Jag har nyligen köpt en hus från tidigt 70-tal. Förra ägaren har haft det sedan det byggdes och har gjort lite ytskiktsrenoveringar genom åren. Nu är det min tur att ta vid och jag vill bland annat lägga in nya golv i vissa rum med plastmatta.

Mattorna är limmade och sitter som sten. Speciellt i ett av rummen luktar också mattan lite äckligt. Golven är på det stora hela rätt plana men i ett av rummen gissar jag det är fogarna mellan spågolvskivorna som svällt som skapar lite ojämnheter i form av upphöjningar på vissa ställen. Baserat på inget mer är att det ser suspekt mycket ut som en spånskiva i storlek.

Vill ha lite input på om jag tänker rätt.Tankarna går ungefär såhär:

1) Låt gamla golvet ligga krav i samtliga rum
2) Slipa ner ojämnheter där det behövs (kommer att ta sönder mattan)
3) Måla med spärrfärg för att stänga inne eventuelt doft.
4) På med lumppapp
5) På med nytt golv.

Första gången jag ger mig in på något sånthär så tänker att det är bäst att fråga om råd innan jag börjar kasta pengar på det.

Eftersom klickgolvet kommer bygga runt 8mm så tänker jag att inte det spelar så stor roll om jag river ut en matta som bygger max 3mm. Jag kommer ändå att få ojämn golvnivå. Vi har redan det i dagsläget då originalparketten ligger kvar i ett av rummen.

Alternativet till att slippa ner mattan vid ojämnheterna är väl att skära ut mattan och spackla med det känns som att det är mer jobb för samma resultat?

K
Även om golven är plana, hur mycket sviktar golvet när du går på det?

Jag har lagt kanske 12st klickgolv i mina dar. Jag kommer inte att lägga något mer klickgolv på ett underlag som inte är både plant och stumt. Dvs att man följer manualen för läggningen av golvet, att det typ inte får svikta mer än typ 2mm. Många av golven som jag lagt börjar efter ett antal år att knaka i skarvarna, bara för att underlaget inte var tillräckligt bra.

Så min spontana kommentar på din fråga är, det ska vara stumt och plant enligt manualen för golvet, annars byt ut spånskive golvet.

K kbladh skrev:
Även om golven är plana, hur mycket sviktar golvet när du går på det?

Jag har lagt kanske 12st klickgolv i mina dar. Jag kommer inte att lägga något mer klickgolv på ett underlag som inte är både plant och stumt. Dvs att man följer manualen för läggningen av golvet, att det typ inte får svikta mer än typ 2mm. Många av golven som jag lagt börjar efter ett antal år att knaka i skarvarna, bara för att underlaget inte var tillräckligt bra.

Så min spontana kommentar på din fråga är, det ska vara stumt och plant enligt manualen för golvet, annars byt ut spånskive golvet.
I ett av rummet sviktar golvet lite. Där tror jag eventuellt det finns en gammal vattenskada. Det kommer jag ta tag i sist. Annars är det riktigt stumma golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.