corre skrev:
Den glömde jag på bilen i i vintras, lappen kom ju så långt före...
Blev lite akut när det varet körförbud i 2v :p
OT ang. körförbud

På den tiden jag hade "tjänstebil" kom besiktningspappren bort på företaget där jag jobbade.
Jag såg i alla fall inte kallelsen, den kanske dog gemdöden.
Det skall ju kontrollbesiktigas efter två år på en ny bil.

Så när jag skulle byta in bilen när den var tre år såg de på Bil & Truck att bilen hade körförbud.
Men jag hade kört i ett år ungefär ändå, utan problem :)
 
Som jag alltid trott. Man kan köra länge med en ny bil innan polisen kollar en. Men om man har en gammal blir man kollad hela tiden
 
j.f.s
KnockOnWood skrev:
OT ang. körförbud

På den tiden jag hade "tjänstebil" kom besiktningspappren bort på företaget där jag jobbade.
Jag såg i alla fall inte kallelsen, den kanske dog gemdöden.
Det skall ju kontrollbesiktigas efter två år på en ny bil.

Så när jag skulle byta in bilen när den var tre år såg de på Bil & Truck att bilen hade körförbud.
Men jag hade kört i ett år ungefär ändå, utan problem :)
Länge sedan? För nu är det första besiktning vid 3 år.

http://www.bilprovningen.se/Privat/Kundservice/Fragor-och-svar/Besiktningsperiod.html
Hur ofta ska jag besikta min lätta lastbil/personbil/lätta buss?
Personbil, lätt lastbil och lätt buss besiktas första gången efter tre år, andra gången efter fem år och därefter varje år. Sista siffran i registreringsnumret bestämmer besiktningsperioden. Första besiktningen utgår från datumet då fordonet tagits i bruk. Datumet står på ditt registreringsbevis.



Min bil:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2013-02-01)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2012-11
Producentansvarig: 556084-0968
I trafik första gången i Sverige: 2013-02-01

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2016-09-01 - 2017-01-31
 
Redigerat:
j.f.s skrev:
Länge sedan? För nu är det första besiktning vid 3 år...
Jag kan minnas fel, den var kanske fyra år gammal. Ca år 2007.
 
Tack för en bunt bra svar. Så här sammanfattar jag tråden.

Det kan vara en bra idé att köpa ett fulsläp. Det är dock stor risk att man åker på en lite större renovering av släpet, och hur stor den renoveringen kan vara svårt att säga innan om man inte är duktig på släp. När den renoveringen är gjort är släpet dock funktionsmässigt jämbördigt med ett hyfsat nytt släp.

Bromsade släp innebör ofta lite mer service än obromsade och ibland kan bromsarna låsa sig om släpet har stått bromsat. Släp behöver inte särskilt mycket service överlag. Alla släpvagnar kan drabbas av axelproblem, och då kan det kosta ungefär 2000-6000 för en ny axel. Enklare obromsade släp har ofta klena damasker vilket kan leda till hjullagerbyten.

Alla släp ska besiktigas vartannat år.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bra sammanfattning pelpet. :D
 
Hemmakatten
Jag menar att behovet borde styra om du ska köpa ett bromsat eller ett obromsat släp.

Vi har ett obromsat som får lasta 640 kg. 10 år.gammalt. Hjullager byttes för 2 år sedan. Och en vit reflex gillade inte besiktningskvinnan att jag hade lagat med vit tejp. Men inget annat är gjort med släpet.

Släpet står ute året.om. Vi är ganska noga med släpet. Borstar alltid ur släpet eller spolar med vattenslang om det behövs. Släpet står med en lutning ocj framlämmeln står lite upplyft med en träbit inunder så vatten kan rinna av.

När våra två lösvirkeshus byggdes så fick vi rivningslov för ett gammalt båthus på 40 kvm för att bygga nytt. Allt som inte kunde brännas på plats måste transporteras upp, vilkrt vi gjorde med vår traktor o släpvagnen

Vi också tagit ned en hel del träd och använt släpet.

Under byggtiden var jag iväg flera gånger i veckan för att hämta saker till bygget

Traktorn är numera såld, mem släpvagnen är kvar och anväds fortfarande flitidgt
 
Jag funderade ganska länge på att köpa ett begagnat släp men jag tyckte att de som fanns var ganska dyra alternativt såg ut som skit och det ville jag inte ha. Slutade iaf med att jag köpte ett obromsat Brenderup L750U med gallergrindar. Samma släp som ofta hyrs ut på mackarna men obromsat. Lite grövre axel och chassi än på de allra billigaste vagnarna.

Ville från början ha ett släp med högre lastvikt men då dessa är ganska mycket dyrare så gick inte det att motivera. Dessutom kommer majoriteten av alla lass man köra vara ganska lätta (läs åka och slänga skräp). Mycket nöjd än så länge även om jag bara haft det en vecka 😃
 
Köpte ett "fulsläp" idag. Ett bromsat 750 för 3000:- inte besiktigat på länge och lite krånglande el. Får se om det blir nitlott eller vinst. Ska mest ha det för att köra skräp till återvinningen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du får ordning på d utan allt för stora kostnader. Jag har gått i samma tankar som du men blev ett Tiki tillslut, ett år bara å inte rullat många mil.
 
Sådär, då var man med släp. :wow: Det blev ett halvfulsläp. Ett besiktigat Fågelsta -87, totalvikt 1 ton, 3 * 1,5 m lastyta, sommar och vinterdäck och gammalt kapell för 6000:-. Direkt körbart och enbart lite småfix. Det var många som ringde till säljaren, men jag var först den här gången!

släp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror premiärturen blir till soptippen efter helgen.
 
  • Gilla
Yrrol och 2 till
  • Laddar…
M
Grattis!
 
Va och besiktade mitt gratissläp idag med blankt papper....:)
IMG_2444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yrrol och 2 till
  • Laddar…
Fick du ett släp gratis! Stort grattis.
 
Ja, det va gratis.
La ner nästan 1500:- på ett begagnat däck, bromsvajrar, navkapslar och all belysning samt stödben. Fick en ny durkplåt i aluminium gratis.
Det va inte besiktat på 15 år så det känns bra, gjorde allt jobb själv.
Det lastar 1300Kg så det går att köra ordentliga saker på det.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.