Vore jag yrkesman, ja självklart. Som "hemmaproffs" är det inte värt 5kSEK extra.
 
Mr_T skrev:
Hittade vad jag tror är ett bra pris på Bosch GCM10s, 4395 inkl moms.
[länk]

/T
Kanonpris! Köp till den 80-tandande klingan direkt - den har jag nu förstått att man inte vill vara utan.
 
Kolla in DeWalt DW712 med ett sågbord till !! Funkar kanon, stadigt och bra, inget glapp som i de billigare maskinerna, enkelt att fälla ihop bordet och flytta. Dessutom med inbyggda längdstopp åt båda håll...
 
Är detta något att ha?
Elektra Beckum KGS 301 (Med 80-tandad klinga till vissas förtjusning ::) )

Det står att det är "SUPERPRIS 3995:-"

kgs301.jpg
 
Står i valet och kvalet mellan Dewalt DW707 och Bosch GCMs. Billigaste 707 som jag hittat hittills är 3495:- på
K-Rauta och för Boschen är det 4395:-
Vet någon om bättre priser än dessa?

Frågan är om det är värt en niohundring? I Boschen får man ju in lite större "bitar".
Boschen har ju också lite mera power i sig (1800watt).
Verkar också allmänt rejälare.

Jag vet inte om det finns 80 "taggare" till DW707an.
Det är ju att föredra. Någon som vet?

Så det lutar nog åt Boschen, Men finns det något bra sågbord till Boschen? Till DW707an finns det vet jag.
 
Jag lade nyligen in laminatgolv i kök och hall (i väntan på att småttingarna vuxit upp och slutar köra omkring med bobbycar med sandiga hjul eller spelar fotboll i hallen med grusiga sandaler)

Trillade dit och köpte "specialfogsvansen" som skulle ge extrafina snitt... Jovisst, den gav jättefina snitt - i ungefär 10 brädor, sedan kastade den in handduken, och jag tillbringade sedan ytterligare ett 20-tal plank med att slita som ett djur, alternativt köra dom i bordscirkelsågen (en gammal trotjänare - B&D (i blå färg förresten) i ett wolfcraftbord. Det senare funkade hyfsat.

När sedan det uppdagades att lillan skulle få en sandlåda, och det hade strulat lite med golvläggeriet så det hade legat nere ett tag (jag tappade den berömda sugen), så såg jag läget för att införskaffa en ny leksak.

Tyvärr rann ju snålvattnet till, så jag inhandlade en ETC med drag och 210mm klinga på ÖoB.

Funkade helbra - resten av golvet gick som en dans, och sågen sjöng tvåstämmigt med mig. Sandlådan avverkades oxå i rask takt.
Så för en månad sedan så kom polarn och ville låna sågen för att läga furugolv med. Självklart ställer man upp för en äkta vän.
Så ringer kompisen för ett par veckor sedan och meddelar tungsint att sågen pajat! Det visade sig att fästet till tvingen som håller arbetsstycket spruckit - materialfel i form av dassig gjutning eller röten kvalitet - vad vet jag.
Iaf, han erbjöd sig att köpa sågen för vad jag gett - 1000 pix. Sagt och gjort - vänskapen består, han är en pryl rikare (som jag hoppas han reklamerar och får en ny), och jag står här utan pryl, men med pengar som bränner i fickan och ett sug efter att köpa en ny - fast denna gång med kanske bättre kvalitet.

Och nu vet jag lite mer vad jag vill ha den till.
Ett golv till skall läggas - och jag kommer inte handjaga detta. Här handlar det ju om lite bredare plankor, typ dryga 200mm

Jag vet att jag kommer att bygga altan inom inte alltför lång tid. Här handlar det om att kapa syll och golvbjälkar - typiskt 45x195 eller 45x170. Vidare staketstolpar om 90x90

Alltså; om jag skall göra allt med en framtida kapsåg (för vi pratar väl om en elektrifierad Leatherman här?) så behöver den kunna hantera typ 220x90 i 90 grader.

Finns det sådana bestar som kan lösas med rimlig budget, eller tvingas jag använda två apparater?
 
ols skrev:
Står i valet och kvalet mellan Dewalt DW707 och Bosch GCMs. Billigaste 707 som jag hittat hittills är 3495:- på
K-Rauta och för Boschen är det 4395:-
Vet någon om bättre priser än dessa?

Frågan är om det är värt en niohundring? I Boschen får man ju in lite större "bitar".
Boschen har ju också lite mera power i sig (1800watt).
Verkar också allmänt rejälare.

Jag vet inte om det finns 80 "taggare" till DW707an.
Det är ju att föredra.  Någon som vet?

Så det lutar nog åt Boschen, Men finns det något bra sågbord till Boschen? Till DW707an finns det vet jag.
Det finns 80 taggare till "alla" sågar. En dewaltklinga passar på en bosch, så tvärtom lär också funka (och jag har en 80taggare på min bosch).

Angående sågbord så gjore jag ett själv. Köpte ett par pallbockar på Jula för 300spänn paret och la sedan två plank på dessa. I varje ändå monterade jag stöd som är lika höga som sågens bord. Fungerar perfekt. Har inte haft behov av något mer avancerat hittills (fasadrenovering, tak, finsnickerier, väggar bjälklag etc inomhus).
 
pero skrev:
Alltså; om jag skall göra allt med en framtida kapsåg (för vi pratar väl om en elektrifierad Leatherman här?) så behöver den kunna hantera typ 220x90 i 90 grader.

Finns det sådana bestar som kan lösas med rimlig budget, eller tvingas jag använda två apparater?
220x90 klarar väl dom flesta sågar med 10" klinga?

Var använder du sådana dimensioner föresten?
 
MathiasS skrev:
220x90 klarar väl dom flesta sågar med 10" klinga?

Var använder du sådana dimensioner föresten?
Nu sa du något spännande som jag inte tänkt på...

Kan man montera en mindre klinga på sågen, för att klara bredare dimensioner???
Det borde kanske funka.
Har du provat själv?

Jag tycker nämligen det känns lite B att behöva kapa 95x95 med cirkelsågen - från fyra håll. (Eftersom stickisen brann när jag skulle kapa med den...)
 
MathiasS skrev:
220x90 klarar väl dom flesta sågar med 10" klinga?

Var använder du sådana dimensioner föresten?
Skall jag kapa golvbrädor som är dryga 200 breda OCH 90x90 reglar till staketstolparna så sätter ju dessa båda mått gränsvärdena för bredd och höjd - alltså måste sågen fixa 200 x 90. Eller?

Och nej, det verkar inte som om de flesta sågar fixar detta. En snabbkoll ger vid handen:

* KGS303: 280x81 vid 90 grader (fixar alltså inte 90x90)

* GCM 10S: 305x87 vid 90 grader (imponerande, men inte riktigt ändå...)

* DW707: 270x60 (nix, inte heller denna)

* DW708: 305x102 (nu snackar vi seriös prestanda...)

Alltså; de flesta verkar kunna fixa bredden, men 90 mm höga arbetsstycken är det sämre ställt med.
 
Nix skrev:
Nu sa du något spännande som jag inte tänkt på...

Kan man montera en mindre klinga på sågen, för att klara bredare dimensioner???
Det borde kanske funka.
Har du provat själv?

Jag tycker nämligen det känns lite B att behöva kapa 95x95 med cirkelsågen - från fyra håll. (Eftersom stickisen brann när jag skulle kapa med den...)
Du menar för att kunna få in ett högre arbetsstycke under klingan?
Men det faller väl på att klingan då inte är tillräckligt djup så då får du väl ett ännu grundare snitt?
ETC:n jag hade fixade inte 70x70 ens, men efter lite funderande så kom jag på att om jag lade ett mellanlägg så att regeln kom längre ut från bakre "väggen" på bordet så kunde jag förmå sågen att kapa hela reglen i ett drag (efter att manuellt svänga bort klingskyddet och se till att hålla alla fingrar borta när man drog igång sågen...)
 
Nix skrev:
Nu sa du något spännande som jag inte tänkt på...

Kan man montera en mindre klinga på sågen, för att klara bredare dimensioner???
Det borde kanske funka.
Har du provat själv?

Jag tycker nämligen det känns lite B att behöva kapa 95x95 med cirkelsågen - från fyra håll. (Eftersom stickisen brann när jag skulle kapa med den...)
JAg förstår inte hur du tänker. En mindre klinga minskar ju sågens kapacitet (dimensionsmässigt).
 
pero skrev:
Skall jag kapa golvbrädor som är dryga 200 breda OCH 90x90 reglar till staketstolparna så sätter ju dessa båda mått gränsvärdena för bredd och höjd - alltså måste sågen fixa 200 x 90. Eller?

Och nej, det verkar inte som om de flesta sågar fixar detta. En snabbkoll ger vid handen:

* KGS303: 280x81 vid 90 grader (fixar alltså inte 90x90)

* GCM 10S: 305x87 vid 90 grader (imponerande, men inte riktigt ändå...)

* DW707:  270x60 (nix, inte heller denna)

* DW708: 305x102 (nu snackar vi seriös prestanda...)

Alltså; de flesta verkar kunna fixa bredden, men 90 mm höga arbetsstycken är det sämre ställt med.
Jag har kapat 95x95 tryckta stolpar (gering 45grader) med min GCM10s. Det går, men är på det berömda fishåret. 90 lär inte vara ett problem. Det som störde lite vid kap av 95virket var nån plastflärp på skyddskåpan - men som sagt, jag har gjort 15 knivskarpa kap.

Mao klarar GCM10s och 708an dina krav. Titta i plånboken och välj sedan maskin....:)

Det är ju heller inte ett jättestort problem att i en mindre maskin vända på träbiten och kapa från två håll. I en bra såg är det lätt att göra med god precision.


 
MathiasS skrev:
JAg förstår inte hur du tänker. En mindre klinga minskar ju sågens kapacitet (dimensionsmässigt).
Nej, det var min spontana tanke också.
Jag missförstod vad du menade helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.