Hej,

till ett tegelhus med 250 kvadrat, 4 lägenheter, byggt 1930 i skåne, rätt dålig standard, hade vi en uppvärmningskostnad på 10k i månaden för nov, dec, jan, feb (40k totalt).
Där ingår elementvärme och tappvatten. Antalet som bor där är 7 st.

Där sitter en CTC luft vattenpump som kan vara en 5-10 år gammal.
Jag har inget att jämföra med och undrar lite om det är en normal kostnad?

Och fråga 2 är om det trots luft vatten idag ändå lönar sig med Bergvärme? Vi har i skåne haft ett kvartal nu med 0 gradigt eller minus.

Vad har ni för synpunkter egna erfarenheter?

Jag tror inte det kommer att betala sig... Har ni redan luft/vatten så borde ni ha en hyffsat bra lösning ändå. Går tappvatten occkså på Luft/vatten pumpen?
Vattenbehovet för 4 hushåll är rätt stort så jag tror att ni har en stor del där.
Kanske bättre titta över isolering och fönster först?

Tror också att det är svårt att räkna hem bergvärme i ditt fall. Luft/vatten är ju normalt ett bra val i Skåne. Kanske kan du få någon samordningsvinst och sätta in bergvärme om luft/vattenpumpen dör istället för en ny pump, eller lägga ner en markvärmeslinga om du ska gräva upp tomten/lägga om gräset.

Hur ser värmebehovet ut under sommaren? Det borde ge en bra bild av hur stor andel av uppvärmningskostnaden som går till varmvatten. Om den är hög så kanske du kan gå igenom lägenheterna och sätta in snålmunstycken i duschar och kranar, det kan ju ge en del.

Tilläggsisolering? Kanske kan du blåsa upp lösull eller ekofiber på vinden.

Tack för feedbacken!!

Var nere på Hem & Villamässan i Mamlö och två installatörer pratade om 40% besparing om året att byta befintligt luft vatten till bergvärme, OM man bortser från investeringskostnaden. Dessa installatörer installerade alla typer av pumpar åt olika bolag så jag tror inte de var partiska.

Men det som också spelar in som roll för oss är att vi är inte på plats i fastigheten varje dag och rätt ofta när vi kommer dit kan ett larm ha gått och det kräver manuell återställning. Fram tills att vi är på plats har alltså systemet gått på Elpatronen bara.

Kanske är det mycket mer underhåll på en utedel jmf med bergvärme att det lönar sig om man inte är på plats ofta?

Såklart installatörerna är partiska, de tjänar ju pengar på att ni byter till bergvärme men inte på att ni behåller er luft/vattenpump. Vilket märke det är på värmepumpen de säljer spelar nog mindre roll för dem.

Om ni är beredda att göra en investering för att sänka husets driftkostnader och underhållsbehov så tycker jag att ni borde ta ett helhetsgrepp och inte bara titta på byte av värmekällan. Den befintliga pumpens ålder och driftkostnader (larmen medräknade) bör såklart räknas med i den analysen.

Fast, det handlade om att byta ut luft vattenpumpen till en nyare luft vatten från dem i så fall, dvs inte behålla det gamla. (var otydlig där, sorry).

vad är det för larm? hp-larm? 40% sänkning av driftkostnaden det stämmer inte.
Man sparar ca 10 -20% mer med berg/jordvärme än med luft/vatten. Vilket beror på att luft/vatten ger sämre värmefaktor än jordvärme som alltid ger sin 3,5-4 i års cop.
men allt beror på vilken framledning ni har, även om markvärmesegmentet är mindre tjuriga för höga temperaturer.
Vad har ni för inställningar på befintligt system. Har ni alla radiatorventiler fullt öppna, hur står varmvattnet.
Jag tycker det låter vansinne att installera bergvärme, förutsatt att inte luft>/vattenvärmepumpen är "förbrukad" dvs runt 15-20 år.

Med en kostnad på 10000kr i månaden så bör vp vara riktigt underdimensionerad om den är hel och bör bytas till större i vilket fall men luft/vatten funkar bra i skåne men livslängden är ju kortare samt att det brukar inte skilja så mycket till bergvärme så det är värt en sämre lösning om man bor så det går att borra till rimlig peng.

Hej, jag läste inte längst upp om ctcpumpen. Den är klart underdimensionerad. Annars lönar det sig normalt inte att byta system, om det är rätt dimensionerat.
Har ni vvc? dt kan vara så och går den direkt på pannan så är det 24/7 drift.
Men 5-7 år gamla ctc är max ecoair 111. Jag gissar att den får gå rejält på varmvatten även om den är rätt dimensionerad. Men 250 kvm och dåligt isolerat kan betyda underdimensioenrat.
Hur är driften på den, går den för jämnan, kolla i driftstatistiken och skriv ner dem.
Kolla hur många drift timmar den har och hur många driftttimmar som kompressorn har.
I annat fall kan det löna sig att installera en ny luft/vattenvärmepump. Beror på var i swkåne ni bor. Det kan vara kanon för borrning och katastrofalt.
Detta landskap har allt mellan berg och sand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.