Barnrikehuset skrev:
Packade in tre snowracers i takboxen förra året. Värsta dyngan, stannar hellre hemma än tar med snowracers igen! I år blev det en pulka och ligglappar.
Jag tycker precis tvärtom ;) Snowracers rules. Vi hade med två snowracers, två tefat och en pulka till backen idag. Det enda som gick att åka på i all snö var snowracers. Pulka och tefat kom ingenstans. Snowracers kör dessutom ifrån både pulkor och tefat i alla lägen, och dessutom kan man styra. Snowracers rules, men, smaken är som baken, delad ;)
 
harry73
KristinaRT skrev:
Grannen hade en 7-sitsig Peugeot (kommer inte ihåg mldellbeteckningen), får några år sedan.
Enormt gott om plats och elektriska skjutdörrar, de gillade verkligen hur lcyket de fick in.

De sålde eftersom minsta reparation var snordyr, och när bilen är 4-5 år gammal kan det ju blrja dyka upp sådant. Kommer ihåg att det var ett elektriskt fel som krävde att de bytte något styrdon eller vad det nu hette, det skulle kosta runt 30000 att fixa....
borde vara Peugeot 806, samma som fiat ulysse oc citroen c8 som jag skrev tidigare om. Elektriska fel är kännetecken för dessa bilar. Jag hade en app med diagnosprogram i min telefon för att kunna nolställa datorn när något strulade
 
KristinaRT
harry73 skrev:
borde vara Peugeot 806, samma som fiat ulysse oc citroen c8 som jag skrev tidigare om. Elektriska fel är kännetecken för dessa bilar. Jag hade en app med diagnosprogram i min telefon för att kunna nolställa datorn när något strulade
Det kan nog stämma att det var 806.... Som sagt, rymlig, smarta dörrar och lastar hur mycket som helst, men dyr att reparera och därmed äga...
 
Utan att nånsin ha ägt en Opel, skulle jag titta på en Zafira med dieselmotor och 7-sitsig. Kvalitet? Egentligen ingen aning - men jag får nog känslan av att den är bättre än sina franska polare!? Prisvärt i förhållande till mycket annat är min gissning. Dessutom hyfsat snygga (starka ord för familjebussar:)).
 
MLA72 skrev:
Utan att nånsin ha ägt en Opel, skulle jag titta på en Zafira med dieselmotor och 7-sitsig. Kvalitet? Egentligen ingen aning - men jag får nog känslan av att den är bättre än sina franska polare!? Prisvärt i förhållande till mycket annat är min gissning. Dessutom hyfsat snygga (starka ord för familjebussar:)).
Jag har haft 2 oplar och det är faktiskt inget fel på dem! Trevliga bilar 😀

Värt att tänka på är dock att om man inte väljer diesel är att man inte heller väljer 2.2 liters motorn.
 
thomasx skrev:
Snowracers rules, men, smaken är som baken, delad ;)
Jag pratar om packbarheten inte körbarheten. Kan i och för sig tänka mig att det är lättare att ha dom i bagaget än att trassla in tre i takboxen.
 
http://www.blocket.se/dalarna/Opel_Zafira_2_0CDTi_Business_62719779.htm?ca=6&w=2

Typ en sån. Relativt låga miltal, 7 säten, diesel, välutrustad.

Något jag framförallt gillar med Opel är att de har utdragbart lårstöd! Sjukt skönt om man är lite längre 180+cm, är en bra avlastning för hela kroppen i min mening :) Det är faktiskt någonting jag saknar väldigt mycket från min förra bil.

http://www.blocket.se/jamtland/Mazda_5_1_6D_Advance_Plus_7_Sits_64355400.htm?ca=6&w=2

Annars har du Mazda 5. Mazdor är ju kända för att vara driftsäkra om inte annat :)
 
Redigerat:
Barnrikehuset skrev:
Jag pratar om packbarheten inte körbarheten. Kan i och för sig tänka mig att det är lättare att ha dom i bagaget än att trassla in tre i takboxen.
Jaha. Det var nog det där med "dyngan" som fick mig att tro annat ;) Jo, de är inte roliga att packa, tar en jäkla plats och svåra att kombinera för att maximera nyttjandet av utrymmet ;)
 
Jarlsgård skrev:
[länk]

Typ en sån. Relativt låga miltal, 7 säten, diesel, välutrustad.
Den där ska jag nog försöka titta på, det blir ju bara en liten omväg från jobbet. Rätt färg också. Tack för tipset.
 
Chrysler Town and Country är väl samma bil som Gran Voyager i Sverige tror jag.
[video=youtube;GDmk3ebi018]https://www.youtube.com/watch?v=GDmk3ebi018[/video]
Första gången jag såg den här "reklamfilmen" så började jag längta efter en familj att fylla en sådan bil med. Livet blir ju inte alltid som man har tänkt sig, men gillar fortfarande bilen och sju år senare borde de ju vara ännu smartare.
 
pelpet skrev:
Den där ska jag nog försöka titta på, det blir ju bara en liten omväg från jobbet. Rätt färg också. Tack för tipset.
Jag har en likadan fast med 130hk motorn. Den är verkligen fantastisk, svårt att tänka mig en bättre familjefraktare.
1. Ganska snygg, ser inte speciellt bussig ut.
2. Trevlig att köra med bra skjuts i motorn, och denna är ännu starkare. Går tyst.
3. Fina utrymmen och flexibel inredning, alla stolar utom de två längst bak går skjuta. Alla stolar utom förarstolen går vika ner.
4. Ganska hög kvalitetskänsla i kupén. Inget knirr och knarr.
5. Rattvärme! Borde vara förbjudet med bilar utan.
6. Ekonomisk. Låg bränsleförbrukning, skattebefriad 5 år, gäller dock bara 130hk-modellen.

Jag har fått byta dieselpump på min, ren otu r hoppas jag.
 
Letade också 7-sitsare förra året. Då slogs jag av hur många sådana modeller som hade en totalvikt strax över 2500kg = ingen 1000kg kärra på B-kort. Sharanen som exempel, totalvikt 2540kg på de individer jag tittade på. S-maxen, värre ändå 2505kg! Kunde de inte registrerat den 5kg lättare?

Blev en Caddy maxi Life, fyrhjulsdriven till slut. Totalvikt 2415kg.
 
Även när det gäller släpvagnsvikt dominerar C4 Grand Picasson. Det ex jag kollade på fick dra ett 1100 kg släp på B-körkort och ett tvåtonssläp med B96. Ibland är det bra med låg totalvikt.
 
fredl skrev:
Chrysler Town and Country är väl samma bil som Gran Voyager i Sverige tror jag.

Första gången jag såg den här "reklamfilmen" så började jag längta efter en familj att fylla en sådan bil med. Livet blir ju inte alltid som man har tänkt sig, men gillar fortfarande bilen och sju år senare borde de ju vara ännu smartare.
Jepp, det är samma. Synd att de missade att visa Stow'n-go i videon. Man får välja mellan swing'n-go, som visades i videon, och stow'n-go, som vi har i vår. Kolla in video nedan. Det är så supersmidigt när man ska lasta lite mer grejer i bilden, byggskivor t.ex. ;)

Det smidiga med DVD-systemet är att barnen kan titta på TV eller film med trådlösa hörlurar, medan vi där fram kan lyssna på radio, musik eller en ljudbok.

Bilen får dra 1600kg. Men för kärra på 1000kg behövs utökad B eller BE (tror jag)

[video=youtube;gL337bCE9Vk]https://www.youtube.com/watch?v=gL337bCE9Vk[/video]
 
Finns det några laddhybrider med 6 eller fler sittplatser och dragkrok? Frun kanske har möjlighet att välja tjänstebil på jobbet, och då är det väldigt förmånliga regler kring detta. Det enda jag hittat hittils är en XC90 laddhybrid men den blev rätt dyr ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.