Hejsan!

Har en liten fundering som förmodligen andra personer har tänkt på:

Fick häromdagen hem brev från kommunen att vattenmätaren behöver bytas ut, och en bokad tid av en VVS firma som skall genomföra bytet.

Tiden jag fick passar inte, och jag har försökt att byta till en tid som passar.
Problemet som uppstår är att VVS firman bara erbjuder dagtider, när både jag och min fru jobbar.
Kvälls/helgtider kan erbjudas, men då måste jag själv stå för kostnaden, då kommunen inte vill betala VVS firmans utökade kostnader(övertidstillägg osv)

Med andra ord:
Kommer jag bli tvungen att ta en ledig dag från jobbet, eller kan jag på något sätt få rätt mot kommunen, att kommunen skall betala för de utökade kostnaderna som VVS firman redovisar?
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
T
Det ingår nog i konceptet att du måste ge tillgång till mätaren/huset under dagtid. Det är nog väldigt svårt att "tvinga" kommunen att betala för att VVS-bolaget ska komma kvällstid eller en helg.
 
Du måste ju inte vara hemma (även om jag självklart själv inte heller skulle välja att inte vara det). Men du skulle ju kunna ge instruktioner till företaget om vart de finner vattenmätaren och gömma nyckeln åt dem. Alternativt om du har någon annan bekant/vänlig granne som lättare kan vara hantverkar-vakt.
 
  • Gilla
hansan och 13 till
  • Laddar…
Man kan även rigga videokameror så att man har koll och bevismaterial om något sker.
 
  • Gilla
  • Haha
hansan och 3 till
  • Laddar…
Det står antagligen något om detta i ditt avtal med kommunen och i vattentjänstlagen. Såhär står det i mitt avtal:
"Fastighetsägaren är enligt vattentjänstlagen skyldig att upplåta plats för mätaren samt lämna huvudmannen tillträde till fastigheten när denne vill kontrollera, ta ned eller sätta upp vattenmätaren. Vattenmätares plats ska vara godkänd av huvudmannen, som har rätt att kostnadsfritt disponera platsen och ensam har befogenhet att sätta upp, ta ned, kontrollera, justera, underhålla samt till- och frånkoppla mätaren. För dessa åtgärder liksom för avläsning ska fastighetsägaren lämna huvudmannen fritt och obehindrat tillträde till mätaren"

Så korta svaret är: ja (eller iaf se till att ge tillgång på annat sätt).
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Nu vet jag varför eget vatten är så bra ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Tio minuter var femte år.

Tycker kanske inte det är de som skall bestämma ifall man går på kommunalt vatten eller ej.
 
  • Gilla
Dauen och 9 till
  • Laddar…
D
Vilken click bait!
 
  • Gilla
  • Haha
TessanDoo och 6 till
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
ste jag själv stå för kostnaden, då kommunen inte vill betala VVS firmans utökade kostnader(övertidstillägg osv)
Som andra redan sagt så ja, om du verkligen inte kan lösa det på annat sätt så är du tvungen att vara på plats och släppa in dom. Men att ta en ledig dag för ett jobb som tar en kvart (gissning) verkar väl vara aningens onödigt.

Kommunen ska byta min vattenmätare på landet och då ber jag rörisen hämta nyckeln hos en granne :) Funkar utmärkt!
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Och har man inte en godkänd vattenmätarkonsol så fick iaf vi stå för den kostnaden själva, nu kunde jag göra den installation utan att behöva anlita en firma så kom undan med bara 1400 kr i mtrl ...
 
Tack för snabba svar!
Tyvärr så verkar det ju isåfall som att jag måste ta ledigt en dag för detta, då enligt brevet "fastighetsägare eller annan vuxen ansvarig måste närvara vid bytet", och tyvärr så är alla mina grannar i samma situation, dvs dom jobbar också när bytet skall ske.

Men men, är väl ett pris man måste betala (utöver den dyra avgiften för kommunalt vatten, kommunskatten, med mera 🤓)
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
Tack för snabba svar!
Tyvärr så verkar det ju isåfall som att jag måste ta ledigt en dag för detta, då enligt brevet "fastighetsägare eller annan vuxen ansvarig måste närvara vid bytet", och tyvärr så är alla mina grannar i samma situation, dvs dom jobbar också när bytet skall ske.

Men men, är väl ett pris man måste betala (utöver den dyra avgiften för kommunalt vatten, kommunskatten, med mera 🤓)
Byter inte grannarna samma dag, så gjordes bytet hos oss. Räcker då med att en tar ledigt. Jag hade nycklar till två grannar då jag var hemma.
Ingår i att äga hus😉
 
  • Gilla
EllinorLag och 16 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Byter inte grannarna samma dag, så gjordes bytet hos oss. Räcker då med att en tar ledigt. Jag hade nycklar till två grannar då jag var hemma.
Ingår i att äga hus😉
Ja jo, firman är här på gatan samma dag ja! men ja exakt, då måste nån/jag ta ledigt, vilket är hela min grundfråga 😀
 
R RiverBear skrev:
Ja jo, firman är här på gatan samma dag ja! men ja exakt, då måste nån/jag ta ledigt, vilket är hela min grundfråga 😀
Svaret på det var ju "Ja" i tidigare inlägg. Jag gav bara förslag på hur ni kan hjälpa varandra och tog vårt exempel. Finns flera tillfällen det kan behövas t.ex. byte av elmätare som detsamma gäller.😉
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Svaret på det var ju "Ja" i tidigare inlägg. Jag gav bara förslag på hur ni kan hjälpa varandra och tog vårt exempel. Finns flera tillfällen det kan behövas t.ex. byte av elmätare som detsamma gäller.😉
Roliga var att angående elmätarbytet som skedde för nått år sedan, så hade elfirman redan förutsätt detta och erbjöd i princip bara tider som passade jobbande människor, dvs kvällar och helger 😀 Hur smidigt som helst.
Men men, sånt är livet.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.