L leifa.k skrev:
Förmodligen är jag för gammal numera, men kan väl bli kanonmat. Legoknekt, de kan behålla pengarna till ammunition tillsammans med pengarna jag donerar månatligen. Ni är nog många som inte förstår detta, hur långt man är beredd att gå för att de nära kanske skall slippa detta, allt pga sin övertygelse.. En gång i tiden var Sverige en stor nation, numera är Sverige en hop av mesar med några undantag..
Ja man får väl tacka curlingen som startade nån gång på 60-70 talet och har smittat av sig i alla åldrar.

Dock har inte det något med elstödet att göra så vi kan stanna där.
 
Vi gjorde nog som många andra arbetskraftsinvandrare, jag är född i Sverige, vi fick låna en stor del av husköpspenningen av mina föräldrar, Finländare, såsom jag ser mig som, Finne. En del av kontantinsatsen fick vi av arbetsgivaren om vi förband oss att vara anställda i x antal år. Vi fick hjälp av mina föräldrar, som våran son fått hjälp av oss.
 
Dags att krypa till kojs, har några mil väg att ploga i morgon..
 
R Rkarlsson skrev:
Det var -92.
Ingen betalade 500% och 500% höll i 3 dagar. Bolånen gick upp till 20%.
Bankomaterna var stängda och ingen fick ta bolån just då.

Tänk vad google kan förklara att ingen betalade 500%

Hittade till och med ett stycke som sa att gränsen för toppen låg på 4000%

Sen ska du kanske inte vara så dum, det finns olika livssituationer.
Dagsräntan! Tänk vad google kan förklara! Tom så korkat att du inte ens begriper! På lite längre tid än över dagen så sjönk ju räntan. Har för mig att kvartalsräntan hamnade på 18% för vårat lån. Efter det så gjorde jag som många en omskrivning och fick ned månadskostnaderna. Det innebar ju inte att skulden till banken sjönk, den ökade. Men månadskostnaden sjönk för oss som hade det knapert.
Så Du Rkarlsson kan fara åt hel.... med dina fel åsikter!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Dagsräntan! Tänk vad google kan förklara! Tom så korkat att du inte ens begriper! På lite längre tid än över dagen så sjönk ju räntan. Har för mig att kvartalsräntan hamnade på 18% för vårat lån. Efter det så gjorde jag som många en omskrivning och fick ned månadskostnaderna. Det innebar ju inte att skulden till banken sjönk, den ökade. Men månadskostnaden sjönk för oss som hade det knapert.
Så Du Rkarlsson kan fara åt hel.... med dina fel åsikter!
Du svarar på ett inlägg från februari. Så du kan dra åt helvete med din desinformation leffe. Trevlig helg.
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du svarar på ett inlägg från februari. Så du kan dra åt helvete med din desinformation leffe. Trevlig helg.
Och det gör det osant? Osanningar får florera på nätet tycker du?

R Rkarlsson skrev:
Mm. Ingen desinfo. Rätt skall vara rätt oavsett tidsaspekten bakåt i tiden. Tycker du att det är rätt att ljuga? Det verkar så.
 
Faktum är ju att ingen betalade 500% ränta oavsett vad kvällstidningarna har skrivit. Visst, det höga ränteläget under hela den hösten gjorde att bolåneräntorna steg till 18-20%, men samtidigt var det hög inflation så den reella räntan var inte så hög.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Och det gör det osant? Osanningar får florera på nätet tycker du?
Det jag skrev var inte osant, om ni hade 2 inkomster så hade ni inga problem att överleva det. Om du hade varit lite trevlig hade jag varit trevlig.

Var var osanningen i det jag skrev? Trots jag var liten då så är jag inte dum i huvudet som du verkar få fram det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Svantesson höjer skatten men lämnar dörren öppen för stöd till hushållen vintern 23-24.

Hade det inte varit vettigare med sänkt moms på elhandel för att dämpa ev. höga priser?

[länk]
Både Andersson och Svantesson behöver intäkterna till sin budget, så nej, de har ingen avsikt att öppna stadskassan för allmänheten.

Flaskhalsintäkterna är SK's pengar för att bygga ut elnätet, det sades dessutom finnas mer pengar är vad SK kunde spendera, det var därmed fritt fram att spendera.

Det blir dessutom mer självreglerande när flaskhals pengarna sinar.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Svantesson höjer skatten men lämnar dörren öppen för stöd till hushållen vintern 23-24.

Hade det inte varit vettigare med sänkt moms på elhandel för att dämpa ev. höga priser?

[länk]
Skrämmande att ha så höga skatter så man måste ha stöd/ bidrag för att ha råd att betala skatt
ARJU ARJU skrev:
Både Andersson och Svantesson behöver intäkterna till sin budget, så nej, de har ingen avsikt att öppna stadskassan för allmänheten.
Jag tänker att syftet är att minska elanvändningen, höjd skatt på arbete minskar ju viljan att arbeta och höjd skatt på el minskar elanvändningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och resten av inlägget? Ignorerade du det pga dåligt samvete?

Ja, Riksbanken satte räntan till 500% under några dagar...

Det påverkade lånen så de kröp uppåt med några procentenheter, kanske som värst uppåt 20%, men återigen under en kraftig inflation och rejäla lönelyft. Huvudproblemet var ju en vansinnigt ekonomisk politik framförallt under 80-talet, som gjorde det lönsamt att låna under den perioden. Dvs för den som köpte sin bostad är god tid före 1992 så var det i slutändan kan en bra affär.
För den som köpte en bostad precis innan den allt rasade då var det däremot tufft, på samma sätt som för de som köpt nyligen. De som är unga och behöver någonstans att bo måste dock köpa efter den marknad som gäller då eller bo på gatan.
Vadå resten av inlägget? Menar du att jag ljuger?
 
Fairlane
L leifa.k skrev:
Vadå resten av inlägget? Menar du att jag ljuger?
Det går bra att kolla inlägget #189 där jag ber dig visa var jag skrivit att du skriver skit etc.
Den delen av inlägget besvarade du aldrig.

Du besvarade bara min fråga om ni betalat 500% ränta eller inte, med att du inte minns.

Så ja jag påstår att du ljuger när du skriver "Du tycker att jag skriver skit, tyvärr så måste jag meddela dig att du är skitskrivaren, visst, lev över era tillgångar genom att ta lån istället för att spara till det ni vill köpa, exempel handpenning till bostad." Både vad gäller att jag skrivit något om att du skriver skit och när du antyder att jag har lånat till handpenningen.

Jag tror inte du ljuger när du påstår dig ha betalat 500% ränta, jag tror bara du minns helt fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det går bra att kolla inlägget #189 där jag ber dig visa var jag skrivit att du skriver skit etc.
Den delen av inlägget besvarade du aldrig.

Du besvarade bara min fråga om ni betalat 500% ränta eller inte, med att du inte minns.

Så ja jag påstår att du ljuger när du skriver "Du tycker att jag skriver skit, tyvärr så måste jag meddela dig att du är skitskrivaren, visst, lev över era tillgångar genom att ta lån istället för att spara till det ni vill köpa, exempel handpenning till bostad." Både vad gäller att jag skrivit något om att du skriver skit och när du antyder att jag har lånat till handpenningen.

Jag tror inte du ljuger när du påstår dig ha betalat 500% ränta, jag tror bara du minns helt fel.
Nä, jag kommer inte att kolla inlägget, faktum är att räntan var 500%, kvartalsräntan var lägre, dagsräntan? vilket fick flera än mig att förinlösa lånet och ta ett lån med lägre ränta, med vad det innebar med förinlösen, kostnad.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Detta var ett antal år sedan. Numera är man skuldfri, vilket innebär att man caschar in vid 4%ränta ett antal papp/år..Vill man fastna vid petitesser så gör man det och missar det stora hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.