pelpet skrev:
Det jag tänker mig är att om ett släp har överlevt i 30-40 år så borde det vara en ganska gedigen konstruktion. Och om släpet ser slitet och rostigt ut gör mig ingenting. Och ett släp som kostar 1500:- kan man skicka på tippen om det skulle bli för mycket strul med det. Så det jag funderar på är vad man kan förvänta sig i form av kostnader och arbete:

Sedan kan jag jämföra med mitt idealsläp (3,5 m bromsad gallervagn med kapell, klarar 1,5 ton, reggad med totalvikt 1300), och det förnuftiga valet (EU släp gallervagn, 750 kg, obromsat, ca 2,5 m)


[bild]
Det går säkert att få ordning på de där släpen. Mycket gammalt är gediget och ofta kostade man på tjock och rejäl plåt som bara kan drömma om på ett billigt EU-släp.

Men frågan är ju som Micro är inne på hur mycket det kostar att få ordning på dem... Ska allt utom själva ramen och flaket bytas så sticker det iväg en del. Det knepiga är ju också att det kan vara svårt att riktigt avgöra precis vid ett köp. Ofta är det ju när man börjar riva i saker som man ser hur illa det är. Nu är iofs släp inte några rymdmaskiner såen hyfsad diagnos går nog trots allt att ställa på plats.

Jag tänker att det avgörande är hur mycket du är beredd att pyssla med släpet själv. Både för en initial renovering och så framöver. Har du gott om tid, har en anings mekvana och är beredd att leta efter begagnade delar är det tveklöst billigaste sättet att få till ett släp. Har du tur är det enkelt att få ordning på dem, har du otur tar det massa tid och kostar i nya dyra delar (axlar, hjullager osv). Sen kan du nog vara rätt säker på att det kommer att behöva ses över en del i framtiden också och då kan det också vara mycket värt att vara beredd att göra lite själv. Här handlar det nog också lite om inställning - att man inte svär sig blå för att bromsarna kärvat ihop precis när man ska ha släpet till något viktigt - utan tar en timma och själv smörjer upp det.

Tänker du att du kommer lämna in släpet för service för så gott som allting, inkl. första renoveringen, så känns det inte som något vidare alternativ att köpa ett sådant där gammalt släp. Det blir för mycket chansning och du vet inte alls vad det kan landa på. Här spelar det väl också roll hur nära du har till någon släpvagnsmek som du har förtroende för.

Jag pysslar gärna själv med bil och diverse maskiner vi har - lämnar i princip aldrig iväg för service. Men jag skulle nog inte precis kasta mig över något av dina renoveringsobjekt. Som gördetsjälvare har man ju gärna redan fler projekt än man hinner med. De flesta av oss här på Byggahus behöver ju inte ett släp som hobbyprojekt ;) utan som ett väldigt funktionellt hjälpmedel för husbygge/renovering...

Sen kanske du jämför lite väl mycket ytterligheter. Du kan ju också få tag i ett säg fem år gammalt släp för betydligt mindre än ett nytt som ändå är ljusår fräschare än 1500 kr-varianterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Schytten och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
...
När måste man byta axel på ett obromsat släp?
Fjädringen lär vara någon slags torsionshistoria, inbyggd i axeln, som så småningom rostar sönder.
Det beror nog mycket på hur utsatt kärran är för vädrets makter.



Micro skrev:
Allra helst om man dömer andra efter sig själv..:D...
Nåja, har hänt mig en gång på 10 år. Ingen är ofelbar.
Men jag har en granne som är yrkeschaufför, och noggrann.
Han brukar kolla och byter lampor vid behov när han lånar kärran.
 
Troligtvis måste man byta axel på ett obromsat släp om man har kört med kraftig överlast och knäckt axeln.
Tror det förekommer mer sällan än på bromsade släp då man oftast lastar mycket mer överlast då man har bromsar.
Det är ingen dum ide att köpa ett billigt släp bara man är beredd på att mecka lite och är man noggrann vid köpet så kan man hitta ett fint exemplar som föregående ägare slumpar bort till ett billigt pris.
Mitt första släp var ett liknande bilden 1977 och det fungerade i 7år för mig innan axeln blev skrot.
Mitt släp var från -73 och fungerade faktiskt fram till 2002 då det blev underkänt i besiktningen.
 
Axeln på min gamla släpa (73) hade också torsionsfjädring och det var en reparatör som skulle fixa den och faktiskt misslyckade totalt med att reparera den.
Sålde den till en jobbarkompis då jag tyckte det blev för dyrt att byta axeln.
 
pelpet skrev:
Klockrent argument för ett fulsläp. Åker man på axelbyte så gör man sig av med släpet. Då har man bara tappat 1500 kr.
Troligen inte ens det. Även släp med kass axel går nog att sälja för en tusenlapp. Folk är galna..
 
mycke_nu skrev:
Troligen inte ens det. Även släp med kass axel går nog att sälja för en tusenlapp. Folk är galna..
Med tanke på andrahandpriserna på mellanstora släpar (900-1300kg) så förstår jag varför.
Är man händig och byter axel+handske och har en släp som i övrigt är i bra skick med papper så sparar man runt 4-6k.
 
KnockOnWood skrev:
Är man lite gammal och lite glömsk och bara kör korta sträckor och bara under dagtid kan det hända att man glömmer koppla in elen ibland. Då går det så :)
Med de förutsättningarna är det även lätt att glömma att besiktiga släpet, har jag hört... :surprised:
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Med de förutsättningarna är det även lätt att glömma att besiktiga släpet, har jag hört... :surprised:
Nejdå, det kommer en påminnelse på posten.
Den ser till och med jag :)
 
KnockOnWood skrev:
Den ser till och med jag :)
Alla blir vi äldre... ;)
 
KnockOnWood skrev:
Nejdå, det kommer en påminnelse på posten.
Den ser till och med jag :)
Den glömde jag på bilen i i vintras, lappen kom ju så långt före...
Blev lite akut när det varet körförbud i 2v :p
 
Macarus skrev:
Det går säkert att få ordning på de där släpen. Mycket gammalt är gediget och ofta kostade man på tjock och rejäl plåt som bara kan drömma om på ett billigt EU-släp.

Men frågan är ju som Micro är inne på hur mycket det kostar att få ordning på dem... Ska allt utom själva ramen och flaket bytas så sticker det iväg en del. Det knepiga är ju också att det kan vara svårt att riktigt avgöra precis vid ett köp. Ofta är det ju när man börjar riva i saker som man ser hur illa det är. Nu är iofs släp inte några rymdmaskiner såen hyfsad diagnos går nog trots allt att ställa på plats.

Jag tänker att det avgörande är hur mycket du är beredd att pyssla med släpet själv. Både för en initial renovering och så framöver. Har du gott om tid, har en anings mekvana och är beredd att leta efter begagnade delar är det tveklöst billigaste sättet att få till ett släp. Har du tur är det enkelt att få ordning på dem, har du otur tar det massa tid och kostar i nya dyra delar (axlar, hjullager osv). Sen kan du nog vara rätt säker på att det kommer att behöva ses över en del i framtiden också och då kan det också vara mycket värt att vara beredd att göra lite själv. Här handlar det nog också lite om inställning - att man inte svär sig blå för att bromsarna kärvat ihop precis när man ska ha släpet till något viktigt - utan tar en timma och själv smörjer upp det.

Tänker du att du kommer lämna in släpet för service för så gott som allting, inkl. första renoveringen, så känns det inte som något vidare alternativ att köpa ett sådant där gammalt släp. Det blir för mycket chansning och du vet inte alls vad det kan landa på. Här spelar det väl också roll hur nära du har till någon släpvagnsmek som du har förtroende för.

Jag pysslar gärna själv med bil och diverse maskiner vi har - lämnar i princip aldrig iväg för service. Men jag skulle nog inte precis kasta mig över något av dina renoveringsobjekt. Som gördetsjälvare har man ju gärna redan fler projekt än man hinner med. De flesta av oss här på Byggahus behöver ju inte ett släp som hobbyprojekt ;) utan som ett väldigt funktionellt hjälpmedel för husbygge/renovering...

Sen kanske du jämför lite väl mycket ytterligheter. Du kan ju också få tag i ett säg fem år gammalt släp för betydligt mindre än ett nytt som ändå är ljusår fräschare än 1500 kr-varianterna.
Anledningen till att jag hyr släp just nu är att jag inte är särskilt sugen på att lägga varken tid eller pengar på att underhålla ett släp. Min närmsta släputhyrare 1 km bort tar 150:- för 2h och 250:- för ett dygn och har ett bra utbud av vagnar. Så hyr jag släp för 1000 - 2000 kr per år så slipper jag ifrån underhållet helt och slipper ha ett släp stående. Men då får jag dras med nackdelarna också, som att det blir stressigt då jag hyr och att det hela tiden måste planeras. Jag kan inte slänga på lite sopor under helgen, och sedan åka förbi tippen på väg till jobbet och slänga av det.

Som renoverande småbarnsförälder med heltidsjobb så har jag mycket ont om tid, och mekvanan brister men jag är hyfsat händig och brukar kunna laga det mesta bara jag försöker. Jag har dock aldrig ens tittat under en släpvagn. Jag hade inte tänkt lämna in det alls, iallfall inte om det är något av gammelsläpen. Planen var isåfall att göra sig av med det om det skulle bli för dyrt och besvärligt att reparera det.

Anledningen till att jag jämför ytterligheter är att det är de alternativen som jag själv upplever som attraktivast. Men jag kanske borde titta på fler alternativ? Jag har heller inget större problem med en hög initial investering, det är livscykelkostnaden jag tittar på.

Är du säker på att man kan få ett -09-släp till bra pris? Jag tycker att andrahandspriserna på släp verkar ligga väldigt högt.

Vad jag är ute efter att rota i är hur mycket tid och pengar man måste lägga på ett släp. Vad är det som gör släpen i listan ovan så billiga? Är de osäkerhetsfaktorn i och med att de inte är besiktigade? Är det att de kräver en massa reparationer för att bli godkända i besiktningen? Eller är problemet bara att de är gamla och fula?
 
Köpte ett nästan nytt varmgalvat 1-tons demosläp med grindar.

Det enda jag behövt göra på 10 år är att byta slitplyfan på flaket, vilket hade kostat ca 1500 om jag inte valt aluminum, vilket nu blev drygt dubbelt så dyrt.

Annars har jag bara bytt glödlampor och lyktglas. Bromsar och handske har det aldrig varit några problem med.

Minimala underhållskostnader så här långt alltså, några hundralappar per år i genomsnitt inklusive flakrenoveringen.
 
Så mycket service är ju lagom. Dra in lite el är ju helt okej också.
Är det varmgalvat man ska ha? Jag är ju för kass på släp för att skilja på vad som är bra och dåligt.

Är det ungefär lika mycket underhåll på bromsat och obromsat så känns ju ett bromsat släg med totalvikt omkring 1250-1300 bra. Att det kostar några tusen mer i inköp kan jag ta, men det vore drygt att behöva byta släp om man byter bil.
 
Lite mindre underhåll på ett obromsat då du inte har några bromsar att justera.
Nackdel: obromsat är att du får lasta mindre än med ett bromsat släp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.