Jag handlar aldrig på Klarna på Kredit, avbetalning är dyrare, betalar när jag varan, tryggt, säkert och enkelt..
 
Det är kredit...
 
K
Fakturaköp är Kredit
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Rent definitionsmässigt ja men betalar man hela fakturan direkt så utnyttjar man ju ingen kredit.
 
K
Varan levererad men ej betald är ett kreditköp
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
R
Psssssstttttt
 
L Lars48 skrev:
Antal kreditupplysningar är en faktor som ökar risknivån och sänker kreditvärdigheten för en låntagare. bankerna tittar direkt på risknivå indikatorn hos UC och den är direkt kopplad till antal upplysningar.
Det vanliga vid denna typ av småköp är att dom gör en så kallad mikroupplysning. Den registreras inte och påverkar inte kreditvärdigheten.
 
K Klacken skrev:
Varan levererad men ej betald är ett kreditköp
Och vad spelar det för roll? Det läggs inte på någon extra kostnad, och man får 14 dagar på sig att betala.

Just detta, att man kan få varan och betala sedan, och att det går utmärkt att pausa betalningen om man inte är nöjd, gör att jag vågar chansa och beställa från företag utan historik, eller som kanske har några mindre roliga omdömen på tex. prisjakt.

Jag har dessutom beställt ett par gånger från Fyndiq, där varan aldrig kommit, och där jag helt enkelt bara meddelat Klarna detta, och de har strukit fakturan rakt av. Sen antar jag att de agerat mot Fyndiq, men jag har inte behövt göra ett dyft mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Varan levererad men ej betald är ett kreditköp
Ja då
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och vad spelar det för roll? Det läggs inte på någon extra kostnad, och man får 14 dagar på sig att betala.

Just detta, att man få varan och betala sedan, och att det går utmärkt att pausa betalningen om man inte är nöjd, gör att jag vågar chansa och beställa från företag utan historik, eller som kanske har några mindre roliga omdömen på tex. prisjakt.

Jag har dessutom beställt ett par gånger från Fyndiq, där varan aldrig kommit, och där jag helt enkelt bara meddelat Klarna detta, och de har strukit fakturan rakt av. Sen antar jag att de agerat mot Fyndiq, men jag har inte behövt göra ett dyft mer.
Det är nog bara ordbajseri. Vissa måste helt enkelt definiera allting in i absurdum så vi andra förstår.....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag handlar inte på företag som inte har klarna konto hur smidigt som helst
 
S Skärkarln skrev:
Jag ser på samma sätt som du på saken. Med Klarnas utmärkta app så är risken att inte betala i tid noll, full koll! Känns betydligt bättre än att sprida kreditkortsnummer och kod till kreti och pleti
Om du betalar med bankkort/kreditkort direkt vid köpet och webbutiken använder en etablerad betalningslösning från ex.vis. Klarna eller någon annan större leverantör, så sprids inte ditt kortnummer till "kreti och pleti". Betallösningen agerar mellanhand och butiken ser aldrig kortnumret.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
Ja då


Det är nog bara ordbajseri. Vissa måste helt enkelt definiera allting in i absurdum så vi andra förstår.....
Tråden handlar väl om varför dom tar kreditupplysning? Uppenbarligen finns det dom som tror att faktura inte är en kredit.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Hur gör ni med el och vatten till huset? Uppskattar ni nästa månads förbrukning och betalar in.? Låter ju annars Jättesmidigt...

Kreditköp är för mig nån form av avbetalning, som kreditbolaget ”gör till affär” med hutlösa räntor, faktura kostar inte en krona extra mot inköpspriset.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kreditköp är för mig nån form av avbetalning, som kreditbolaget ”gör till affär” med hutlösa räntor, faktura kostar inte en krona extra mot inköpspriset.
Det är bra om man använder vedertagna begrepp och inte hittar på eget språk. Det främjar debatten. Kreditköp har inte avbetalning som krav och inbegriper inte allmän ospecifierad omoral.
Det betyder i sin renaste och mest använda form att man köper något samt får anstånd med betalningen.

https://www.blinfo.se/ordlista/2013/9/kreditkop__6771
Köp där säljaren lämnar anstånd med hela eller en del av betalningen under en viss tid.
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur gör ni med el och vatten till huset? Uppskattar ni nästa månads förbrukning och betalar in.? Låter ju annars Jättesmidigt...

Kreditköp är för mig nån form av avbetalning, som kreditbolaget ”gör till affär” med hutlösa räntor, faktura kostar inte en krona extra mot inköpspriset.
"Ett avbetalningsköp är ett köp där du tillsammans, säljare och köpare, gör ett avtal om att betala köpet på ett visst antal gånger till en liten extra kostnad. Avbetalningar kan ha olika villkor på olika företag och olika produkter. Det tillkommer oftast ränta och avgifter om du köper på avbetalning."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.