Så i realiteten, om man ska byta ut sin 400V spis/ugn-kombination så behöver man fyra fasledare?

Tre till hällen och en till ugnen?

Med 4barn och två vuxna så blir det ofta att vi lagar storkok hemma och det är ofta tre plattor igång plus ugnen och jag har ingen lust att behöva säkra upp från 16A till 20A.
Huvudsäkringarna har aldrig löst ut sedan jag flyttade hit.
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så i realiteten, om man ska byta ut sin 400V spis/ugn-kombination så behöver man fyra fasledare?

Tre till hällen och en till ugnen?

Med 4barn och två vuxna så blir det ofta att vi lagar storkok hemma och det är ofta tre plattor igång plus ugnen och jag har ingen lust att behöva säkra upp från 16A till 20A.
Huvudsäkringarna har aldrig löst ut sedan jag flyttade hit.
2 faser till häll och 1 till ugn har varit normalt ett tag.

230V då.

Vad det blir om 10 år vet knappast ens Gud.
 
Nej då, en spis är dimensioneringsmässigt lika med häll + ugn. En fullstor (och riktig) spis går på tre faser. En häll går på två, så en fas blir ledig till en separat ugn. Så det ideala hade varit att det funnits både hällar och ugnar för 400 V. Det är om man blandar t.ex en 230 V ugn med en 400 V häll som det kan bli problem.
 
De gamla ugnarna belastar ju två faser...
Klarar man att köra en modern häll för fullt på bara två faser då? Behöver den inte tre?
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
De gamla ugnarna belastar ju två faser...
Klarar man att köra en modern häll för fullt på bara två faser då? Behöver den inte tre?
Vilka gamla ugnar tänker du då på?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
De gamla ugnarna belastar ju två faser...
Klarar man att köra en modern häll för fullt på bara två faser då? Behöver den inte tre?
Det finns vissa stora dyra hällar som kan kopplas på tre faser. Men nästan alla hällar går bara att koppla på en eller två faser. I allmänhet kan man inte köra mer än en zon på varje sida på max effekt samtidigt.
 
E El-Löken66 skrev:
Vilka gamla ugnar tänker du då på?
Ja... tänker ju på ugnen i min "spis".
Den matas ju bara med 3fas och jord. Ingen nolla.
Så ugnen går ju på två faser och ger en jämnare belastning än nyare ugnar som går på en fas.
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja... tänker ju på ugnen i min "spis".
Den matas ju bara med 3fas och jord. Ingen nolla.
Så ugnen går ju på två faser och ger en jämnare belastning än nyare ugnar som går på en fas.
Ja. Fast folk brukar inte bekymra sig så mycket över detta.

Men jag ger dig rätt.
 
Precis, ugnen går på två faser, låt säga L2-L3. Hällen går då på L1-L2 (ena sidan) och L3-L1 (andra sidan). Det blir då en utmärkt jämn fasfördelning totalt sett, utan att nollan belastas.

Så har det nog varit i alla tider. Ingen spis har behövt mer än två faser till hällen., om det inte är en gigantisk spis med extra stor häll.
 
Så jag behöver inte oroa mig för att säkringar löser ut om jag byter spisen mot en modern 3x230v?
Tycker jag ändå har läst det...
 
Du får ut lika mycket effekt oavsett om det är en 230V spis eller en 400V spis. Så det är inget problem.
 
Jo du kan behöva oroa dig då en "modern" spis för 230 V belastar faserna mer ojämnt. Det blir en högre belastning per fas när endast en kokzon används. Du får helt enkelt prova och se om det fungerar med era matlagningsvanor.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E
På vilket sätt skulle något bli bättre av att folk oroar sig.

Tror knappast där kommer ligga särskilt många och fundera över sin spis inkoppling istället för att sova inatt.
 
Som avslutning på min tråd kan jag i alla fall skriva att det gick smidigt för elektrikern att binda en lina i den röda jord-tråden, dra den tillbaka och sedan dra en nolledning och en grön-gul jord fram till Perilexuttaget, bara några timmar efter att vår induktionsspis blev levererad. Fin tajming :)
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.