H Husqvarna220Ac skrev:
Hur gör ni med el och vatten till huset? Uppskattar ni nästa månads förbrukning och betalar in.? Låter ju annars Jättesmidigt...

Kreditköp är för mig nån form av avbetalning, som kreditbolaget ”gör till affär” med hutlösa räntor, faktura kostar inte en krona extra mot inköpspriset.
Jag betalar inte el och vatten via klarna.
Kreditköp är när man betalar i efterhand.
 
El och vatten betalas i efterhand. Dvs på kredit. Men å andra sidan gör väl el- och vattenbolagen en kreditupplysning när man skaffar abonnemanget och ingen verkar ha synpunkter på det...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Men de försöker aldrig få in mig på avbetalningslösningar. Det är saker där det blir naturligt att betala i efterhand. Pizza på avbetalning är det inte.
 
useless useless skrev:
El och vatten betalas i efterhand. Dvs på kredit.
Det finns ett naturligt skäl till det; varken el eller vatten förbrukar man i engångsposter och de lämpar sig därför inte för att betalas per enhet vid köp. De köps istället i löpande leverans, något som modern kallas för streaming. ;)

För att undvika kreditsituationen skulle man kunna ha en betalningsmodell där man betalar i förskott för ett visst antal kubikmeter vatten eller kWh el, och när de är slut så stängs leveransen av. Lite som polettbaserad biltvätt.

Förr, när elmätarna lästes av mer sällan, betalade man visst baserat på föregående års förbrukning. Om man då förbrukade mer än föregående år så uppstod naturligt en kreditsituation tills mätaren var avläst och verklig förbrukning fakturerad.

Annars kunde man med modern teknik tänkt sig en direkt koppling för elbolaget till bankkontot så att de helt enkelt drog öre för öre för varje watt-timme.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men de försöker aldrig få in mig på avbetalningslösningar. Det är saker där det blir naturligt att betala i efterhand. Pizza på avbetalning är det inte.
Jag har handlat många ggr genom Klarna och har aldrig uppfattat att de försöker leda mig till nåt jag inte vill eller nåt sånt. Att de vill att man ska ta det på avbetalning är helt naturligt eftersom det är det dom lever på. Jag har inga problem med det och väljer bara att betala det jag köper på en gång. Inga problem.
Att ha dylika företag som betallösningar som enbart skulle vara mellanhand blir ju en utopi för vad skulle deras verksamhet betalas av?
 
  • Gilla
Dizzy84 och 3 till
  • Laddar…
Excel
Undviker att handla genom klarna, ibland väljer jag en annan handlare om endast klarna finns som alternativ.

Har tidigare haft e-handel med klarna och vi sa upp avtalet med dem ganska omgående. Klarna kör kreditupplysning allt, slutade att det var bättre att göra kreditupplysning själ där det behövdes.
 
  • Gilla
UffeH och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Undviker att handla genom klarna, ibland väljer jag en annan handlare om endast klarna finns som alternativ.

Har tidigare haft e-handel med klarna och vi sa upp avtalet med dem ganska omgående. Klarna kör kreditupplysning allt, slutade att det var bättre att göra kreditupplysning själ där det behövdes.
Du menar att de som inte gör det och sätter folk i skiten fast de egentligen inte skulle få nån kredit är seriösare och bättre på nåt vis?
Man kan tycka vad man vill om krediter och företag som tjänar pengar på detta men jag tycker nog ändå att Klarna hör till de bättre i den biten. Det är långt mycket värre med dom som skiter i det och låter alla gå igenom och köpa vad de vill.......
 
Alla vet vad andra debattsidan menar och man diskuterar är bara semantik. I var mans tal avser man oftast att ett ”kreditköp” innebär pålagd ränta, och att man inte har en nollränta som med de flesta månadsfakturor, eller medföljande faktura med tex 14 räntefri betalningstid. Att man i rena ekonomiska termer menar att kredit innebär ett anstånd med betalning oavsett ränta eller inte, DET om något är mindre viktigt i denna diskussion. Det kommer inte gemene man ha som tolkning av ordet kredit.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det faktum att de helatiden försöker leda in på kreditköp och lång avbetalning till och med för pizzor, tycker jag är dålig affärsmoral. Jag gillar dem inte.
Ja som jag säger. Men Klarna driver en affärsmodell och är man korkad nog att köpa en pizza på avbetalning med 100:- uppläggningsavgift så får man väl stoppa pengar i Klarnas fickor. Det finns massor med bra tjänster som även har dåliga dealer. Det betyder inte att Klarnas övriga delar funkar dåligt. Man får ta ansvar för sina klick. Du för en snarast ideologisk argumentation.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jo det blir en markant skillnad mellan direktbetalning och kreditköp. Det är därför de gör en kreditkontroll. Du kan nämligen handla för pengar du inte har. Det är det alternativ de lyfter upp i första hand. När fakturan sedan kommer så är det avbetalning som är första alternativet, även om du köpt en pizza.

Man måste leta efter kortbetalningsalternativer.
Man måste se till att man betala hela skulden. Det är inga aktiva val man måste göra.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Kreditköp eller faktura, oavsett vad man kallar och om jag lämnar 14 dagar att betala varan eller 14 månader så kommer jag att ta en kreditupplysning innan jag skickar varan. Detta i syfte att minska risken för att kunden inte betalar fakturan eller avbetalning. Det är väl självklart att man inte skickar en dyr vara till vem som helst mot faktura??
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Handlar mycket online och föredrar Klarna, smidigt med appen, har inte fått att de vill att jag ska avbetala, de väljer man själv vid köpet, direktbetalning, avbetalning, eller betala när du fått varan, samt påminnelse via notiser när den ska betalas, klicka på betala, klart! Så otroligt smidigt/bekvämt och säkert.

Ni kanske ska handla över disk istället?
 
Excel
S Stefan1972 skrev:
Du menar att de som inte gör det och sätter folk i skiten fast de egentligen inte skulle få nån kredit är seriösare och bättre på nåt vis?
Man kan tycka vad man vill om krediter och företag som tjänar pengar på detta men jag tycker nog ändå att Klarna hör till de bättre i den biten. Det är långt mycket värre med dom som skiter i det och låter alla gå igenom och köpa vad de vill.......
Jag hade tillskilnad mot Klarna inte som affärside att skicka påminnelsebrev och systematiskt skuldsätta människor
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag hade tillskilnad mot Klarna inte som affärside att skicka påminnelsebrev och systematiskt skuldsätta människor
Om du gjorde motsatsen, dvs. inte skickade påminnelser, och lät folk slippa betala sina skulder till dig för står jag att du "hade webbutik".

För övrigt håller jag med om att det är en del av Klarnas affärsmodell, att folk ska glömma och betala så de får en 50-lapp extra. Min fru är ett utmärkt exempel på en sån person .. :crysmile:
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag hade tillskilnad mot Klarna inte som affärside att skicka påminnelsebrev och systematiskt skuldsätta människor
Men det var väl deras val och inte ditt eller har jag missat nåt här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.