Klarna är sjukt smidigt även för mig som inte handlar på kredit.

Det jag invänder mot är att de automatiskt styr in mig på den för klarna mest lönsamma lösningen, faktura och delbetalning, gärna också döljer alternativen för direktbetalning.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
S Skärkarln skrev:
Du är efter i utvecklingen unge man! Klarnas ”faktura” uppstår i appen, man får en signal om att den finns där och man kan lätt betala på det sätt man önskar, häpp så lätt!
Faktura via e-Mail är nån rest från forntiden som Klarna säkert har kvar för utvecklingsfientliga kunder.....
Ja men det är ju det här som är problemet som folk försöker förklara i tråden. Vissa av oss vill inte ha ett kundförhållande till Klarna med deras appar installerade på våra telefoner.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Klarna är sjukt smidigt även för mig som inte handlar på kredit.

Det jag invänder mot är att de automatiskt styr in mig på den för klarna mest lönsamma lösningen, faktura och delbetalning, gärna också döljer alternativen för direktbetalning.
Så det är fel av företag att försöka sälja den mest lönsamma produkten? Tänker du som om Klarna så tycker jag du även skall tänka så i alla andra situationer annars tappar du lite trovärdigheten. Dvs du måste tycka lika illa om restauranger som försöker rekommendera rätter. Bilhandlare som rekommenderar bilar, verktygsshoppar som föreslår verktyg osv.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Klarna är sjukt smidigt även för mig som inte handlar på kredit.

Det jag invänder mot är att de automatiskt styr in mig på den för klarna mest lönsamma lösningen, faktura och delbetalning, gärna också döljer alternativen för direktbetalning.
Det är samma anledning till varför ”alla” livsmedelsaffärer har godis vid kassorna och många bjuder på banan till barnen, det är för att maximera vinsten.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
C Chris11 skrev:
Så det är fel av företag att försöka sälja den mest lönsamma produkten?
Ja det är väl självklart att det kan vara fel? Bara för att produkten är lönsam för företaget innebär ju inte det att den är bra för samhället? Bofors skulle t.ex. tjäna mest pengar på att sälja landminor till krigsförande länder, men det anser vi vara moraliskt förkastligt och har därmed förbjudit det.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Så det är fel av företag att försöka sälja den mest lönsamma produkten? Tänker du som om Klarna så tycker jag du även skall tänka så i alla andra situationer annars tappar du lite trovärdigheten. Dvs du måste tycka lika illa om restauranger som försöker rekommendera rätter. Bilhandlare som rekommenderar bilar, verktygsshoppar som föreslår verktyg osv.
Det är klart jag tänker så när jag handlar annat också, men många vill ändå sälja mig en bra produkt och få en nöjd kund.

Det är ju fel när den lönsamma produkten är ej betalda fakturor och avbetalning och inte en bra betalningslösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
N
L Lars48 skrev:
Hej
Jag brukar använda Klarna tjänsten rätt mycket. Jag fick idag en kreditupplysing och frågeställaren var Klarna. Ringde de och frågade om det. Fick veta att jag har köp en blandare för 3075 kr och eftersom jag inte har gjort ett sånt stort köp förut då har de tagit kreditupplysning !
Hon påstod att det står klar och tydlig i allmänna villkor när man väljer att betala med Klarna. Kollade upp det och så var fallet.
Nu har jag begärt att avsluta tjänsten hos Klarna. Det måste finnas bättre sätt att betala på internet.Man vill ju inte ha en massa kreditupplysingar på sig för att handla online. Det är bedrövligt!
Jag ska ringa till kreditupplysingsföretaget och fråga om det fanns faktiskt legitimt behov att lämna ut uppgifter om mig till klarna.
I Klarnas app gick jag in för att läsa mera om deras Klarna-kort. Alltså bara för att kolla villkor o.s.v. Vips så hade de tagit en kreditupplysning. Det får de gärna göra men i så fall först när jag gjort en ev. beställning tycker jag. Blir inget kort från Klarna utan jag fortsätter med mitt kort från Bank Norwegian som är avgiftsfritt och fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är samma anledning till varför ”alla” livsmedelsaffärer har godis vid kassorna och många bjuder på banan till barnen, det är för att maximera vinsten.
Har en svåger som driver matbutik, det är intressant vad de har för försäljningsknep, det är så han själv skakar på huvudet åt vad som funkar.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Om bilhandlaren rekomenderar en bil som de vet går sönder mer, eller räknar med att jag vill byta ut så är det definitivt omoraliskt.

Klarna har i alla fall tidigare nekat kredit utan att på något vis motiverat det. Det drabbar både kunder och säljare.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Matzeball
Excel Excel skrev:
Klarna kan inte heller skicka en e-faktura. De mailar över den vilket krånglar till det om man ska betala med mobilbanken.

Antar att det hänger ihop med deras strategi att öka påminnelserna som de tjänar mest på.

Skitföretag!!!!!
Toppenföretag!!!
Jag får fakturan både på mail och i appen. Så fort jag får varan och den uppfyller förväntningarna startar jag appen och betalar direkt från appen och det dras automatiskt från mitt bankkonto. Hur smidigt som helst. Glömmer jag att betala den direkt så dras det på ffd. Ingen risk för påminnelser. Har jag valt ffd på en större faktura så ändrar jag och betalar direkt om jag planerar ytterligare ett större inköp. Dessutom har klarna numera ett betalkort (gratis) så jag kan betala i butiker och på nätet med kortet. I princip kan jag betala pizzan eller mjölken på ICA men det låter jag bli förstås, servicen på bilen är kanon att betala så.
Hittills har jag bara goda erfarenheter av Klarna. Jag har bra kontroll över krediterna och kan skynda på betalningar när det behövs och pausa om det är något lurt. Det kostar inget extra om jag håller koll på det. Skulle jag sitta i klistret kan jag be om anstånd med betalningen (vilket jag aldrig har behövt som väl är).
Rent generellt är det ju så att de som inte har så bra ekonomi eller har dålig självdisciplin drabbas av kreditsamhället men om man skiter i att betala eller skiter i att tala om när man inte kan betala så då blir det så. Om man sköter betalningarna så kan man ju få hjälp också när räkningarna hopar sig.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är väl självklart att det kan vara fel? Bara för att produkten är lönsam för företaget innebär ju inte det att den är bra för samhället? Bofors skulle t.ex. tjäna mest pengar på att sälja landminor till krigsförande länder, men det anser vi vara moraliskt förkastligt och har därmed förbjudit det.
Du menar när vi tex säljer till Saudiarabien och andra fredsdyrkande demokratiska länder? :rofl:
 
  • Gilla
Chris11
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag använder själv Klarna, har ett autogiro kopplat till deras betala direkt osv och tycker också det är smidigt. Det jag personligen värjer mig emot är detta okritiska hyllande av företaget. Jag får precis samma vibbar av Klarna som jag får av Google, lura användaren med glatt formspråk och gulliga bilder, men affärsmodellen i bakgrunden är lite mera grumlig.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Klarna är sjukt smidigt även för mig som inte handlar på kredit.

Det jag invänder mot är att de automatiskt styr in mig på den för klarna mest lönsamma lösningen, faktura och delbetalning, gärna också döljer alternativen för direktbetalning.
Det är detta jag inte förstår, menar du få först betala sen? Det är alltid förvalt för mig, aldrig köp nu betala i slutet av xxx för en kostnad. Sen kan man kanske välja avbetalning på fakturan i appen, men det väljer man ju isåfall själv. Jag betalar alltid hela beloppet.
 
JanneJanne123
elpaco elpaco skrev:
Du menar när vi tex säljer till Saudiarabien och andra fredsdyrkande demokratiska länder?
Jag tror både du och jag förstod min poäng.
 
C
elpaco elpaco skrev:
Men det är ju så dumt att överhuvudtaget använda tjänsten faktura? Klarna direktbetalning mot kort tar inte betalt förrän varan är utlämnad!
Det är väl inte alls dumt? Betalning vid utleverans är ju bara halva problemet. De gånger paketet kommer bort eller blir förstört i leveransen, man får fel grejor, eller det är något fel på grejorna, går allt plötsligt mycket smidigare när man inte redan betalat.
Där skall Klarna för min del ha en eloge, för mig har det varit mycket smidigt att reklamera eller bestrida hos dem de gånger det varit problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.