A AndersS skrev:
Kan ju vara så att vi lokalt vet vem ägaren är och hur den profilerar sina bygg/fastighetsföretag, då är det inte så svårt att se hur det inte är så passande
Jag hänger inte med, vadå inte passande?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Tragiskt!
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Jag har inga åsikter att någon använder sina pengar, även till otyg. Men det är talande att det är en byggmästare som står bakom. Det är alltså byggare med husdrömmar som bekostar detta vansinne.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du menar riva ett helt, fullt fungerande fint hus för att bygga ett nytt?
Det har jag helt missat...

Det är ju en våldsamm skillnad på en renovering och på att riva ett helt hus
vart går gränsen vid renovering

hur mycket är det kvar på ditt hus orginal
 
C
M maria01 skrev:
vart går gränsen vid renovering
Samma typ av tilltag görs även vid renovering, bara olika nivåer på samma skala.

När renoveringshysterin låg på sin topp hade vi badrum i vår BRF som totalrenoverats tre gånger på lika många år.
Det bisarraste måste ändå vara de som river ut något fräscht och påkostat och ersätter det med billigast möjliga skit.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Kapitalförstöring, kanske det. Men det är upp till var och en vad de vill göra med sina pengar. Angår faktiskt ingen annan. Och miljön är bara trams, Sverige förbjuder sugrör medan Kina bygger nya kolkraftverk.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
S skogstokig O_o skrev:
Kapitalförstöring, kanske det. Men det är upp till var och en vad de vill göra med sina pengar. Angår faktiskt ingen annan. Och miljön är bara trams, Sverige förbjuder sugrör medan Kina bygger nya kolkraftverk.
Nja... Sverige förbjuder plastsugrör.
Du får göra sugrör i nästan vilket annat material.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
De vill väl ha lägre uppvärmningskostnader.
Lägre uppvärmningskostnader!!!
De var de det dummaste jag hört. När skulle de gå ihop sig? Även om utgiften skulle bli noll på uppvärmningen går det aldrig ihop sig under de nya husets livslängd. Vi bor i ett 1850 tala hus som andas. De är livskvalitet.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vet inte om länken nedan är öppen.
Men här finns ett hus byggt för 20-30 år, köpt för ca 15 år sedan för dryga 8 Mkr och i dag värderat till 18 Mkr.
Ska nu rivas för att bygga hus i helt annan stil. Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.
Rätt eller fel, tja i mina ögon kapitalförstöring och knappast miljövänligt.
Inklippt från Barometern
[bild]

Och ska ersättas av
[bild]



[länk]
Jag tycker inte det gamla huset var snyggt. Rätt tråkigt och lustiga färgval. Men allt sådant är bara en smaksak. Finns inga rätt eller fel. Men hade lätt valt det nya huset.
 
A Alexn72 skrev:
Nja... Sverige förbjuder plastsugrör.
Du får göra sugrör i nästan vilket annat material.
Finns inget som verkar lämpligt. Poängen var att svenskar ägnar sig åt signalpolitik. Var och en gör vad den vill med sin egendom, även river sitt hus, och det angår ingen annan. Kapitalförstöring är faktiskt en rättighet.
 
  • Gilla
Vasastan1 och 2 till
  • Laddar…
https://www.barometern.se/kalmar/om...gglov-kalmars-dyraste-hus-far-rivas-a302e793/[/QUOTE]
R RoAd skrev:
Visst, utsidan är inte typiskt 90-tal, men betydligt mer tidlös än insidan. Tro mig, den är värre (eller var i.a.f.).

Visst kan man tycka att det är tråkigt att det rivs ett friskt hus, men om man älskar läget och hatar huset så finns det inte så mycket val.
Klart det finns ett val, köp tomt på annat ställe, byggnadsnämnden har valet att med hänvisning till miljöbelastning avslå rivningslov. snacka om att ha förmycket stålar:(:(:(
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S skogstokig O_o skrev:
Kapitalförstöring, kanske det. Men det är upp till var och en vad de vill göra med sina pengar. Angår faktiskt ingen annan. Och miljön är bara trams, Sverige förbjuder sugrör medan Kina bygger nya kolkraftverk.
Kina bygger kolkraftverk för att svenskar sitter hemma och beställer skit på nätet och slänger felfria kläder och hus på tippen för att de har fel färg
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 25 till
  • Laddar…
wildeside
T tummennivetvar skrev:
Kina bygger kolkraftverk för att svenskar sitter hemma och beställer skit på nätet och slänger felfria kläder och hus på tippen för att de har fel färg
Gäller det mesta du köper i affären, det är tillverkat i kina!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har inga åsikter att någon använder sina pengar, även till otyg. Men det är talande att det är en byggmästare som står bakom. Det är alltså byggare med husdrömmar som bekostar detta vansinne.
Och som också finns i Blekinge;)
 
T tummennivetvar skrev:
Kina bygger kolkraftverk för att svenskar sitter hemma och beställer skit på nätet och slänger felfria kläder och hus på tippen för att de har fel färg
Nej, inte bara därför. Det råder i hela världen brist på energi, och globalt sker över 60% av elproduktionen med fossila bränslen. I Sverige 2%. Över en miljard människor saknar tillgång till el. Överallt behöver elproduktionen skalas upp. Jakten på koldioxidutsläpp driver upp elförbrukningen radikalt. Vi behöver inte leva som fattiga torpare, men vi behöver kärnkraft.
 
  • Gilla
mikethebik och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.