JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag använder själv Klarna, har ett autogiro kopplat till deras betala direkt osv och tycker också det är smidigt. Det jag personligen värjer mig emot är detta okritiska hyllande av företaget. Jag får precis samma vibbar av Klarna som jag får av Google, lura användaren med glatt formspråk och gulliga bilder, men affärsmodellen i bakgrunden är lite mera grumlig.
Och vad är Googles affärsidé? Du får gärna specificera vad du tror den är
 
L Lars48 skrev:
Hej
Jag brukar använda Klarna tjänsten rätt mycket. Jag fick idag en kreditupplysing och frågeställaren var Klarna. Ringde de och frågade om det. Fick veta att jag har köp en blandare för 3075 kr och eftersom jag inte har gjort ett sånt stort köp förut då har de tagit kreditupplysning !
Hon påstod att det står klar och tydlig i allmänna villkor när man väljer att betala med Klarna. Kollade upp det och så var fallet.
Nu har jag begärt att avsluta tjänsten hos Klarna. Det måste finnas bättre sätt att betala på internet.Man vill ju inte ha en massa kreditupplysingar på sig för att handla online. Det är bedrövligt!
Jag ska ringa till kreditupplysingsföretaget och fråga om det fanns faktiskt legitimt behov att lämna ut uppgifter om mig till klarna.
Vad är problemet? Låt dem hålla på.
 
JanneJanne123
C Chris11 skrev:
Och vad är Googles affärsidé? Du får gärna specificera vad du tror den är
Känns det jobbigt för dig att jag inte gillar Klarna och Google?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Känns det jobbigt för dig att jag inte gillar Klarna och Google?
Nej men du har nog förutfattade meningar om vad dessa företag gör egentligen.
 
Jag tror du har en lite naiv inställning till vad dessa företag gör egentligen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår inte problemet för flera i tråden. En kreditupplysning idag är inget ovanligt och skadar inte dig, din ekonomi eller din kreditvärdighet.
Att få först, betala sen är förvalt spelar inte heller någon roll, det är bara att betala den direkt ÄVEN om du ”råkar” använda dig av 14 dagar krediten. Så fort köper är gjort så står det i appen och du kan således betala den direkt, eller vänta. Helt upp till dig. Är du sen lat och skiter i det och väntar så är det ju helt oxh håller ditt egna fel.
Betallösningen är ett klockrent alternativ, inget att orda över ö.h.t.
Gör
Det finns ALLTID alternativ när Du köper en vara via internet. Kredit eller betala direkt. Helt upp till dig.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
C Chris11 skrev:
Nej men du har nog förutfattade meningar om vad dessa företag gör egentligen.
Googles affärsidé är att driva trafik till sin sökmotor så att de kan sälja annonser, varesig mer eller mindre.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Googles affärsidé är att driva trafik till sin sökmotor så att de kan sälja annonser, varesig mer eller mindre.
Så otroligt långt från sanningen som det nästan går att vara
 
  • Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
C Chris11 skrev:
Så otroligt långt från sanningen som det nästan går att vara
Snälla upplys mig!
 
så klart dom samlar information om dina köp vanor, lika med eBay, amazon mfl.
Vill man undvika detta så är nog internet inget för dig när det kommer till personliga inköp vi nätet.
 
Matzeball
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag använder själv Klarna, har ett autogiro kopplat till deras betala direkt osv och tycker också det är smidigt. Det jag personligen värjer mig emot är detta okritiska hyllande av företaget. Jag får precis samma vibbar av Klarna som jag får av Google, lura användaren med glatt formspråk och gulliga bilder, men affärsmodellen i bakgrunden är lite mera grumlig.
Det gäller att ha rätt förväntningar och jag förväntar mig att finansföretag vill tjäna pengar på mig. På något sätt gör de nog det även om jag sköter mig. Det är ännu värre med banker som ligger bakom SMS-låneinstitut med flera hundra procents ränta. Jag förstår inte vad som har hänt med ockerränte-klausulen där. Företag som glatt gör reklam med att de lånar ut stora pengar till personer som inte får låna någon annan stans. Där lånar ju ingen annan än den som sitter i klistret eller skiter i allt. Deras USP är att de inte tar någon kreditupplysning.
 
Om klarnas affärsmodell enbart hade bestått i att förmedla betaltjänster så hade dom såklart tagit betalt för den tjänsten. Vad skulle dom annars tjäna pengar på?
Det dom tjänar pengar på är såklart att en del människor inte betalar direkt av olika anledningar och därför drabbas av ränta och avgifter. Av den anledningen är dom såklart inte intresserade av att göra det enklare än nödvändigt för användaren att betala direkt - Snarare tvärtom.
 
  • Gilla
WilleR och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag lyckas inte nå fram märker jag. Jag använder själv både googles tjänster och Klarna. Det jag försöker säga är att man ska ha ett kritiskt tänkande till dessa företag, då det inte alltid är helt uppenbart vad de tjänar sina pengar på.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Du är efter i utvecklingen unge man! Klarnas ”faktura” uppstår i appen, man får en signal om att den finns där och man kan lätt betala på det sätt man önskar, häpp så lätt!
Det är Klarna som inte hänger med i utvecklingen. Alla andra kan skicka en e-faktura som dyker upp i ens vanliga Internetbank. Inget behov av att installera en specifik app just för betallösningen. Min bank kan även skicka avisering både via SMS och e-post om att jag fått e-faktura.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja men det är ju det här som är problemet som folk försöker förklara i tråden. Vissa av oss vill inte ha ett kundförhållande till Klarna med deras appar installerade på våra telefoner.
Men då vill jag poängtera att det är helt frivilligt om man vill ha Klarnas app eller inte, så det är ju bara att avstå.... var och en får bli salig på sin tro sa gamla mormor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.