Micro skrev:
Lite mindre underhåll på ett obromsat då du inte har några bromsar att justera.
Nackdel: obromsat är att du får lasta mindre än med ett bromsat släp.
Jo fast tidigare i tråden sägs det att hjullagren är sämre skyddade på obromsade, och att det därför blir mer service på dem. Jag försöker lista ut vad man sannolikt kan förvänta sig.
 
Ärligt talat vet jag inte om någon i min närhet som har bytt hjullager på någon obromsat släp ännu.
Fast dom jag känner har ju dock inga obromsade äldre än 10år.
Ska fråga min granne vid tillfälle ang. hjullager , då han är just reparatör av släpvagnar.
Vanligt fel på bromsade är den så kallade påskjutsbromsen som får mycket stryk vid varje inbromsning och det är ett ganska vanligt fel på besiktningen och oftast inte gratis att laga.:confused:
Oavsett vad du än väljer så se till att du får ett stort flak att lasta på , ett som rymmer skivor i standardformat är ju bra att köpa eller större om du hittar det.
 
Fråga gärna, grannen borde ju veta hur mycket service man kan förvänta sig på bromsat resp obromsat.
 
A
Micro skrev:
Ärligt talat vet jag inte om någon i min närhet som har bytt hjullager på någon obromsat släp ännu.
Fast dom jag känner har ju dock inga obromsade äldre än 10år.
Ska fråga min granne vid tillfälle ang. hjullager , då han är just reparatör av släpvagnar.
Vanligt fel på bromsade är den så kallade påskjutsbromsen som får mycket stryk vid varje inbromsning och det är ett ganska vanligt fel på besiktningen och oftast inte gratis att laga.:confused:
Oavsett vad du än väljer så se till att du får ett stort flak att lasta på , ett som rymmer skivor i standardformat är ju bra att köpa eller större om du hittar det.
Min erfarenhet är att fel på påskjutsbromsen löses med en justering och/eller lite motion av bromsen, dvs lite kraftigare inbromsningar på skyddad plats.
 
bra-byggare skrev:
Min erfarenhet är att fel på påskjutsbromsen löses med en justering och/eller lite motion av bromsen, dvs lite kraftigare inbromsningar på skyddad plats.
Sitter en slags stötdämpare i draget (vet ej riktigt namn) den brukar gå sönder och är oftast dyr i inköp och tråkig att montera.
När den går sönder hjälper inga justeringar då draget går i botten vid minsta lilla inbromsning (även tom) med tvärnit som följd.Oftast märks det om den börjar blir dålig då det blir svårare o svårare att backa utan att hjulen låser sig (om man inte har haft i backspärren).
 
Manuella backspärrar har väl inte funnits på de senaste 50 åren..
 
Vet faktiskt inte hur det är med nya idag men nog fanns det på min 73a i alla fall och på svärmors fd. gamla husvagn från sent 90tal.
 
A
Micro skrev:
Sitter en slags stötdämpare i draget (vet ej riktigt namn) den brukar gå sönder och är oftast dyr i inköp och tråkig att montera.
När den går sönder hjälper inga justeringar då draget går i botten vid minsta lilla inbromsning (även tom) med tvärnit som följd.Oftast märks det om den börjar blir dålig då det blir svårare o svårare att backa utan att hjulen låser sig (om man inte har haft i backspärren).
Påskjutsdämparen kostar någon tusing, ja, men jag har aldrig bytt den och jag kan inte påminna mig om att min pappa gjorde det på mitt släp heller innan jag ärvde det, men det kanske har gjorts någon gång. Men "brukar gå sönder" är inte ett begrepp jag skulle vilja koppla samman med den detaljen. Ett par tusenlappar på 37:e år anser jag vara ok underhållsomfattning iaf. på det.
 
Tänk på att om du väljer ett obromsat släp på exempelvis 750 kg totalvikt så måste bilen vara godkänd för att dra 1500kg. Nu är detta kanske inga problem på dom flesta bilar men finns en del som får dra mindre än 1400 kg.
 
A
Bunde_man skrev:
Tänk på att om du väljer ett obromsat släp på exempelvis 750 kg totalvikt så måste bilen vara godkänd för att dra 1500kg. Nu är detta kanske inga problem på dom flesta bilar men finns en del som får dra mindre än 1400 kg.
Det har väl mest med hastighetsgränserna att göra, inte om man får köra släpet öht? En kombination med bils tjänstevikt mindre än 1500 kg kan man väl lunka fram i 40km/h med i vilket fall som helst? Det är väl bilens regbevis som visar om man får haka på släpet eller inte? Eller har jag uppfattat det fel?
 
Redigerat av moderator:
Ni får det att låta som att bromsade släp behöver servas konstant. Mitt släp är förvisso bara 8 år gammalt men under den tiden har det behövt tillsyn vid ett tillfälle och då justerade jag bromsarna. Bromsbackarna håller 8år till. Påskjutsbromsens dämpare kan jag tänka mig behöver bytas om 3-4 år. Gummibälgen bakom handsken behöver bytas nu.

Detta känns inte direkt avskräckande.
 
Bunde_man skrev:
Tänk på att om du väljer ett obromsat släp på exempelvis 750 kg totalvikt så måste bilen vara godkänd för att dra 1500kg. Nu är detta kanske inga problem på dom flesta bilar men finns en del som får dra mindre än 1400 kg.
Du blandar ihop tjänstevikt och Max tillåten dragvikt.
 
MathiasS skrev:
Ni får det att låta som att bromsade släp behöver servas konstant. Mitt släp är förvisso bara 8 år gammalt men under den tiden har det behövt tillsyn vid ett tillfälle och då justerade jag bromsarna. Bromsbackarna håller 8år till. Påskjutsbromsens dämpare kan jag tänka mig behöver bytas om 3-4 år. Gummibälgen bakom handsken behöver bytas nu.

Detta känns inte direkt avskräckande.
Det är ju lite mer servande än ett obromsat , fast mycket beror på ägaren och hur han sköter grejorna.
För min del skaffade jag obromsat för att jag kör för lite och det är tråkigt om bromsarna kärvar fast.
Har inte behov av att lasta tyngre last än vad min klarar av.
Hade jag haft ett jobb som innebar att jag behövde släp varje dag hade jag skaffat bromsat alla gånger.
Nu gällde det ju fulsläp från början och då kan man misstänka att det är dags att renovera alla slitage grejor.
 
A
Under de 12 år jag haft släpet har jag har inte bytt vare sig gummidamask eller påskjutsdämpare, å andra sidan inte däck heller. Jag har bytt en glödlampa en gång och bytt bromsar en gång och justerat bromsarna en gång. Min erfarenhet är *inte* den som många ger uttryck för att bromsade släp kräver en massa underhåll.

Visst, det har hänt att bromsarna fastnat när släpet stått stilla i värsta vintern under någon månad eller stå. Men det har bara varit att backa och köra fram några gånger så har det släppt och sen har jag åkt till besiktningen och fått det godkänt.

Men jag kanske har haft ovanlig tur med mitt släp, eller så byggde de bättre grejor förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.