När jag flyttade till Tyskland i början av 1980-talet, hade jag ingen aning om så kallade "Ruhezeiten", dvs tider då man inte får föra oväsen. Jag lärde mig det ganska snabbt den "hårda vägen" efter att ha satt igång med att fräsa ut en form med hjälp av överfräsen en söndag morgon på terrassen eftersom jag inte ville ha allt skräpet inomhus.

Det kom två polisbilar, ganska dryga typer som talade om vad som gäller i Tyskland. Jag lärde med den ovetande, hade just kommit till Tyskland. Bjöd dom på kaffe och kakor, under tiden berättade dom vad som gäller. Efter detta var vi riktigt goda vänner😁
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Kan ju bara konstatera att tråden spårat ur en hel del och jag lämnar den nu.

Jag ville ha svar på frågan hur man tänker som inte tar hänsyn till normal "uppförandekod", och kan konstatera att egoister och "jag får göra vad jag vill" är i majoritet, följt av hämdklippare.

Ingenstans har jag klagat eller gnällt, eftersom jag inte störs personligen och var själv igång på gården kl 8, så det har aldrig varit aktuellt i tråden.

Jag fann det bara väldigt intressant att grannar avvek från det normala mönstret på midsommardagen och ville luska i hur man tänker då...
Veckans skitsnack 🤣🤣🤣
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
E elmont skrev:
Är man så känslig kanske man inte ska bosätta sig där det finns grannar. Klarar man inte midsommardagen 08 så är det ju många andra dagar som man inte klarar för det är ju inget annat än en vanlig helgdag.
För folk som aldrig blir bjudna på midsommarfest eller har några vänner att bjuda in på fest, så är säkert midsommardagen inget annat än en vanlig helgdag.

För oss andra är midsommardagen lite annorlunda.

Att de flesta butiker har stängt eller avvikande öppettider på just midsommardagen säger ganska tydligt att det inte är en vanlig helgdag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
För folk som aldrig blir bjudna på midsommarfest eller har några vänner att bjuda in på fest, så är säkert midsommardagen inget annat än en vanlig helgdag.

För oss andra är midsommardagen lite annorlunda.

Att de flesta butiker har stängt eller avvikande öppettider på just midsommardagen säger ganska tydligt att det inte är en vanlig helgdag.
Det beror kanske på att dom flesta kan ha "fest" när dom så önskar. För samma människor kanske en "fest" inte är så märkvärdigt.
Ps
Och skulle jag festat på kvällen/natten så skulle det aldrig falla mig in att gnälla på grannarna som är uppe och "stökar" 08 bara för att jag är trött och bakis, det är ju helt självförvållat.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
B Bengt-re skrev:
Äh, batteriklippare och företaget Bosch är för alltid svartlistade. Passar på att baktala skiten i alla sammanhang jag kan. Lurar man på folk ofärdigt skit så skall man ha skit tillbaka och inte en spänn till.
Det finns massvis med olika batteriklippare att välja på. Man måste inte välja Bosch. Fick reklam från Bauhaus idag med många varianter som ser ut att ha bra kapacitet.
Upplevelsen måste ha varit mycket hemsk om man svartlistar alla batteriklippare och dessutom alla produkter från företaget Bosch. Jag blir nyfiken. När hände detta? Och mer exakt vilken Bosch-modell var det? Lite konsumentupplysning skulle uppskattas.
 
Nissens
O O skrev:
Det finns massvis med olika batteriklippare att välja på. Man måste inte välja Bosch. Fick reklam från Bauhaus idag med många varianter som ser ut att ha bra kapacitet.
Upplevelsen måste ha varit mycket hemsk om man svartlistar alla batteriklippare och dessutom alla produkter från företaget Bosch. Jag blir nyfiken. När hände detta? Och mer exakt vilken Bosch-modell var det? Lite konsumentupplysning skulle uppskattas.
Ja, jag kör Robomow, perfekt att kolla på med en kall öl i handen.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det finns massvis med olika batteriklippare att välja på. Man måste inte välja Bosch. Fick reklam från Bauhaus idag med många varianter som ser ut att ha bra kapacitet.
Upplevelsen måste ha varit mycket hemsk om man svartlistar alla batteriklippare och dessutom alla produkter från företaget Bosch. Jag blir nyfiken. När hände detta? Och mer exakt vilken Bosch-modell var det? Lite konsumentupplysning skulle uppskattas.
Utöver bosch så har bauhaus bara stiga som större känt märke, och typ gardena.

Einhell, black & decker, skil och deras nya ego känns tveksamma.
Stigan hade kapacitet på 400kvm, Räcker ju för den lilla trädgården men inte stora.

Black & Decker är även tveksamt märke :p
 
R Rkarlsson skrev:
Men 8 timmar? Skulle vilja se den häcken. Halvtimme är ju för kort tid men 8 timmar är ju herrejösses lång tid för den lilla biten.
Tror du oxå ska tjäna guld på häckklippning...
"Lilla biten"?? 600m²..??
 
T TommyStrandberg skrev:
När jag flyttade till Tyskland i början av 1980-talet, hade jag ingen aning om så kallade "Ruhezeiten", dvs tider då man inte får föra oväsen. Jag lärde mig det ganska snabbt den "hårda vägen" efter att ha satt igång med att fräsa ut en form med hjälp av överfräsen en söndag morgon på terrassen eftersom jag inte ville ha allt skräpet inomhus.

Det kom två polisbilar, ganska dryga typer som talade om vad som gäller i Tyskland. Jag lärde med den ovetande, hade just kommit till Tyskland. Bjöd dom på kaffe och kakor, under tiden berättade dom vad som gäller. Efter detta var vi riktigt goda vänner😁
Finns ingen Ruhezeit i Sverige.. 😊
Men, skit andra och sköt dig själv är ett bra motto.
Klaga inte och klagar andra så skit i det.
Man kan undra om vissa bor i tält... finns inte en chans jag skulle höra en gräsklippare..
Har vägen 4 m från sovrumsfönstret, 7000 bilar om dygnet..
 
C Carsten Sjölin skrev:
Tror du oxå ska tjäna guld på häckklippning...
"Lilla biten"?? 600m²..??
Drygt 500 kvm.
Grannen tar häcken mellan oss, den är totalt 240kvm, då inkl räfsning är det gjort på en timme.

När jag kör rensning ute vid trottoarer och då har det växt ut drygt 30-40 cm mot trottoaren, ca 3,5-4 meter högt säg 300 kvm ungefär, så tar det ca 2,5-3 timmar inkl städning. Dvs borsta även asfalten så det är kliniskt rent. Men då räknar jag såklart inte in 15 minuter till tippen, 5 minuter på tippen och 15 minuter hem.

Så jag vill lätt se den häcken som tar 8 timmar, den var ju bara 2,5 meter hög med.
 
 
Jag gick upp kl 12 idag. Jobbar natt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag gick upp kl 12 idag. Jobbar natt.
Bara för att spetsa till det hela, när ”får/kan” du klippa gräset utan att störa oss som jobbar hemifrån? Bara för att inte det ska bli missförstånd, jag jag har inte problem med någon som klipper gräset tidigt/sent.
 
Maria T
U uplj skrev:
Bara för att spetsa till det hela, när ”får/kan” du klippa gräset utan att störa oss som jobbar hemifrån? Bara för att inte det ska bli missförstånd, jag jag har inte problem med någon som klipper gräset tidigt/sent.
Skulle väl vara den där timmen mellan 10-11 på tisdag förmiddag eller 15-16 på fredag som du tycker det passar att handla lite mat till familjen.
Kommer alltid att finnas personer som blir störda oavsett när nån annan börjar böka med maskiner - i den kommun där jag bor finns restriktioner om att hantverkare inte får starta före 07:00, och för några år sen var det, med rätta!, flera grannar som klagade på att "det sattes igång" 06:30.
Detta alltså vardagar.
Jag själv, skulle aldrig starta en gräsklippare, trimmare eller vinkelslip före 09:00 en lördags- eller söndagsmorgon, men jag skulle inte starta ett krig mot den som gör det om det inte händer varenda helg året om.
Ursäkta romanen 🤩 (och detta är bara en smiley med snygga ögon, vete katten vad den egentligen betyder).
 
U uplj skrev:
Bara för att spetsa till det hela, när ”får/kan” du klippa gräset utan att störa oss som jobbar hemifrån? Bara för att inte det ska bli missförstånd, jag jag har inte problem med någon som klipper gräset tidigt/sent.
Jag har väl inte framfört några åsikter om det? Vill bara påpeka att bara för att man sover långt in på dagen betyder det inte nödvändigtvis att man är bakis.
Finns väl alltid nån som blir störd oavsett tid om man bor så tätt inpå varandra. Här kan närmsta grannen klippa gräset när han vill, det hör jag ändå inte när jag är inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.