Jag skall tapetsera min hall. Det kommer hänga kläder nära väggen, ibland är de fuktiga. Så vad händer med tapeten?

Kan man lacka tapeten så att den tål väta bättre? Vad är det för lack man skall ha i så fall?

Epolan V golvlack tål väta mycket bra men kanske inte blir så snyggt.

Tapetsera med vinyltapet :)

Min gissing är att en matt klarlack skulle funka bäst.

Plexiglas

Jag har förut fotograferat en hel del och fått bilder tryckta på canvasduk. Han som gjorde mina bilder brukade spraya dem lätt med en helmatt klarlack, just för att de skulle tåla beröring och liknande bättre. Vet dock ej vilken typ av lack, tyvärr.

Vi har i vår hall en engelsk strukturtapet, heter nåt särskilt men kommer inte ihåg namnet, som är målad och sedan lackad (med någon matt lack antar jag, det är frugans bord...). Har funkat, och funkar, fint för oss. Tapeten är troligen bara av papper så det borde väl funka med vanliga tapeter också.

Till vårat kök hittade vi en snygg tapet som dock inte var speciellt tålig. Därför har jag penslat lack på den där det är störst risk för stänk. Man ser ingen skillnad mellan de ställen som är lackade och de olackade.

• Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Jag har lackat med vanlig vattenbaserad halvmatt lack på vår kökstapet. Det fungerar bra.
Men jag skulle i alla lägen prova först på en liten tapetbit. Har man riktig otur kan färgen på tapeten börja "blöda" av lacken. Men det var vanligare förr när lacken var lösningsmedelsbaserad.

Tack för tipsen. Och som sagt, viktigt att prova lacka på en provbit.

Aldrig hört talas om detta problem. Är det ett problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.