49 570 läst · 296 svar
50k läst
296 svar
Klarna tar kreditupplysning för små köp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Klarna är sjukt smidigt även för mig som inte handlar på kredit.
Det jag invänder mot är att de automatiskt styr in mig på den för klarna mest lönsamma lösningen, faktura och delbetalning, gärna också döljer alternativen för direktbetalning.
Det jag invänder mot är att de automatiskt styr in mig på den för klarna mest lönsamma lösningen, faktura och delbetalning, gärna också döljer alternativen för direktbetalning.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Ja men det är ju det här som är problemet som folk försöker förklara i tråden. Vissa av oss vill inte ha ett kundförhållande till Klarna med deras appar installerade på våra telefoner.S Skärkarln skrev:
Så det är fel av företag att försöka sälja den mest lönsamma produkten? Tänker du som om Klarna så tycker jag du även skall tänka så i alla andra situationer annars tappar du lite trovärdigheten. Dvs du måste tycka lika illa om restauranger som försöker rekommendera rätter. Bilhandlare som rekommenderar bilar, verktygsshoppar som föreslår verktyg osv.13th Marine skrev:
Det är samma anledning till varför ”alla” livsmedelsaffärer har godis vid kassorna och många bjuder på banan till barnen, det är för att maximera vinsten.13th Marine skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Ja det är väl självklart att det kan vara fel? Bara för att produkten är lönsam för företaget innebär ju inte det att den är bra för samhället? Bofors skulle t.ex. tjäna mest pengar på att sälja landminor till krigsförande länder, men det anser vi vara moraliskt förkastligt och har därmed förbjudit det.C Chris11 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Det är klart jag tänker så när jag handlar annat också, men många vill ändå sälja mig en bra produkt och få en nöjd kund.C Chris11 skrev:Så det är fel av företag att försöka sälja den mest lönsamma produkten? Tänker du som om Klarna så tycker jag du även skall tänka så i alla andra situationer annars tappar du lite trovärdigheten. Dvs du måste tycka lika illa om restauranger som försöker rekommendera rätter. Bilhandlare som rekommenderar bilar, verktygsshoppar som föreslår verktyg osv.
Det är ju fel när den lönsamma produkten är ej betalda fakturor och avbetalning och inte en bra betalningslösning.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 545 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 545 inlägg
I Klarnas app gick jag in för att läsa mera om deras Klarna-kort. Alltså bara för att kolla villkor o.s.v. Vips så hade de tagit en kreditupplysning. Det får de gärna göra men i så fall först när jag gjort en ev. beställning tycker jag. Blir inget kort från Klarna utan jag fortsätter med mitt kort från Bank Norwegian som är avgiftsfritt och fungerar utmärkt.L Lars48 skrev:Hej
Jag brukar använda Klarna tjänsten rätt mycket. Jag fick idag en kreditupplysing och frågeställaren var Klarna. Ringde de och frågade om det. Fick veta att jag har köp en blandare för 3075 kr och eftersom jag inte har gjort ett sånt stort köp förut då har de tagit kreditupplysning !
Hon påstod att det står klar och tydlig i allmänna villkor när man väljer att betala med Klarna. Kollade upp det och så var fallet.
Nu har jag begärt att avsluta tjänsten hos Klarna. Det måste finnas bättre sätt att betala på internet.Man vill ju inte ha en massa kreditupplysingar på sig för att handla online. Det är bedrövligt!
Jag ska ringa till kreditupplysingsföretaget och fråga om det fanns faktiskt legitimt behov att lämna ut uppgifter om mig till klarna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Har en svåger som driver matbutik, det är intressant vad de har för försäljningsknep, det är så han själv skakar på huvudet åt vad som funkar.Demmpa skrev:
Om bilhandlaren rekomenderar en bil som de vet går sönder mer, eller räknar med att jag vill byta ut så är det definitivt omoraliskt.
Klarna har i alla fall tidigare nekat kredit utan att på något vis motiverat det. Det drabbar både kunder och säljare.
Klarna har i alla fall tidigare nekat kredit utan att på något vis motiverat det. Det drabbar både kunder och säljare.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Toppenföretag!!!Excel skrev:
Jag får fakturan både på mail och i appen. Så fort jag får varan och den uppfyller förväntningarna startar jag appen och betalar direkt från appen och det dras automatiskt från mitt bankkonto. Hur smidigt som helst. Glömmer jag att betala den direkt så dras det på ffd. Ingen risk för påminnelser. Har jag valt ffd på en större faktura så ändrar jag och betalar direkt om jag planerar ytterligare ett större inköp. Dessutom har klarna numera ett betalkort (gratis) så jag kan betala i butiker och på nätet med kortet. I princip kan jag betala pizzan eller mjölken på ICA men det låter jag bli förstås, servicen på bilen är kanon att betala så.
Hittills har jag bara goda erfarenheter av Klarna. Jag har bra kontroll över krediterna och kan skynda på betalningar när det behövs och pausa om det är något lurt. Det kostar inget extra om jag håller koll på det. Skulle jag sitta i klistret kan jag be om anstånd med betalningen (vilket jag aldrig har behövt som väl är).
Rent generellt är det ju så att de som inte har så bra ekonomi eller har dålig självdisciplin drabbas av kreditsamhället men om man skiter i att betala eller skiter i att tala om när man inte kan betala så då blir det så. Om man sköter betalningarna så kan man ju få hjälp också när räkningarna hopar sig.
Du menar när vi tex säljer till Saudiarabien och andra fredsdyrkande demokratiska länder?JanneJanne123 skrev:Ja det är väl självklart att det kan vara fel? Bara för att produkten är lönsam för företaget innebär ju inte det att den är bra för samhället? Bofors skulle t.ex. tjäna mest pengar på att sälja landminor till krigsförande länder, men det anser vi vara moraliskt förkastligt och har därmed förbjudit det.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Jag använder själv Klarna, har ett autogiro kopplat till deras betala direkt osv och tycker också det är smidigt. Det jag personligen värjer mig emot är detta okritiska hyllande av företaget. Jag får precis samma vibbar av Klarna som jag får av Google, lura användaren med glatt formspråk och gulliga bilder, men affärsmodellen i bakgrunden är lite mera grumlig.
Det är detta jag inte förstår, menar du få först betala sen? Det är alltid förvalt för mig, aldrig köp nu betala i slutet av xxx för en kostnad. Sen kan man kanske välja avbetalning på fakturan i appen, men det väljer man ju isåfall själv. Jag betalar alltid hela beloppet.13th Marine skrev:
Det är väl inte alls dumt? Betalning vid utleverans är ju bara halva problemet. De gånger paketet kommer bort eller blir förstört i leveransen, man får fel grejor, eller det är något fel på grejorna, går allt plötsligt mycket smidigare när man inte redan betalat.elpaco skrev:
Där skall Klarna för min del ha en eloge, för mig har det varit mycket smidigt att reklamera eller bestrida hos dem de gånger det varit problem.