F Finndjävel skrev:
Att kasta in en bergvärmepump idag innebär samma driftskostnader som direktel gjorde 2020. Det var knappast populärt med direktel för tre år sen, förstår inte hur nån kan ens överväga värmepump idag mera.

Allt annat än ved känns som ett rån. Man kan skaffa sig en skogsplätt som man i demonstrativt syfte kalhugger för att få ved resten av livet. Samtidigt som tysken kör igång kolverken igen. Det signalerar också hur klimatvänlig miljömupparnas politik har varit. Det här är vad som händer när man låter "vuxna" som resonerar med ett barns logik bestämma.
Tyvärr kan/ får inte alla elda med ved, eller kan få tag på ved. Hos oss gäller trivsel eldning... i kakelugn och kamin får bara eldas ett par gånger i veckan- samtidigt finns fastigheter kvar med olja (och troligen pellets också). Frågan är - om man eldar i kakelugn för värmen, och inte trivseln, går det då att hindra det?

Ja, jag funderar på att sätta in (tillbaka) kakelugn på en eller två rum. (De revs troligen ut för mer än ett halvsekel sen...)

Har redan bergvärme, när den rasar kommer jag sätta in en ny. Däremot tror jag inte jag sätter in en pellets/vedpanna utan hellre eldstäder i huset. Bergvärme är en bra grundvärme fortfarande...
 
Som sagt så kanske ni kan se min husresa i profilen där jag för 10 år sedan köpte renovera mycket och där direktel är 5 i top att byta , 2 på listan är numera tak/solcellerna .. satan va nöjd jag är .. spelar ingen roll om bergvärme / solcellerna är playoff på 50 år ,jag känner mig så lugn när man hör partier en efter en vill döda svensk kärnkraft .. min el ett år gick från 33.000 till under 7000.. wow
 
Vi gick från 6m3 olja + hushållsel till
elpatron (miserabel husvärme) total årsförbukning 45MWh till
bergvärme 21 MWh
installerade kamin 4 m3 ved och 18 MWh
och nu blivit snåla och kom ner på 14 MWh 2022
I år kan det bli ännu lägre.
På 330 m2.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Vi gick från 6m3 olja + hushållsel till
elpatron (miserabel husvärme) total årsförbukning 45MWh till
bergvärme 21 MWh
installerade kamin 4 m3 ved och 18 MWh
och nu blivit snåla och kom ner på 14 MWh 2022
I år kan det bli ännu lägre.
På 330 m2.
Jag tror också bergvärme är den fn bästa lösningen för många...

Finns det något som är mer ekonomiskt än bergvärme (eller sjö/markvärme som jag räknar i samma kategori) om man inte eldar ved eller pellets?

Många hus kan inte ens (med en rimlig lösning)ha en pelletsbrännare, inget pellets förråd eller pannrum om man tex saknar källare...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror också bergvärme är den fn bästa lösningen för många...

Finns det något som är mer ekonomiskt än bergvärme (eller sjö/markvärme som jag räknar i samma kategori) om man inte eldar ved eller pellets?

Många hus kan inte ens (med en rimlig lösning)ha en pelletsbrännare, inget pellets förråd eller pannrum om man tex saknar källare...
Pellets som komplement är utmärkt. Då kan kapa pristopparna på el.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Pellets som komplement är utmärkt. Då kan kapa pristopparna på el.
Jag skulle behöva göra om källaren helt för att fixa pellets, osäker om man ens får göra det, väl borttagen panna så måste man nog ha tillstånd att sätta tillbaka. Så jag siktar på kakelugn. Går väl elda pellets i dem åxå. Även om det är mycket pilligare. Tillfälliga toppar borde man kunna kapa även då...
 
K karlmb skrev:
Pellets som komplement är utmärkt. Då kan kapa pristopparna på el.
Utan att veta säkert så håller jag med. Att tillföra extra värme genom eldning vid pristoppar samt köldknäppar verkar vettigt.

Dock är ju förutsättningen att man har eller kan skaffa en eldstad. Alla kan inte det som Johanlun skrev, så då existerar ju inte det alternativet i praktiken.

Vi installerade kamin för trivseleldning för några år sedan. Kostade en bit över 60k. Stödeldar nu när det är minusgrader. Men den payoff-tiden blir nog lång. Då har vi ändå tillgång till gratis ved.
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle behöva göra om källaren helt för att fixa pellets, osäker om man ens får göra det, väl borttagen panna så måste man nog ha tillstånd att sätta tillbaka. Så jag siktar på kakelugn. Går väl elda pellets i dem åxå. Även om det är mycket pilligare. Tillfälliga toppar borde man kunna kapa även då...
Spännande!

Men har du gjort någon kalkyl på kakelugn vs vanlig kamin?

Pellets är ju även dyrare än ved, till och med när man tar hänsyn till energiinnehållet.

Men ved kräver mer skötsel och det är förstås en faktor.
 
Kakelugn ger långsam värme, och i det rum den står i.
Vår kamin ger värme i större delen av huset, står i trapphall.
Strålvärme med stor glaslucka. Värmemagasin täljsten.
 
J Jehu skrev:
Kakelugn ger långsam värme, och i det rum den står i.
Vår kamin ger värme i större delen av huset, står i trapphall.
Strålvärme med stor glaslucka. Värmemagasin täljsten.
Sant, glasluckan på eldstaden släpper igenom mycket värme. Man kan även ha ventiler där luft som cirkulerar kring kaminen strömmar ut i rummet, vet inte om det finns motsvarande lösning på traditionell kakelugn.

Om kakelugnen redan finns på plats och är tät och i bra skick har den förstås ett berättigande. Men annars bör man sitta och räkna ordentligt.
 
I mitt fall har jag funderat på kakelugn redan innan elen blev dyr, jag har en nedmonterad i en pall i källaren. Jag tycker de är snygga. En kamin skulle stilmässigt passa sämre.

Om man ska ersätta el helt en längre period är nog pelletspanna på vattenburet det enda vettiga om man har ett hus med 2 plan och många rum.

Kamin eller kakelugn är mer än bara värme. Stämning och stil.

Har man redan bergvärme är det nog svårt räkna hem nånting på kort tid även med rätt höga elpriser...
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
I vårt område luktar det brandrök en stor del av vintern. Trivseleldning är regeln här också. Kommunens miljöinspektörer vill att jag ska peka ut de som eldar. Det är inte möjligt att veta vilka det är som inte kan elda på sätt sätt och det borde en miljöinspektör veta. Angiveri är för övrigt inget jag skulle ägna mig åt. Jag ska ge mig på dom igen och kräva att dom gör sitt jobb. Tips om hur problemet kan hanteras mottages tacksamt!

Att installera bergvärme står på göralistan men kön för installation är lång. Därefter ska troligen någon typ av kamin installeras främst som nödvärme och trivseleldning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tror brytpunkten för när det lönar sig med ved när man har bergvärme var 3-4 kr elpris.
Så vi stängde av värmepumpen i december. Gick så bra så utan fast 5-15 minus ute.
Pellets skulle jag inte våga göra mig beroende av.
 
C
J Jehu skrev:
Tror brytpunkten för när det lönar sig med ved när man har bergvärme var 3-4 kr elpris.
Skulle vilja påstå att spannet är betydligt bredare än så. Både uppåt och nedåt. Beroende på vad man betalar för veden, hur man värderar lagringskostnaden och eget arbete med vedhantering, eldning, askning, sotning, etc., eldstadens verkningsgrad och anläggningens avskrivningskostnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.