Magnus E K
OMX-index inkluderar inte utdelningar, vilket gör stor skillnad över tid. Se istället SIXRX. (Jag är dock skeptisk till att investera på börsen i nuläget.)
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Sant, men om du fortfarande bor någonstans så har ju även den byggnaden stigit i värde under den tiden.
Eller kan du påvisa att prisskillnaden minskat mellan de två husen under tiden du renoverade det första?
Och minskade så mycket att det täckte renoveringskostnaden.
Prisnivån är en vattenyta, när man köper hus sätter man en båt i sjön. Sen åker man med den, upp o ner.
Att byta hus är att byta båt på samma vattenyta.
Vet inte vad svabblar om. Allt är inte svart eller vitt. Hur detta funkar och hänger ihop är allt för komplicerat. Blir för långt inlägg.
Som lilllasrne skrev: "Alternativ 3 .. köper, renoverar säljer flyttar upp ett snäpp i näringskedjan", lite åt det hållet har jag resonerat.
Jag började med en enrummare för 15 år sedan, renoverade och sålde med en vinst på 150% sedan har det rullat på. Som jag skrev så köpte jag ett hus för 1 mille, byggde om det till tvåfamiljshus sen sålde jag det för strax över 2 mille. Har nu köpt ett hus för 1,1 mille som nu även de renoverats och är värt runt 2,5. Har hela tiden återinvesterat vinsten från fastighetsaffärer i nya fastigheter. Bor idag på 400kvm 11 rum och kök och har 600k i lån. Att köpa ett likvärdigt hus som de man nyss renoverat färdigt blir såklart inte någon vinstaffär. Investera inte i ett värmesystem som är så pass kostsamt så att du knappt får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning. Arbetslös, sjuk eller bara fattig kan alla bli och då är det plötsligt intresserant att se om dom där investeringarna i huset givit utdelning, jag vill inte sitta i en hyrestvåa med potentiellt en kvarts mille i skulder. Men om huset ligger på en attraktiv marknad, typ storstad och likartade hus har fjärrvärme, BV etc så är en BV säkerligen en klok investering, inte minst i komfort de åren man bor där. TS undrar om man ska satsa på bv eller fonder... Ja gör som i en sund aktieportfölj, sprid dina risker. Jobba brett med investeringar i komfort med bv eller investeringar i spekulation om avkastning på börsen. Spar 10% av din netto inkomst i fonder och aktier. Jag har mina kulor i veteranfordon, konst, fastigheter och akter/fonder m.m dvs Olika marknader som är olika konjunkturkänsliga. Inte alla kulor i samma påse. Rita upp fina kalkyler och göra budgetar ser bra ut men funkar ofta dåligt i verkligheten då framtiden är oviss och många faktorer kan vi ej råda över. Titta till exempel på Gruvön, 1,5 miljarder över budget är ett skräckexempel men ändå... Jag sprider mina risker. Har vedpanna utifall att jag dyker över ett parti billig ved.elpatroner i backup och Har pellets när jag är bortrest.(25k i investering) kaminer och öppna spisar om det blir strömavbrott och tänker snart skrämma liv i en jordvärmeslinga utifall att jag av någon anledning säljer huset och en spekulant vill ha så underhållsfritt värmesystem som möjligt.
Vad jag är inne på är att om TS inte har vattenburet idag så kör med exempelvis en llvp och en Täljstenskamin istället för BV och investera resten i fonder så blir det garanterad vinst över tid. Mvh.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K Kan_allt skrev:
Vet inte vad svabblar om. Allt är inte svart eller vitt. Hur detta funkar och hänger ihop är allt för komplicerat. Blir för långt inlägg.
Som lilllasrne skrev: "Alternativ 3 .. köper, renoverar säljer flyttar upp ett snäpp i näringskedjan", lite åt det hållet har jag resonerat.
Jag började med en enrummare för 15 år sedan, renoverade och sålde med en vinst på 150% sedan har det rullat på. Som jag skrev så köpte jag ett hus för 1 mille, byggde om det till tvåfamiljshus sen sålde jag det för strax över 2 mille. Har nu köpt ett hus för 1,1 mille som nu även de renoverats och är värt runt 2,5. Har hela tiden återinvesterat vinsten från fastighetsaffärer i nya fastigheter. Bor idag på 400kvm 11 rum och kök och har 600k i lån. Att köpa ett likvärdigt hus som de man nyss renoverat färdigt blir såklart inte någon vinstaffär. Investera inte i ett värmesystem som är så pass kostsamt så att du knappt får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning. Arbetslös, sjuk eller bara fattig kan alla bli och då är det plötsligt intresserant att se om dom där investeringarna i huset givit utdelning, jag vill inte sitta i en hyrestvåa med potentiellt en kvarts mille i skulder. Men om huset ligger på en attraktiv marknad, typ storstad och likartade hus har fjärrvärme, BV etc så är en BV säkerligen en klok investering, inte minst i komfort de åren man bor där. TS undrar om man ska satsa på bv eller fonder... Ja gör som i en sund aktieportfölj, sprid dina risker. Jobba brett med investeringar i komfort med bv eller investeringar i spekulation om avkastning på börsen. Spar 10% av din netto inkomst i fonder och aktier. Jag har mina kulor i veteranfordon, konst, fastigheter och akter/fonder m.m dvs Olika marknader som är olika konjunkturkänsliga. Inte alla kulor i samma påse. Rita upp fina kalkyler och göra budgetar ser bra ut men funkar ofta dåligt i verkligheten då framtiden är oviss och många faktorer kan vi ej råda över. Titta till exempel på Gruvön, 1,5 miljarder över budget är ett skräckexempel men ändå... Jag sprider mina risker. Har vedpanna utifall att jag dyker över ett parti billig ved.elpatroner i backup och Har pellets när jag är bortrest.(25k i investering) kaminer och öppna spisar om det blir strömavbrott och tänker snart skrämma liv i en jordvärmeslinga utifall att jag av någon anledning säljer huset och en spekulant vill ha så underhållsfritt värmesystem som möjligt.
Vad jag är inne på är att om TS inte har vattenburet idag så kör med exempelvis en llvp och en Täljstenskamin istället för BV och investera resten i fonder så blir det garanterad vinst över tid. Mvh.
Min portfölj med aktier och pensionspar är = mitt hus den dagen jag vill/måste sälja av olika anledningar (dock är tanken att fonus ska hämta mig)...därav lägger jag en extra krona på huset och jag har också dubbla husetsvärde ...jag fattar inte att det skulle kunna vara vinst?

Plus att även om allt inte är en vinst så kan det vara mysigt när jag eller andra gillar det man gör /investerat i huset
 
  • Gilla
Kan_allt
  • Laddar…
K Kan_allt skrev:
Vet inte vad svabblar om. Allt är inte svart eller vitt. Hur detta funkar och hänger ihop är allt för komplicerat. Blir för långt inlägg.
Som lilllasrne skrev: "Alternativ 3 .. köper, renoverar säljer flyttar upp ett snäpp i näringskedjan", lite åt det hållet har jag resonerat.
Jag började med en enrummare för 15 år sedan, renoverade och sålde med en vinst på 150% sedan har det rullat på. Som jag skrev så köpte jag ett hus för 1 mille, byggde om det till tvåfamiljshus sen sålde jag det för strax över 2 mille. Har nu köpt ett hus för 1,1 mille som nu även de renoverats och är värt runt 2,5. Har hela tiden återinvesterat vinsten från fastighetsaffärer i nya fastigheter. Bor idag på 400kvm 11 rum och kök och har 600k i lån. Att köpa ett likvärdigt hus som de man nyss renoverat färdigt blir såklart inte någon vinstaffär. Investera inte i ett värmesystem som är så pass kostsamt så att du knappt får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning. Arbetslös, sjuk eller bara fattig kan alla bli och då är det plötsligt intresserant att se om dom där investeringarna i huset givit utdelning, jag vill inte sitta i en hyrestvåa med potentiellt en kvarts mille i skulder. Men om huset ligger på en attraktiv marknad, typ storstad och likartade hus har fjärrvärme, BV etc så är en BV säkerligen en klok investering, inte minst i komfort de åren man bor där. TS undrar om man ska satsa på bv eller fonder... Ja gör som i en sund aktieportfölj, sprid dina risker. Jobba brett med investeringar i komfort med bv eller investeringar i spekulation om avkastning på börsen. Spar 10% av din netto inkomst i fonder och aktier. Jag har mina kulor i veteranfordon, konst, fastigheter och akter/fonder m.m dvs Olika marknader som är olika konjunkturkänsliga. Inte alla kulor i samma påse. Rita upp fina kalkyler och göra budgetar ser bra ut men funkar ofta dåligt i verkligheten då framtiden är oviss och många faktorer kan vi ej råda över. Titta till exempel på Gruvön, 1,5 miljarder över budget är ett skräckexempel men ändå... Jag sprider mina risker. Har vedpanna utifall att jag dyker över ett parti billig ved.elpatroner i backup och Har pellets när jag är bortrest.(25k i investering) kaminer och öppna spisar om det blir strömavbrott och tänker snart skrämma liv i en jordvärmeslinga utifall att jag av någon anledning säljer huset och en spekulant vill ha så underhållsfritt värmesystem som möjligt.
Vad jag är inne på är att om TS inte har vattenburet idag så kör med exempelvis en llvp och en Täljstenskamin istället för BV och investera resten i fonder så blir det garanterad vinst över tid. Mvh.
(en parentes ...
Gruvön sa du ... du bor i Värmland? där finns det få kommuner där huspriserna stiger typ 3 st och där är det gottepåse:love: )
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
(en parentes ...
Gruvön sa du ... du bor i Värmland? där finns det få kommuner där huspriserna stiger typ 3 st och där är det gottepåse:love: )
Uppland
 
:rofl:
K Kan_allt skrev:
Uppland
Jag som trodde att gruvön var ett lokalt fenomen
 
S Sir Duke skrev:
Det där är intressant. Jag läste några skrämselartiklar om att eftersom elpriserna kommer öka betydligt så kommer payoff-tiden bli evig. Jag fattar inte det resonemanget. Det borde ju vara tvärtom?
Beror väl på, har du pellets eller fjärrvärme så kan det ju bli så.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
:rofl:
Jag som trodde att gruvön var ett lokalt fenomen
Setra kastet Sågverk, nytt sågintag 20 miljoner över budget.
 
H
Papphammar666 lilllasrne skrev:
(en parentes ...
Gruvön sa du ... du bor i Värmland? där finns det få kommuner där huspriserna stiger typ 3 st och där är det gottepåse:love: )
Ja kan hålla med om att Värmland där är det få kommuner man har stigning på hus.
Dock bor jag på Hammarö.
Funderade bra när jag köpte hus för 1,8 för 5 år sedan.
Men priserna har gått rakt upp här.
För mig är det tomten som stigit mest.
Flera som frågat mig om jag inte vill sälja av lite av tomten.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Att ens diskussionen behålla direktel i en åretruntbostad och stötta med luft/luft för att sänka nettoenergibehovet kontra att konvertera till vattenburet existerar i dessa tider är anmärkningsvärt. Gemensamt för alla dessa direktelhus med luft/luft är att de sänker energiförbrukningen och köper mindre kWh, som vi ändå har ett överskott av i sverige, men det påverkar vårt elnät negativt då de fortfarande kommer belasta med hög effekt.

vänta tills den dagen elbolagen tar ut effekttaxor på el, likt fjärrvärme...
Och då är frågan hur mycket husen är värda. Kan bara se till mig själv men skulle aldrig vara intresserad av ett direkt-el hus även om priset var 25-30% än motsvarande. Det kommer att slå tillbaka, rejält, nu när regeringen lobbar för vatten och vindkraft
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
franzke franzke skrev:
Beror väl på, har du pellets eller fjärrvärme så kan det ju bli så.
Skatter o avgifter på pellets o fjärrvärme är också populärt att leka med för vår stat som aldrig har nog med pengar.
 
A AM86 skrev:
Att ens diskussionen behålla direktel i en åretruntbostad och stötta med luft/luft för att sänka nettoenergibehovet kontra att konvertera till vattenburet existerar i dessa tider är anmärkningsvärt. Gemensamt för alla dessa direktelhus med luft/luft är att de sänker energiförbrukningen och köper mindre kWh, som vi ändå har ett överskott av i sverige, men det påverkar vårt elnät negativt då de fortfarande kommer belasta med hög effekt.

vänta tills den dagen elbolagen tar ut effekttaxor på el, likt fjärrvärme...
Och då är frågan hur mycket husen är värda. Kan bara se till mig själv men skulle aldrig vara intresserad av ett direkt-el hus även om priset var 25-30% än motsvarande. Det kommer att slå tillbaka, rejält, nu när regeringen lobbar för vatten och vindkraft
Bra sammanfattning av denna diskussion.
 
  • Gilla
AM86 och 1 till
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Jag vill börja med att säga att kalkyler är verkligen inte min starka sidan men jag har gjort ett överslag på att investera i bergvärme kontra att investera pengarna till en avkastning på 8%. Idag har vi direktverkande el och en LLVP med en årsförbrukning på ca 19000kWh

På 10 år skulle jag ha haft en avkastning på 286kkr om jag investerar pengarna medan jag skulle ha sparat 97kkr om jag skaffar bergvärme. Nu förstår jag att jag inte kan få 8% avkastning utan risk men bör man tänka i dessa banor innan man bestämmer sig?

Såga gärna min uträkning också om det är något som ni inte tycker stämmer :D
Ser inget om ev reparationer och servicekost, hur länge håller kompressor etc. 5 år eller 10 år. efektminskning?

[bild]
 
  • Gilla
Kan_allt
  • Laddar…
J Jehu skrev:
"...kan öka med minst lika mycket..."
Eller inte.
Finns ingen lag som säger att en värmepumpsinstallation ökar värdet med minst lika mycket som sin kostnad.
Det enda som är rätt säkert är att en väl fungerande värmeinstallation gör en fastighet mer lättsåld.

Intressant med ökande elpriser, om vi av någon dunkel anledning följer Danmark och Tyskland i spåren när det gäller elförsörjning, så ser vi fram mot en dubbling eller flerdubbling av elpriset.
Då inträffar det paradoxala att en värmepump blir mycket mer lönsam, och payoff-tiden blir kort.
Samtidigt som elkostnaden blir en stor del av budgeten, om en villa ska kosta 40-100000 om året bara i el.
Då kommer vi tillbaka till att biobränsle eller rentav fossilt blir mer attraktivt.
När man ser tillbaka på de här diskussionerna, så var det få som förutsåg utvecklingen.
Jag påpekade att under 2010-talet kunde man höja nätavgifterna utan protester, när elpriset var 20 öre.
För att senare höja priset generellt på energi, till dansktyska nivåer.
Och nu är vi snart där att vi letar efter andra sätt att värma husen.
Värmepump innebär elberoende.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
När man ser tillbaka på de här diskussionerna, så var det få som förutsåg utvecklingen.
Jag påpekade att under 2010-talet kunde man höja nätavgifterna utan protester, när elpriset var 20 öre.
För att senare höja priset generellt på energi, till dansktyska nivåer.
Och nu är vi snart där att vi letar efter andra sätt att värma husen.
Värmepump innebär elberoende.
Att kasta in en bergvärmepump idag innebär samma driftskostnader som direktel gjorde 2020. Det var knappast populärt med direktel för tre år sen, förstår inte hur nån kan ens överväga värmepump idag mera.

Allt annat än ved känns som ett rån. Man kan skaffa sig en skogsplätt som man i demonstrativt syfte kalhugger för att få ved resten av livet. Samtidigt som tysken kör igång kolverken igen. Det signalerar också hur klimatvänlig miljömupparnas politik har varit. Det här är vad som händer när man låter "vuxna" som resonerar med ett barns logik bestämma.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.