Nja, såhär ser Hemtex ut för mig.
Skärmdump av Hemtex betalningsalternativ med Klarna, inkluderar direktbetalning och fakturaval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste klicka fram direktbetalning
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jag fattar inte vad ni får allt ifrån! Vill du betala med ditt kort så står det ju klart och tydligt!!
Hur ni kan missa det är ju helt otroligt och man kan ju knappast klandra Klarna för eran bristande scroll kunskaper i datorn eller mobilen!!
Klarna loggan ska stå på den sista alternativet ''Kredit eller debitkort'' oxå. Eftersom oavsett du använder ditt kreditkort då går det ändå via Klarna. Jag klandrar Klarna för att de avsiktligt inte informerar kunden att det är de som ändå har hand om transkationen. De döljer information som är viktig för kunden.
Faktum är att alla alternativ på din mobil Screen shot går genom Klarna.
 
L Lars48 skrev:
Eftersom oavsett du använder ditt kreditkort då går det ändå via Klarna. Jag klandrar Klarna för att de avsiktligt inte informerar kunden att det är de som ändå har hand om transkationen. De döljer information som är viktig för kunden.
På vilket sätt är detta viktigt för mig som köpare? Jag betalar leverantören med mitt kort och får en faktura på överenskommet belopp från kreditkortsbolaget. Spelar det någon roll vilka leverantören anlitar för att detta ska hända? Spelar det någon roll vilken redovisningsbyrå leverantören eventuellt anlitar? Spela leverantörens revisionsbyrå någon roll?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, såhär ser Hemtex ut för mig.
[bild]

Måste klicka fram direktbetalning
Fy f-n, där ser man! Märkligt. Då kan jag mycket väl förstå att det kan bli galet om man inte är uppmärksam. Trodde givetvis alla hade samma som mig.
 
Såhär ser det ut när jag fyllt i vem jag är och precis innan jag klickar mig vidare till att välja betallösning
Skärmdump av betalningssida med totalbelopp och olika betalningsmetoder via Klarna på Hemtex webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså varenda betalningsmetod går via klarna (i Hemtex fall).


Skärmdump av betalningsalternativ hos Hemtex med Klarna, inklusive "Betala inom 14 dagar" och totalbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut direkt efter att man klickat sig vidare till betallösning.
För att kunna ”betala direkt” och betala med kredit-/debitkort så behöver man klicka på ”visa fler betalningssätt”


Skärmdump från Hemtex webbsida med Klarnas betalningsalternativ för direktbetalning från bankkonto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man väljer ”Direktbetalning” så kommer följande villkor fram (genom klickbar länk ”läs mer”), där står det klart och tydligt att man måste godkänna autogiromeddelande för att genomföra köpet om man inte tidigare har lämnat autogirogodkännande, här är separata villkoren för autogiro,
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/klarna/sv_se/autogiro



Skärmdump från Hemtex betalningssida med olika Klarna-betalningsalternativ och kortbetalningsformulär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid kredit-/debitkortbetalning så är klarna bara en mellanhand/pengaförmedlare, inga extra villkor förutom ”klarnas användarvillkor
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Klarna loggan ska stå på den sista alternativet ''Kredit eller debitkort'' oxå. Eftersom oavsett du använder ditt kreditkort då går det ändå via Klarna. Jag klandrar Klarna för att de avsiktligt inte informerar kunden att det är de som ändå har hand om transkationen. De döljer information som är viktig för kunden.
Faktum är att alla alternativ på din mobil Screen shot går genom Klarna.
Okej, okej, det börja nu ”klarna :thinking::p ” lite mer för mig vad som stör er/dig. Även om betalning görs direkt, med kort så stör det dig att det går genom Klarna. Jag själv förstår inte riktigt vad det spelar för roll egentligen men det verkar vara något som du vill undvika.
Tänkte på en sak när jag idag handlade på Ica. Jag använder ju ett Ica kort för att kvittera ut en själv scanner, når jag sedan ska betala så drar jag kortet igen och sedan mitt bank kort. Då sköter Ica banken betalningen likt Klarna gör om jag betalar med kort där. Riktigt?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Såhär ser det ut när jag fyllt i vem jag är och precis innan jag klickar mig vidare till att välja betallösning
[bild]
Alltså varenda betalningsmetod går via klarna (i Hemtex fall).


[bild]
Såhär ser det ut direkt efter att man klickat sig vidare till betallösning.
För att kunna ”betala direkt” och betala med kredit-/debitkort så behöver man klicka på ”visa fler betalningssätt”


[bild]
Om man väljer ”Direktbetalning” så kommer följande villkor fram (genom klickbar länk ”läs mer”), där står det klart och tydligt att man måste godkänna autogiromeddelande för att genomföra köpet om man inte tidigare har lämnat autogirogodkännande, här är separata villkoren för autogiro,
[länk]



[bild]
Vid kredit-/debitkortbetalning så är klarna bara en mellanhand/pengaförmedlare, inga extra villkor förutom ”klarnas användarvillkor”
Kan i ärlighetens namn säga att så står det aldrig för mig, alla alternativen finns där direkt.
Men hur i hela friden kan det vara så? Högst märkligt och jag blir nästan lite irriterad på Klarna pga detta. Får erkänna att jag har haft en del fel i tråden då och ni får ursäkta mig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är detta viktigt för mig som köpare? Jag betalar leverantören med mitt kort och får en faktura på överenskommet belopp från kreditkortsbolaget. Spelar det någon roll vilka leverantören anlitar för att detta ska hända? Spelar det någon roll vilken redovisningsbyrå leverantören eventuellt anlitar? Spela leverantörens revisionsbyrå någon roll?
Du får faktura från Klarna inte från kreditkortsbolaget. Det som kommer att synas på kontoutdraget är en transaktion från ditt kreditkortskonto till Klarna. Ingenting annat.
Tydligen går all information så som mejl adress, bostadsadress, person nr, mobil nr och dylik till Klarna eftersom fakturan skickar de oer mejl.
Det här inga konspirationsterorier. Det är kalla fakta.
 
Redigerat:
G Ganescha skrev:
Kan i ärlighetens namn säga att så står det aldrig för mig, alla alternativen finns där direkt.
Men hur i hela friden kan det vara så? Högst märkligt och jag blir nästan lite irriterad på Klarna pga detta. Får erkänna att jag har haft en del fel i tråden då och ni får ursäkta mig.
Det kanske är skillnad mellan olika enheter och/eller webbläsare, det är kanske skillnad om man tex har adblocker eller liknande installerad, mm mm.
 
L Lars48 skrev:
Du får faktura från Klarna inte från kreditkortsbolaget.
Detta stämmer inte! Bifogar delar av en faktura från i detta fall Swedbank med en transaktion avseende en bilbesiktning betald med kort "via" klarna. Fakturan kommer definitivt inte från Klarna utan från Swedbank och ska betalas till Swedbank, eller egentligen till Swedbanks "kortbolag" Entercard.

Jag kan försäkra dig om att alla bilderna kommer från en och samma faktura och hoppas att alla förstår att jag inte vill publicera den kompletta fakturan.

Bild ett. Överst på första sidan av fakturan, avsändaren:
Swedbank och Sparbankerna logotyp följt av texten "Månadsfaktura September 2018".

Bild två. Instruktion om när/hur fakturan ska betalas:
En fakturadel med texten "Betalning oss tillhanda senast: 2018-09-30 Bankgironummer: 5122-5860" på orange bakgrund.

Bild tre. En utvald transaktion för en betalning till Dekra för en besiktning:

Utdrag från faktura som visar betalning till DEKRA Automotive via Klarna med belopp och datum.

Bild fyra. Vem har bankgironumret?
Fakturadetaljer med Entercard Group AB's adress, organisationsnummer och bankgironummer.
 
Redigerat:
Ang hur det ser ut när man ska bet via klarna så verkar det faktiskt vara olika!

Antagligen kan företagen som väljer att ansluta sig till klarnas betalningslösning välja lite hur det ska gå att använda tjänsten (alternativt väljer klarna vad de ”får göra”).

Ibland finns inte alternativ med på ”listan”.. på ena stället medan stället man shoppar på några minuter senare har alla val!?!
 
Fast i mitt fall valde jag samma företag som ganescha för att eliminera detta.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Så här ser det ut när jag valde en svin dyr (18000:) dator på Dustin.se:
Skärmdump från Dustin.se som visar betalningsalternativ med Klarna faktura valt och fält för personnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga konstigheter, ändrade jag till delbetala så står all information rätt tydligt ang. Ränta osv.
Skärmdump av Dustin.se betalningssida med Klarna delbetalningsalternativ och totalkostnad med ränta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte heller några konstigheter tycker jag.
Äsch, jag vet inte. Jag är nöjd med Klarna och det funkar kanon för mig. Men kan nu dock förstå lite bättre varför vissa känner sig lite lurade.
 
Jag kan inte hålla med om att Klarna gör ”allt för att dölja informationen”. Tvärtom tycker jag det står tydligt vilka alternativ som är vad. Enda kritiken jag kan ge är att man döljer ”konto via klarna” ett klick bort. Men som sagt, det är ett klick, tydligt märkt och knappast bedrägligt. Som jag sagt tidigare så uppskattar jag klarna. Jag kopplar mitt bankkonto direkt, identifierar mig med BankID, slipper uppge kontokort på olika sajter och får alla kvitton samlade och lätt tillgängliga i efterhand.
 
L Lars48 skrev:
Du får faktura från Klarna inte från kreditkortsbolaget. Det som kommer att synas på kontoutdraget är en transaktion från ditt kreditkortskonto till Klarna. Ingenting annat.
Tydligen går all information så som mejl adress, bostadsadress, person nr, mobil nr och dylik till Klarna eftersom fakturan skickar de oer mejl.
Det här inga konspirationsterorier. Det är kalla fakta.
Fast om han betalar sin vara med ett kreditkort, då har företaget fått sina pengar. Klarna behöver således inte skicka ut sin faktura. Utan det är kreditkortsbolaget som sköter det. Du kan väl i ärlighetens namn inte på riktigt tro att klarna sköter det också? Släpp foliehatten nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.