1 698 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Kapex MFT anslag? eller bygga eget?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Byggde en platsbyggd sågbänk för några år sedan men jag gillar den inte , om jag ska hala upp en 5 meters regel och jag bara ska ha 40 cm av den så går inte det då sågen blir i mitten av "materialet", förstår nog om ni kollar länken jag bifogade. sen är aldrig den där bänkytan aldrig tom utan det är alltid grejjor där så det vart inge bra
så jag kom på andra planer och börja snegla på Festools Kapex MFT set, och ha sågen mitt på golvet istället, men jag blev riktigt besviken då jag såg anslagen på set versionen .. en lång alu profil som det sitter en liten justerbar bit alu som materialet ska ligga på samt två ben??? .. däremot Ug-setet är mer trevligare med hel botten på anslaget men då har den bara ett!!! ben så där går det bort ...
Är det möjligt att köpa benen från mft-setet som reservdel och montera dem på UG anslagen?
eller ska man bygga nåt eget stativ med Kreg/UJK längd anslaget?
Tack på förhand!
så jag kom på andra planer och börja snegla på Festools Kapex MFT set, och ha sågen mitt på golvet istället, men jag blev riktigt besviken då jag såg anslagen på set versionen .. en lång alu profil som det sitter en liten justerbar bit alu som materialet ska ligga på samt två ben??? .. däremot Ug-setet är mer trevligare med hel botten på anslaget men då har den bara ett!!! ben så där går det bort ...
Är det möjligt att köpa benen från mft-setet som reservdel och montera dem på UG anslagen?
eller ska man bygga nåt eget stativ med Kreg/UJK längd anslaget?
Tack på förhand!
Jag tittade en del på UG-vingarna när jag köpte min såg men jag tyckte de kändes lite väl vingliga för min smak. För mig blev lösningen att göra egna "vingar" med hjälp av Festools vinkelstöd AB-KS-120 och lite Incra-prylar och ett gammalt virrvar hyllplan. Min lösning är inte ens hälften så mobil som Festools men mycket mer rigid. Som stöd för vingen och sågen använder jag ett billigt sågbord.
Visa bilaga 163264
Visa bilaga 163265
Mer info i det här inlägget: https://www.byggahus.se/forum/verkt...0-projekt-sagbank.html?perpage=15#post2374828
På bilderna är vingen monterad i min egenbyggda bänk och jag hittar tyvärr ingen bild på det monterat i standard-sågbänken men i princip använder jag då rullarna på bordet som stöd för vingen.
Visa bilaga 163264
Visa bilaga 163265
Mer info i det här inlägget: https://www.byggahus.se/forum/verkt...0-projekt-sagbank.html?perpage=15#post2374828
På bilderna är vingen monterad i min egenbyggda bänk och jag hittar tyvärr ingen bild på det monterat i standard-sågbänken men i princip använder jag då rullarna på bordet som stöd för vingen.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Nemen titta! hade helt o hållet glömt bort den där fina bänken
Nu blir det till att lusläsa och börja planera, en sån bänk får det bli, och den behöver inte vara mobilt.. räcker med att man kan skjuta undan den ifall nån större formatsåg eller nån ny maskin ska in stort tack för inlägget och tipset!
Nu blir det till att lusläsa och börja planera, en sån bänk får det bli, och den behöver inte vara mobilt.. räcker med att man kan skjuta undan den ifall nån större formatsåg eller nån ny maskin ska in stort tack för inlägget och tipset!
Liknande trådar
-
Aluminiumanslag till Ferax FRP 1250 Rikt/Planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Sammanslagen eller separat fastighet?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Skjutdörr garderob, anslag mot strömbrytare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Festool Kapex KA-KS 120-R+L kapanslag. Sundsvall
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Festool KA-KS 120-R+L kapanslag till Festool kapex. Sundsvall
Säljes, Uthyres & Skänkes