Isakare Isakare skrev:
Promenerade runt i centrala Stockholm igår kväll och kollade Nobel light week.
Stan har aldrig varit så upplyst med julbelysningar överallt, där sparas det inte.
Det är ju skillnad på folk o folk, tror inte FifflaUffe o Ebba menade att riktigt alla skulle låta dammsugaren stå still
 
  • Arg
Mrjayser
  • Laddar…
hsd
P Putte 9497 skrev:
Vem behöver toapapper? Är en lyxpryl
Visst, jag föredrar toapapper men Du kan ju använda tummen om Du vill (y)
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Om jag räknar rätt går det åt ca 2 Ws att kyla 144 liter luft 20 grader. Sen beror det på hur länge man har öppet varje gång :)
Du får nog redovisa hur du räknat här. Här är min beräkning:

Luft (vid konstant tryck):
Värmekapacitet 1 J/gK
Densitet 1,3 g/l (något högre vid -20°C)
Mängd och temperaturhöjning:
Volym 1 l
Temp.höjn. 1 K
Multiplicera värdena ovan så får du:
Energi 1,3 J (per grad och liter luft)
Energi 0,000361 Wh (en Wh är en tusendels kWh som vi kanske är mer vana med)
En joule (J) = en wattsekund (Ws)

Räknar man på 144 liter och 20 grader (Kelvin eller Celsius spelar ingen roll) så får man 3,7 kJ eller 1,04 Wh. Ska man vara petig så värms nog inredningen upp lite också under tiden som dörren är öppen och även den värmeenergin måste ersättas.

Dessutom har du ju läckt ut 144 liter kall luft i rummet som då måste värmas. Lite hjälp får du av frysens kompressor som ju måste arbeta för att kyla fysen, men om vi tror att frysens kompressor har ett COP-värde på 3 (1 watt in ger 3 watt kyla) så måste du värma 0,7 Wh i alla fall. Totalt kostar det dig runt 0,002 kWh att tömma frysen helt på kall luft. Hu då, 1 öre för att öppna frysdörren (räknat på 10 kr/kWh)? Nej, jag tror att det blir billigare än så. Dels har du grejor i frysen så luftvolymen kanske är hälften, och har du lådor och luckor så förhindrar de att luften smiter ut. 1 öre räcker nog till 5-10 frysöppningar.

Edit: jag glömde ta med att kompressorn ger 3:1 i kylningen, så även om luften måste kylas med 1 Wh så blir kompressorns elförbrukning bara 1/3 av detta, förutsatt COP-värde 3.
 
Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Det finns ju en koppling mellan pris på ved och el. Det finns ju ett gäng personer som jag som har både panna och värmepump. Ju högre priset på el är, ju mer kör vi på ved, vilket ökar efterfrågan på Ved och driver upp priset även på den.
Så är det så klart. Alla energislag hänger ihop prismässigt så länge inte begränsningar i något av dem inte kan ersättas av andra. Frågan är varför inte miljöhänsyn är med i ekvationen. Ska det bara vara billigast per kWh som räknas eler ska man ta hänsyn till utsläpp och annan miljöpåverkan?
 
  • Wow
SonnyListon
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Jo men det känns ändå som att majoriteten av alla som klagar lever precis som förr. Finns alltid att spara mer el OM MAN VILL. 16 grader inne och släcka alla lampor kan man ju börja med
Skämtar du, 16 grader inne? Är det ingen som kräver att det politikerna skapat i dagens samhälle bör betraktas som kriminellt samt även stå till svars? Skall de kommanundan med alla dessa korkade beslut senaste 10åren?
Kom inte nu med "Rysslands fel" alla vet att Ringhals 2 stängdes ned Januari 2021. Ska man gång på gång acceptera korkade politiker som tar korkade beslut, ja, då kommer detta aldrig att ta slut och fler korkade beslut kommer framöver där vi människor får betala för!!!
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Visst, jag föredrar toapapper men Du kan ju använda tummen om Du vill (y)
Ja, tror det fungerar om nu inte fabriken i Lilla edet har anor sedan Gustav Vasas tid
 
galento
K kortis skrev:
Skulle väl kunna påstå utan belägg att hundratals svenskar duschar efter sitt arbete.
Behöver man inte duscha efter arbetet så har man inte arbetat
Duschat efter jobbet har man ju gjort i flera decennier , känns ju bättre att hänga
av sej den skitiga overallen i skåpet och tvätta sej innan man sätter på sej privata
kläder.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 6 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Akta bara så inte gnagarna dansar på bordet:crysmile:
"Gnagarna" fins väl bara i Stockholms trakten:thinking:
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Visst, jag föredrar toapapper men Du kan ju använda tummen om Du vill (y)
Det finns ju expressen bara o gnugga en liten stund
 
  • Wow
Jamtstårsa
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Så är det så klart. Alla energislag hänger ihop prismässigt så länge inte begränsningar i något av dem inte kan ersättas av andra. Frågan är varför inte miljöhänsyn är med i ekvationen. Ska det bara vara billigast per kWh som räknas eler ska man ta hänsyn till utsläpp och annan miljöpåverkan?
Kanske är det för stort inflytande av miljöhänsyn som skapat elkrisen?
Jag är säker på att Bolund fortfarande försöker nå ut med budskapet att elförsörjningen i Sverige inte är ett problem, han förmedlar ivrigt budskapet att Sverige är netoexportör av el, utan att berätta att vi kalla vinterdagar utan solkraft och vindkraft inte klarar att försörja Sveriges hushåll och industrier med el.
Det är inget nyhet utan har påtalats i decennier utan gehör från "miljövänner"
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Kanske är det för stort inflytande av miljöhänsyn som skapat elkrisen?
Jag är säker på att Bolund fortfarande försöker nå ut med budskapet att elförsörjningen i Sverige inte är ett problem, han förmedlar ivrigt budskapet att Sverige är netoexportör av el, utan att berätta att vi kalla vinterdagar utan solkraft och vindkraft inte klarar att försörja Sveriges hushåll och industrier med el.
Det är inget nyhet utan har påtalats i decennier utan gehör från "miljövänner"
Miljöpartiet - Nej Tack:crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Helena S och 3 till
  • Laddar…
hsd
K kortis skrev:
Det finns ju expressen bara o gnugga en liten stund
Ehhh
Varför e du så svart i baken :surprised:
 
F fb35523 skrev:
Du får nog redovisa hur du räknat här. Här är min beräkning:

Luft (vid konstant tryck):
Värmekapacitet 1 J/gK
Densitet 1,3 g/l (något högre vid -20°C)
Mängd och temperaturhöjning:
Volym 1 l
Temp.höjn. 1 K
Multiplicera värdena ovan så får du:
Energi 1,3 J (per grad och liter luft)
Energi 0,000361 Wh (en Wh är en tusendels kWh som vi kanske är mer vana med)
En joule (J) = en wattsekund (Ws)

Räknar man på 144 liter och 20 grader (Kelvin eller Celsius spelar ingen roll) så får man 3,7 J eller 1,04 Wh. Ska man vara petig så värms nog inredningen upp lite också under tiden som dörren är öppen och även den värmeenergin måste ersättas.

Dessutom har du ju läckt ut 144 liter kall luft i rummet som då måste värmas. Lite hjälp får du av frysens kompressor som ju måste arbeta för att kyla fysen, men om vi tror att frysens kompressor har ett COP-värde på 3 (1 watt in ger 3 watt kyla) så måste du värma 0,7 Wh i alla fall. Totalt kostar det dig runt 0,002 kWh att tömma frysen helt på kall luft. Hu då, 1 öre för att öppna frysdörren (räknat på 10 kr/kWh)? Nej, jag tror att det blir billigare än så. Dels har du grejor i frysen så luftvolymen kanske är hälften, och har du lådor och luckor så förhindrar de att luften smiter ut. 1 öre räcker nog till 5-10 frysöppningar.
Kyl inte frys.
0,72 J/gK vid konstant volym
Ca 1,2g/l luft, sen ser jag att jag skrev fel, jag räknade på 120l dvs 144g luft
0,72×144×20=2073,6 J av nån anledning fick jag hjärnsläpp och räknade med 0,144kg och missade att det då var 2 kJ :( såblev det en faktor 1000 fel. Och 0,576 Wh är ju lite mer än 2 Ws.
Om man sen ska räkna med konstant volym eller konstant tryck vete 17, vi har en kyl som suger ut luft och cirkulerar runt resten.
Sen ger varorna i kylen extra tröghet och de värms upp men msrginellt, dessutom minskar de mängden luft.

Min poäng var att det är inte öppnande och stängande av kylskåpet som drar mycket energi.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
TRJBerg
F fb35523 skrev:
Så är det så klart. Alla energislag hänger ihop prismässigt så länge inte begränsningar i något av dem inte kan ersättas av andra. Frågan är varför inte miljöhänsyn är med i ekvationen. Ska det bara vara billigast per kWh som räknas eler ska man ta hänsyn till utsläpp och annan miljöpåverkan?
Är man nära konkurs eller har 10 grader inomhus skiter man i "miljöpåverkan".
 
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Kanske är det för stort inflytande av miljöhänsyn som skapat elkrisen?
Jag är säker på att Bolund fortfarande försöker nå ut med budskapet att elförsörjningen i Sverige inte är ett problem, han förmedlar ivrigt budskapet att Sverige är netoexportör av el, utan att berätta att vi kalla vinterdagar utan solkraft och vindkraft inte klarar att försörja Sveriges hushåll och industrier med el.
Det är inget nyhet utan har påtalats i decennier utan gehör från "miljövänner"
Bolund är en empatilös tomte
 
  • Gilla
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.