optimum
Gör man något som låter mycket en helgdag, när folk gärna vill sova lite längre, har man problem, mentala alltså.

Om man håller på och gör större byggnationer som låter en del även på helger och är behov av all möjlig tid, så pratar man med grannarna först.
 
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Gör man något som låter mycket en helgdag, när folk gärna vill sova lite längre, har man problem, mentala alltså.

Om man håller på och gör större byggnationer som låter en del även på helger och är behov av all möjlig tid, så pratar man med grannarna först.
Kuligt. Då har nog många mentala problem.
Eller så jobbar man måndag till fredag och hinner inte mitt i veckorna pga alla andra sysslor. Tror de flesta uppskattar om man kör dagtid ändå på en lördag istället för efter kl 20 någon av dagarna måndag-fredag.

Eller det skulle passa med att köra beskärning mellan 20-23 på torsdag kväll? Klippning måndag 20-21 när grannen lägger sina barn ?
 
  • Gilla
Torbjörn Jo
  • Laddar…
optimum
R Rkarlsson skrev:
Kuligt. Då har nog många mentala problem.
Eller så jobbar man måndag till fredag och hinner inte mitt i veckorna pga alla andra sysslor. Tror de flesta uppskattar om man kör dagtid ändå på en lördag istället för efter kl 20 någon av dagarna måndag-fredag.

Eller det skulle passa med att köra beskärning mellan 20-23 på torsdag kväll? Klippning måndag 20-21 när grannen lägger sina barn ?
Har inte de problemen.
Jobbar heltid, dagtid och har nyligen lagt en del betongsten och sådana kapar man inte för tidigt och knappast så det blåser in massa skit till grannarna.

På helger eftermiddag på sommaren vill folk kunna umgås och grilla mm och då ger man katten i gräsklipparen.

Tycker det är rätt enkelt, alltså man beter sig som man själv vill bli behandlad.

Däremot har vi en granne med barn och där hoppar man studsmatta och spelar fotboll.
Helt underbart att se all glädje hos deras barn. Förgyller även vårt liv och är inget som kan kallas oväsen.
Glädje är underbart.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har inte de problemen.
Jobbar heltid, dagtid och har nyligen lagt en del betongsten och sådana kapar man inte för tidigt och knappast så det blåser in massa skit till grannarna.

På helger eftermiddag på sommaren vill folk kunna umgås och grilla mm och då ger man katten i gräsklipparen.

Tycker det är rätt enkelt, alltså man beter sig som man själv vill bli behandlad.

Däremot har vi en granne med barn och där hoppar man studsmatta och spelar fotboll.
Helt underbart att se all glädje hos deras barn. Förgyller även vårt liv och är inget som kan kallas oväsen.
Glädje är underbart.
Ja precis. Glädje är underbart. Jag umgås med mitt barn i veckorna och såklart på helgen. Men jag prioriterar barnet före att klippa gräs mitt i veckorna. Så jag sköter om det på helgen.
Likaså när jag har haft projekt, Då kör jag på från iallafall 9-17 om det är en del att göra.

Om man är ljudkänslig så är i min mening att bo i ett villakvarter fel plats att bo.

På semestern tar jag självklart han om vissa saker vilken dag det än kan vara. Ett projekt som ska gå av är att fixa till närmast husgrunden och kanske sätta lite mur, det innebär att kapa sten.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
undrar vad dom i Ukraina klagar på ?
 
V V1K1NG skrev:
undrar vad dom i Ukraina klagar på ?
Om du menar att så länge grannen behandlar en bättre än Wagner behandlar krigsfångar så ska man vara tacksam så vet jag inte det... Det är ju alltid bra att ha perspektiv på vilket otroligt bra liv vi har jämfört med många andra, men jag tycker nog att vi ska hålla oss till en något högre standard än så...
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Kunde inte låta bli att lägga mig i och dela med mig av mina egna oskrivna regler:
Trädgårdsarbete på helger. Ljudnivå måttlig (grävmaskin och liknande): 9-21. Bor i område med ganska stora tomter och en del störande biltrafik. Trädgårdsarbete vardagar om det inte är semester och jag råkar vara ledig: 7-21. 21-22 är en gråzon. Efter 22 tycker inte jag man kan väsnas och före 9 på helger är också lite känsligt. Speciellt på sommaren när många sover med öppet fönster. Extra ljudliga aktiveter såsom motorsåg och Hammarborr och liknande kan man väl vänta till 10 på helger och sluta med klockan 20 alla dagar. En helvetsmaskin som vi som tur var ser mindre och mindre av är dessa bensindrivna klippare.. de är bara för störiga och i vårt område är de sällsynta
 
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Drygt 500 kvm.
Grannen tar häcken mellan oss, den är totalt 240kvm, då inkl räfsning är det gjort på en timme.

När jag kör rensning ute vid trottoarer och då har det växt ut drygt 30-40 cm mot trottoaren, ca 3,5-4 meter högt säg 300 kvm ungefär, så tar det ca 2,5-3 timmar inkl städning. Dvs borsta även asfalten så det är kliniskt rent. Men då räknar jag såklart inte in 15 minuter till tippen, 5 minuter på tippen och 15 minuter hem.

Så jag vill lätt se den häcken som tar 8 timmar, den var ju bara 2,5 meter hög med.
Finns olika slutresultat...🤣🤣🤣🤣
 
R Rkarlsson skrev:
Drygt 500 kvm.
Grannen tar häcken mellan oss, den är totalt 240kvm, då inkl räfsning är det gjort på en timme.

När jag kör rensning ute vid trottoarer och då har det växt ut drygt 30-40 cm mot trottoaren, ca 3,5-4 meter högt säg 300 kvm ungefär, så tar det ca 2,5-3 timmar inkl städning. Dvs borsta även asfalten så det är kliniskt rent. Men då räknar jag såklart inte in 15 minuter till tippen, 5 minuter på tippen och 15 minuter hem.

Så jag vill lätt se den häcken som tar 8 timmar, den var ju bara 2,5 meter hög med.
Finns olika slutresultat.🤣🤣
Lägg en bild vet jag.😊😊
 
C Carsten Sjölin skrev:
Finns olika slutresultat.🤣🤣
Lägg en bild vet jag.😊😊
Rakt och fint är resultaten hos oss. Behöver inte lägga bild för jag fick ingen på 8 timmars häcken.
 
T trojlee skrev:
Sen är ju dom flesta lediga just helger och då måste man passa på att klippa gräs osv för att livet ska fungera med barnträningar, matinköp, födelsedagsfester osv...för mig är det helt Ok om grannen klipper kl08.00🙂
Ja, fast då kanske man kan förlägga just gräsklippningen till en senare timme eller? Jag tycker att det är drygt att köra på 8:00 på midsommardagen. Det är ju hela det där med eget hus med tomt, å ena sidan friheten (du får göra vad du vill etc) å andra sidan alla konstigheter från granna runt om. Lite av ett moment 22. Har haft ett hus med tomt tidigare men nu bor i ett radhus och trivs faktiskt mycket bättre.
 
kashieda kashieda skrev:
Nu ska vi se... Man kan inte klippa kl
- 08, för det är för tidigt
- 10, för då är det fika
- 12, för då är det lunchdags
- 13, för då blir tårtan störd
- 15, för då är det fika igen
- 17, för då kommer gästerna
- 19 för då är det middag
- 20 för då ska barnen nattas.

😎
Kan slå vad om att grannen kommer att klaga på att gräset inte är klippt och det finns maskrosor 😎
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
om alla köper en robotklippare så blir det tyst i kvarteret. I stort sett ljudlösa. I alla fall den Husqvarna jag köpte för 4-5 år sedan.
Ha ha till min lilla gräsmatta🤔
 
  • Gilla
TommyStrandberg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Drygt 500 kvm.
Grannen tar häcken mellan oss, den är totalt 240kvm, då inkl räfsning är det gjort på en timme.

När jag kör rensning ute vid trottoarer och då har det växt ut drygt 30-40 cm mot trottoaren, ca 3,5-4 meter högt säg 300 kvm ungefär, så tar det ca 2,5-3 timmar inkl städning. Dvs borsta även asfalten så det är kliniskt rent. Men då räknar jag såklart inte in 15 minuter till tippen, 5 minuter på tippen och 15 minuter hem.

Så jag vill lätt se den häcken som tar 8 timmar, den var ju bara 2,5 meter hög med.
Kanske gjort av folk som vet vad dom gör, manuellt klipper så att nästkommande ”öga” pekar åt det håll man vill att det ska växa… kan garantera dig att det tar lång tid att klippa en häck om man gör det ”rätt” och inte bara kapar till en snygg form med häcksax utan baktanke
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
Kanske gjort av folk som vet vad dom gör, manuellt klipper så att nästkommande ”öga” pekar åt det håll man vill att det ska växa… kan garantera dig att det tar lång tid att klippa en häck om man gör det ”rätt” och inte bara kapar till en snygg form med häcksax utan baktanke
Ja tar de 8 timmar förklarar det varför det knappt finns företag som sköter om trädgårdar iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.