbil kostar oss ca 18000kr/år netto + ca 13000 kr diesel = 31000 medans en Passat Laddhybrid kostar 12000 kr netto/år + bränsle. Ca 75% av körningen kan nog göras på el isåfall.
Då du har möjligheten att gå på förmånsbil skulle jag absolut ta den och en laddhybrid. Har du bra upplägg med din arbetsgivare om drivmedelsersättningen så kan det bli så att du kör den helt gratis. Passat eller inte... Som förmånsbil spelar service och andrahandsvärde ingen roll. Då tar man den som ryms inom företagets bilpolicy och du känner att du har råd med.
 
När blev Passat en MPV? ;)
 
thomasx skrev:
När blev Passat en MPV? ;)
Efter senaste rön så kallar jag det för en MPV i vart fall - "Multi Pollution Vehicle" :D
 
slacker skrev:
Efter senaste rön så kallar jag det för en MPV i vart fall - "Multi Pollution Vehicle" :D
...sa han som kör en......
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Aha, i det fallet så trodde jag att det stod för Mega Pollution Vehicle ;)
 
KristinaRT
slacker skrev:
Efter senaste rön så kallar jag det för en MPV i vart fall - "Multi Pollution Vehicle" :D
Passat GTE?
 
Jag tror att slacker tänker på:

000vw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...men med tanke på vad han själv kör så borde han vara lite försiktig med


sten_196664985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i

glashus_20253917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter och 3 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
J

...men med tanke på vad han själv kör så borde han vara lite försiktig
Slutar definitivt att kasta sten på VW från och med nu! ;)
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
E de nån som har kollat att det verkligen sitter en elmotor i VW's GTE-modeller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.