Spontant gissar jag att det finns flera orsaker till att ni inte hittar 7-sitsig elbil m drag; att tillverkarna helt enkelt inte insett att behovet finns, att behovet inte är tillräckligt stort för att erbjuda möjligheten och kanske också att deras batterier inte håller för det - även om du är beredd att köra fossilt ibland är dessa bilar inte optimerade för det, och räckvidden är betydligt kortare och jag misstänker att kraften (fossilmotorn ju inte så kraftfull som en normalstor motor till motsvarande bil eftersom den är tänkt som back up, inte primärt drivsystem) är ganska begränsad.
Det är just den bilden jag också får när jag läser rescensioner av Outlander PHEV. Man kommer i realiteten ca 3 mil på el, och den kan dra en liter i milen efter det.
Man får väl inse att elbilarna fortfarande befinner sig i en kraftig utvecklingsfas, och inte är redo att ersätta fossilbilar på alla plan än. Jag skulle tro att det ser helt annorlunda ut om 3 år. Då tror jag på ca 10-20% rena elbilar i nybilstatistiken och kraftigt utbyggda möjligheter att ladda bilarna.
Man får väl inse att elbilarna fortfarande befinner sig i en kraftig utvecklingsfas, och inte är redo att ersätta fossilbilar på alla plan än. Jag skulle tro att det ser helt annorlunda ut om 3 år. Då tror jag på ca 10-20% rena elbilar i nybilstatistiken och kraftigt utbyggda möjligheter att ladda bilarna.
Beroende på vad som är viktigast, så finns det ju en hel del 5-sitsiga bilar (med större bagage) som är eldrivna.
VW Passar (stort bagage!) ska finnas eldriven nu, vet dock inte om det är en bensin eller disel back up-motor.
Finns säkert liknande hos fler tillverkare också....
Hittade denna intressanta länk;
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-passat-sportscombi-gte-195899/
VW Passar (stort bagage!) ska finnas eldriven nu, vet dock inte om det är en bensin eller disel back up-motor.
Finns säkert liknande hos fler tillverkare också....
Hittade denna intressanta länk;
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-passat-sportscombi-gte-195899/
Den är tyvärr dyr både i inköp och drift. Drar nog strax under litern per mil, 6000kr i skatt och högt pris. Jag behöver egentligen bara 4 platser till vardags och två extra som reserv, så något större än en 5+2-MPV är svårt att försvara ekonomiskt. (Men chryslern ovan var fin). Hellre upplysta mugghållare än sportchassi.kallun skrev:
Jag vill ha några saker.KristinaRT skrev:Beroende på vad som är viktigast, så finns det ju en hel del 5-sitsiga bilar (med större bagage) som är eldrivna.
VW Passar (stort bagage!) ska finnas eldriven nu, vet dock inte om det är en bensin eller disel back up-motor.
Finns säkert liknande hos fler tillverkare också....
Hittade denna intressanta länk;
[länk]
Hög säkerhet (Prio 1)
Hög komfort
Bra lastkapacitet
Rimlig livscykelkostnad
Dragkrok
Möjlighet att åka 4 vuxna och två barn
Bränsletyp och förbrukning är i sig inte intressant. Det är totalekonomin som avgör. Men laddhybrider har fördelen att de räknas som supermiljöbilar, vilket ger ett lågt förmånsvärde för tjänstebilar vilket sänker totalkostnaden kraftigt.
Tyvärr finns det bara en laddhybrid som fixar 7 platser och drag och det är Volvo XC90. Men den är för dyr för att funka som tjänstebil. Max 10 basbelopp där.
Citroen C4 Grand Picasso är den enda 7-sitsaren som går som miljöbil med utsläpp under 120g CO2 verkar det som. Kanske går 110-hästars touran in här också.
Touran är väl inte 7-sitsig, det är Sharan som är 7-sitsig och Touran är en avhuggen variant av denna
Hade du inte haft kravet på 4 vuxna + 2 barn stämmer det övriga in på många bilar, men som sagt - jag tror det blir mycket svårt att hitta en eldriven 7-sitsare som kan dra något.
Det finns ju faktiskt en kompromiss, beroende på hur ofta du verkligen behöver de två extra platserna, och det är att skaffa en vanlig 5-sitsare, och när du verkligen behöver 2 extra platser hyr man en lämplig bil... Fungerar om det är några gånger per år, och det under 95% av tiden räcker m 5 platser.
Var iaf så en släkting gjorde, som hade bonusbarn med på semester eller liknande några ggr per år, medan det övrig tid räckte med en "vanlig"(mindre och mer bensinsnål) bil.
Enl länken har Passat GTE ett förmånsvärde på strax över 1000, och listpriset väl ca 50% av XC90 men som sagt bara 5 platser. Bortsett från det stämmer den mycket väl in på din specifikation....
Hmmmmmm, märks det att jag älskar min nya passat , även maken är såld eftersom den är bränslesnål, lastar mycket och får dra tungt....
Hade du inte haft kravet på 4 vuxna + 2 barn stämmer det övriga in på många bilar, men som sagt - jag tror det blir mycket svårt att hitta en eldriven 7-sitsare som kan dra något.
Det finns ju faktiskt en kompromiss, beroende på hur ofta du verkligen behöver de två extra platserna, och det är att skaffa en vanlig 5-sitsare, och när du verkligen behöver 2 extra platser hyr man en lämplig bil... Fungerar om det är några gånger per år, och det under 95% av tiden räcker m 5 platser.
Var iaf så en släkting gjorde, som hade bonusbarn med på semester eller liknande några ggr per år, medan det övrig tid räckte med en "vanlig"(mindre och mer bensinsnål) bil.
Enl länken har Passat GTE ett förmånsvärde på strax över 1000, och listpriset väl ca 50% av XC90 men som sagt bara 5 platser. Bortsett från det stämmer den mycket väl in på din specifikation....
Hmmmmmm, märks det att jag älskar min nya passat , även maken är såld eftersom den är bränslesnål, lastar mycket och får dra tungt....
Redigerat:
Visste inte att den fanns som 5+2...elpaco skrev:
Däremot finns den i modeller med riktigt bra CO2-utsläpp. Antar att det inte borde vara några problem med att få drag på den, man kanske tom kan få den med dragpaket=back-kamera, något jag bara ÄLSKAR!!!
Uppdatering: efter att ha kollat VW:s hemsida...
Touran är 7-sitsig som standard, den går att få med back-kamera, deras dieselmodeller är snåla och deras grundläggande säkerhetsnivå är hög
Redigerat:
Touran hade en jättesmart dragkrok. Man fäller ut den på en knapp. Backkamera fanns också.
Tanken med att välja 5+2 är flexibiliteten. Att hyra en bil vid dessa tillfällen kommer inte att bli av. Men annars verkar passaten bra.
Tanken med att välja 5+2 är flexibiliteten. Att hyra en bil vid dessa tillfällen kommer inte att bli av. Men annars verkar passaten bra.
Förmodligen är det samma krok som jag har, den är enkel att hantera, skyddas bra när den är "invikt" och man ser direkt när den är låst utfälld... Smart konstruktion!
Back-kamera är guld värd, jag har haft det i 5 år och vill inte vara utan det, man vet alltid precis var bilen är även om man backar mot något som inte sensorerna känner av (som kantstenar eller gräskanter).
DSG-låda är inte heller fel, eller adaptiv farhållare - förenklar körningen avsevärt!
Back-kamera är guld värd, jag har haft det i 5 år och vill inte vara utan det, man vet alltid precis var bilen är även om man backar mot något som inte sensorerna känner av (som kantstenar eller gräskanter).
DSG-låda är inte heller fel, eller adaptiv farhållare - förenklar körningen avsevärt!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 820 inlägg
Krok som fälls ut elektriskt skall man undvika om man kan (iaf på BMW, men det är säkert samma tillverkare till fler marken). Finns ett plastdrev i mekaniken som går sönder vid överbelastning = byte av hela draget då det inte finns som reservdel.
Menar du att det är en riskkonstruktion i allmänhet, bara för BMW eller att alla krokar av detta slag skulle vara gjorda på damma sätt? För nu är det ju VW vi talar om ..Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 820 inlägg
Risk generellt. BMW tillverkar inte dragen själva utan det är Westfalia, Brinkman, Bossal osv som tillverkar åt dem och de tillverkar åt många.elpaco skrev:
Beträffande just VW och 4WD och automat så är service inte att leka med. Ca 3kr/mil!! Filter och olja i Haldex och DSG kostar ca 6000kr att byta och det skall göras var 6000mil. Sedan kamrem vid 15000 eller skick som de säger, ytterligare ca 10k. Så överväger du en VW och skall ha den privat, kolla noga vad servicen kostar!