Hej!

Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av husköp om man är ensamstående, och framförallt hur bankerna resonerar kring detta.
Jag letar efter ett mindre hus runt 1,8 – 2,3 miljoner. Har nu hittat ett intressant objekt som har 2,1 milj. som utgångspris och 30000 / år i angiven driftkostnad som jag eventuellt skall kolla på.

Dom ekonomiska förutsättningarna är följande:
Inkomst 23500 / mån efter skatt och förväntat hyfsad löneutveckling
Har en bostadsrätt som är värd c:a 1 milj.
Befintliga lån är 230000 + knappt 40000 i studielån
Runt 150000 sparade kronor som jag inte tänkt använda till köpet

Jag har räknat med att ha 700000 kr som kontantinsats och därmed behöva låna c:a 1,5 milj.
Om man räknar med en snittränta på 5% över en längre period så får man en räntekostnad på 4375 kr/mån, till det har jag lagt 2500 kr/mån i drift och 500 kr/mån i fastighetsskatt. Totalt är man då uppe i 7375 kr/mån, till detta kommer givetvis en del pengar till underhåll samt eventuell amortering.
Kvar per månad om man inte räknar underhåll och amortering blir ju då runt 16000 kr. och det känns i mina ögon rätt okej.

Så vad tror ni om mina möjligheter att ro iland ett sånt projekt ? Skall givetvis kontakta min bank, men det är intressant att höra om någon annan haft likanande förutsättningar tidigare, och lyckas eller misslyckats.

• Gilla
Fregol
  • Laddar…
Tja,

Jag bor i Norge men vi har ju högre räntor här än i sverige, jag har 4.1% rörlig ränta. I min mening borde du inte ha några som helst problem att låna till huset.

Själv lånade jag 2.4 mkr till ett hus här, egen insats = 0 kr. Jag har en inkomst på ~25000 efter skatt. Och ett csn lån i sverige som kostar mig ca 8000 kr om året :)

Med den lönen och den kontantinsatsen så bör det inte vara några större problem.

Dina boendekostnader skulle bli 8250 kr vid 6% ränta (Detta räknar bankerna med just nu) Det blir 35% av din inkomst....mycket bra, banken har en gräns på 50%

Vad jag förstår så har du inga barn, så då behöver du "bara" ha kvar 6000kr till dina övriga kostnader, och det har du jue gott och väl :)

Så det e bara att uppsöka banken, och skulle du mot all förmodan få nej på din egen bank så gå till nästa, dehar en hel del att få dig som har en ordnad ekonomi som kund

Oj, tänkte 23500 det var inte mycket till lön för att äga ett hus, men sedan såg jag "efter skatt". :) Borde inte vara något problem för dig.

Tackar för svaren, då vet jag att jag inte är helt ute och cyklar iallafall. Är ju rätt tråkigt att spana in massa hus som det sen visar sig att man inte kan köpa iallafall.

Förutom att det givetvis är en högre risk att låna själv vid arbetslöshet o.s.v., så
är det även i mitt fall att jag inte tidigare bott i hus vilket gör att man har lite dålig koll
på kringkostnader. Detta excellenta forum har ju dock lärt mig en hel del om den saken.
Jag har ju lyckligtvis inte heller tummen mitt i handen, så en del skall jag nog klara av själv.

Som ensamstående husägare är riskerna lite större. Min bank gav mig rådet att skaffa en inkomstförsäkring. Det gjorde jag, den kostar 400kr/månad och ger mig 10000kr i tillskott varje månad om något skulle hända. Det känns bra att ha en sånn försäkring i dessa tider.

Skall kolla försäkringsskydd då jag träffar banken. Har dock redan en extraförsäkring i a-kassan som ger 80% under dom första 150 dagarna, och då är det ju fortfarande så jag klarar mig.

Var hos banken idag, fick lånelöfte på 1,8 milj utan problem och kunde få lite mer om det behövdes.
Dom nämnde inget om att jag var ensam låntagare överhuvudtaget, och räntan det räknades på var 6,5%.
Så då ar det bara att börja kolla efter lämpliga objekt då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.