hsd skrev:
går bra med vanligt uttag
Jag var medt inne på att hon skulle koppla in till brytare på väggen. Därav lamputtag. Sedan kanske det ser lite udda ut med ett vanligt eluttag ovanför fönstret, men fel är det inte.
 
AnneFi
Brallan84 skrev:
Jag var medt inne på att hon skulle koppla in till brytare på väggen. Därav lamputtag. Sedan kanske det ser lite udda ut med ett vanligt eluttag ovanför fönstret, men fel är det inte.
Fast jag tror att om man sätter det på sidan om fönstret och inte ovanför så syns det inte när man hänger gardiner
 
AnneFi skrev:
Fast jag tror att om man sätter det på sidan om fönstret och inte ovanför så syns det inte när man hänger gardiner
Det där löser ni kanon! Är själv trött på lamputtag. Lycka till!
 
AnneFi
Hejsan
Tänkte bara höra här också.

Tidigare har vi haft två matningar upp från källaren

En med kyl/frys och diskmaskin
Och en 3 fas med ugn häll fläkt och uttagen där micron var kopplad.

Från allra första början gick kylen på eget och diskamskinen med det andra men då kunde vi inte använda ugnen och diskmaskinen samtidigt så en elektrikern fixade så kyl och diskmaskin gick tillsammans..


Nu flyttar vi ju på några saker.
Kan man då ha kyl diskmaskin plus uttagen för köksmaskiner och belysningen på en

Och sen ugn häll fläkt och Micro på den som kommer upp med tre faser?

Eller ska vi förbereda för att dra upp en egen till diskmaskinen?

Om någon hängde med :)
 
Det är ju snålt, det vet ni redan om, så vad har ni för förutsättningar att dra nytt?
I den bästa av världar skulle grupperna kunna se ut så här:
- En trefas 16 A till ugn & häll. Man brukar undvika i det längsta att tappa av denna till annat som micro.
- En enfas till micro.
- En enfast till DM.
- Två enfas till uttag.
Ja man får egentligen aldrig nog, och antalet maskiner ökar.
Så det beror lite på vad ni använder normalt samtidigt av micro, vattenkokare, DM, kaffemaskin etc?
Det är bara att summera effekterna och se till att hålla sig under säkringens märkström.
 
AnneFi
Ja alltså så som vi har haft det idag med en till disk och kyl/frys och 3 fas till resterande så har vi ju inte stött på några problem alls.

Drar vi nytt får vi klamra hela vägen i taket i källaren och sen bila upp hela väggen upp till taket för en ny kopplingdosa och sen ner igen. Därför tänkte vi det kanske räckte med en ny till diskmaskinen för då räcker det vi bilar upp till bakom vaskskåpet
Så de kan sätta ett nytt uttag där bara.
 
AnneFi skrev:
Hejsan
Tänkte bara höra här också.

Tidigare har vi haft två matningar upp från källaren

En med kyl/frys och diskmaskin
Och en 3 fas med ugn häll fläkt och uttagen där micron var kopplad.

Från allra första början gick kylen på eget och diskamskinen med det andra men då kunde vi inte använda ugnen och diskmaskinen samtidigt så en elektrikern fixade så kyl och diskmaskin gick tillsammans..


Nu flyttar vi ju på några saker.
Kan man då ha kyl diskmaskin plus uttagen för köksmaskiner och belysningen på en

Och sen ugn häll fläkt och Micro på den som kommer upp med tre faser?

Eller ska vi förbereda för att dra upp en egen till diskmaskinen?

Om någon hängde med :)

En vanlig diskmaskin på prisjakt.se drar drygt 700-1000w per disk. Då har du 1300w kvar på 10A.
Kyl/frys ligger på dryga 100W. 1200W kvar.
Bakmaskin 600W
Matberedare 300W
Moccamaster 1520W
Mixer(likt stavmixer) 300W
Elvisp 450W
Brödrost 1100W
Vattenkokare 2400W

Ja du förstår vart jag vill komma. Att ha 1200W kvar för att dra igång kaffebryggaren är inte optimalt överhuvudtaget.
Sikta in er på att ha som Bo.Siltberg skriver. På så sätt kommer inte proppar/automatsäkringar att lösa hit o dit och sedan kommer ni inte behöva göra om för att ni inte gjorde rätt. Ert kök, som jag skrev förut, kommer att stå sig flera år framöver.
Men den matning som kommer upp från källaren, kan man inte riva upp den och borra upp för större vp-rör?
SNÅLA INTE!
 
AnneFi
Nej alltså tanken var att ta upp en ny till diskmaskinen
Och sen ha kylen tillsammans med uttagen.
Och sist häll ugn fläkt och Micro på trefas.

Tror vi har 20 A på våra inkommande och inte 16A

idag finns inga vp rör det kommer upp en tjock kulo från ett håll och en tunn från ett annat så det är inte så att vi har lyxen att saker och ting tar sig upp från samma väg från början
 
Redigerat:
Vilken används till vilken? Tjocka vs. tunna.
För att avgöra avsäkringen så är det bara o gå ner och titta i skåpet.
Du får tänka på att kabeldragningen ska göras en gång, förhoppningsvis. Till skillnad om ni skulle dra in på´t och behöva göra om det. Lyxen man skaffar sig kan ju bli tvärtom när man inte kan koka vatten, göra rostat bröd och kaffe samtidigt...
 
AnneFi
Den tjocka är trefas och den tunna är det som har gått till kyl o disk.

Jag förstår att man inte vill snåla men sen så förstår jag väl inte meningen med att dra upp tre nya när vi klarat oss med 4 förgreningsdosor och några förlängningsladdar med samma utrustning. Är det just Omfördelningen som är dålig?
 
Att ha för många förbrukare på samma fas i kök är ju inget optimalt. I slutändan är det ni som väljer men finns möjligheterna så rekommenderas det att lägga micro, ugn+häll, kyl/frys, diskmaskin på egna faser, just för att de större köksmaskinerna drar hutlöst mycket mer än vad man tror.
Jag tror ju att en elektriker som ser över jobbet kommer komma fram till samma slutsats att hellre en grupp för mycket än jämt upp. I detta fall så skulle ni låta ena 3-fasen vara kvar, dra upp en till 3-fas från samma ställe som förra tunna kabelns uppgång och sedan en extra. Då har ni 9 faser, 3 till häll+ugn, 1 till micro, 1 till kyl/frys, 1 till diskmaskin, 2 till uttag och en till övers.

Man får tänka lite på att även om vattenkokare, brödrost, kaffebryggare etc. är inget man använder idag, så kan livet förändras rätt snabbt och man väljer att köpa in dessa. Som du förstått så förespråkar jag fler än jämt upp, resten är upp till er.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
AnneFi
Varför ska en kyl på 400 w ha en alldeles egen? Och den som är över är den till mina 10 3w spotlights?

Kaffebryggare mjölkskummare Micro och vattenkokare används varje morgon redan idag samtidigt
 
Om någon maskin på samma matning som kylen går sönder, så går säkringen.
Då får kylen ingen ström. Maten förstörs. Man kanske inte märker det på några
timmar.

Egen matning till kyl är nödvändigt.
 
AnneFi
hallteks skrev:
Om någon maskin på samma matning som kylen går sönder, så går säkringen.
Då får kylen ingen ström. Maten förstörs. Man kanske inte märker det på några
timmar.

Egen matning till kyl är nödvändigt.
Det där måste ju vara en smaksak eftersom våra elektriker uppenbarligen tyckte det var okej att ha disk och kyl på en 16 A
 
Ok är det, finns inga regler för att man måste men det är inte precis så att det är 50/50 som väljer egen resp. samlad grupp till diskmaskin. Det är av praktiska skäl man väljer att lägga diskmaskin på egen matning. Ungefär som att man inte lägger kyl/frys under samma jfb som resten av storförbrukare. Men det är en annan historia. Gör som ni tycker känns ok för er, men vi tipsar bara om hur man kan tänka på ett annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.