R
Nu har jag kollat, alla väggar är i gips.

Men åter till mitt specifika badrum.
Exakt vilka moment behöver jag göra och i vilken ordning?

1. Riva ut plastmatta på väggar och golv.
2.Rengöra golvet från limrester.
3.Dra ner den gamla gipsen och regla upp med 45CC istället för dagens 60CC. Enklast hade dock varit att sätta reglarna med 30CC för då slipper jag flytta de nuvarande (adderar en i mitten av de befintliga reglarna, är detta ok?)
4. Skruvar jag sedan upp 12mm plywoodskiva och därefter på denna den såkallade våtrumsgipsen? Eller räcker det med enbart våtrumsgips?
Vid handfat, den vägghängda toaletten samt handukstorken tänkte jag sätta vad de verkar kalla för kottlingar? för att få extra styrka.
5. Vad gör jag sen...?!
6.
7....
 
1. Ja
2. Ja
3. Ja, det är okej.
4. Nej, du ska ha plywood också. Du behöver inte ha kortlingar vid handdukstorken och antagligen inte handfatet heller i och med att du har plyfan i väggen. Toaletten kan väl dock vara klokt.

Du bör ju byta brunnen i samband med att du rengör golvet från limrester, d.v.s. innan du reglar upp. Så hade jag gjort i alla fall. Sen i samband med uppsättning av skivorna så är det ju eventuella dragningar av el och vatten om något sånt ska flyttas eller adderas. När det är klart och alla skivor är uppe ska du ju på med tätskiktet. Momenten varierar ju lite beroende på vilket system du väljer, men du ska ju ha ett tätskikt med folie eftersom du har gipsväggar.
 
R
falkn skrev:
1. Ja
2. Ja
3. Ja, det är okej.
4. Nej, du ska ha plywood också. Du behöver inte ha kortlingar vid handdukstorken och antagligen inte handfatet heller i och med att du har plyfan i väggen. Toaletten kan väl dock vara klokt.
Ok, så kravet är att man alltid ska ha 12mm plywoodskiva och därefter våtrumsgips?

Du bör ju byta brunnen i samband med att du rengör golvet från limrester, d.v.s. innan du reglar upp. Så hade jag gjort i alla fall. Sen i samband med uppsättning av skivorna så är det ju eventuella dragningar av el och vatten om något sånt ska flyttas eller adderas.

När det är klart och alla skivor är uppe ska du ju på med tätskiktet. Momenten varierar ju lite beroende på vilket system du väljer, men du ska ju ha ett tätskikt med folie eftersom du har gipsväggar.
När du skriver folie, menar du då den här mattan som ska upp på både väggar och golv? Har inte alla tillverkare som jag listade samma system?

VIlket system är enklast att jobba med?
1. Knauf
2. Probau
3. Kiilto


Har någon möjlighet och titta på den här filmen, vilka steg i den berör inte mig som har betonggolv tex osv?
SKa betonggolvet också primas tex?
 
Redigerat:
Jag skulle säga plywood 15 mm, så följer du kraven för "Våtrumsvägg 2012".

Och när det gäller tätskiktssystem så är det väl kanske ur försäkringssynpunkt bäst att välja ett av de tre som fick godkänt i SP:s test nyligen (där 17 st av 20 underkändes). Men det kanske är just dessa tre som du nämner, jag har inte koll.
 
R
ok, jag vill använda alla lösningar och sätt som försäkringsbolagen och övriga instanser säger är det "rätta".

Ok 15mm plyfa och kottlingar vid toalett då jag har en vägghängd toalettlösning som ska hålla.

Något mer att tänka på?
 
R
ja plåtvinklar visar de hur man sätter i filmen ovan som jag länkade till. De sätter först plyfa och plåtvinklar i hörnena och sen gipsskivor i dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=04uRpbS9WPw

Hur är det med dessa våtrumsskivor, är de fasade för att möta varandra så de överlappar eller lägger man dem bara kan mot kant och drar fast?

En annan fråga är hur gör man med skruv. Vilken typ av skruv ska jag köra med genomgående i projektet, (typ, längd osv i de olika projektstegen?

Nån som även kan berätta lite om den här mattan som ska ut också:
1. Är det som covertapet som ska ligga kant mot kant?

2. Ska man aldrig börja med tapeten i ett hörne? Dvs att man istället låter en och samma tapet gå över två väggar för att slippa få två kanter av tapeten just i hörnet?

3. Hur avslutar man tapeten i taket?

4. Hur avslutar man tapeten nertill? Låter man 5cm gå ut över golvet? Lägger man då golvmattan ända in mot väggen så att de 5cm som ligger på golvet täcks av golvmattan?
 
Redigerat:
Med folie menas själva tätskiktet som är våder som man lägger ut på golv och på väggar. Man primar i regel först och rollar ut ett tätskikt som fungerar som lim, sedan börjar man med golvet. Väggarna skall ju gå ut över golvet som dras upp på vägg. Folien skarvas och sätts inte kant i kant. Hur detta görs i detalj finns ju redovisat för respektive tillverkare.
 
Tapet = tätskiktsfolie va?

1) Jag rekommenderar inte kant i kant, går åt massor med remsor då, kör istället överlapp.
2) Man börjar med remsorna i hörnen (Man läcker den i skarven vägg/vägg och vägg/golv), sedan sätter man folien med överlapp över remsorna, olika många mm överlapp beroende på system
3) Dete är utanför zon 1 så finns inga krav, avsluta den bara där sista kakelplattan ska vara
4) Se 2

Kolla tex LIP's bruksanvisning så kommer du förstå mycket mer
 
R
AndersMalmgren skrev:
Tapet = tätskiktsfolie va?

1) Jag rekommenderar inte kant i kant, går åt massor med remsor då, kör istället överlapp.
2) Man börjar med remsorna i hörnen (Man läcker den i skarven vägg/vägg och vägg/golv), sedan sätter man folien med överlapp över remsorna, olika många mm överlapp beroende på system
3) Dete är utanför zon 1 så finns inga krav, avsluta den bara där sista kakelplattan ska vara
4) Se 2

Kolla tex LIP's bruksanvisning så kommer du förstå mycket mer
Var finner jag LIPS bruksansvisning?
 
R
Tack för bruksanvisningen, mkt bra!
Det hela känns mkt greppbart men så är de alltid innan man kör igång ;)
Tillvägagångssätt för mig:
1. Plyfa och våtrumsgips på vägg.
2. Rollar tätmembran på väggen och sätter dit foliemattan med 5cm som viks ut mot golvet . Lägger folien med 5cm överlapp i sidled och rollar sen tätmembran över skarven.
3.Rollar golvet med tätmemembran och lägger likaså där foliematta och börjar ända inne vid väggen över överlappet (även tvärs över golvbrunnen).
4. Skär upp hål över brunnen och penslar tätmembran i skarven.
5. Penslar tätmembran längs med golvet där väggen möter golvet, lägger sedan fiberband på detta och fiberhörnen i hörnerna. Penslar sedan tätmembran över banden och hörnerna.
6. Lägger ut en golvbrunnsmanchett över brunnen och skär ut med puruskniv. Lägger sedan tätmembran runt hela manchetten.

Tätskikt klart?
 
T
Roland112 skrev:
Tack för bruksanvisningen, mkt bra!
Det hela känns mkt greppbart men så är de alltid innan man kör igång ;)
Tillvägagångssätt för mig:
1. Plyfa och våtrumsgips på vägg.
2. Rollar tätmembran på väggen och sätter dit foliemattan med 5cm som viks ut mot golvet . Lägger folien med 5cm överlapp i sidled och rollar sen tätmembran över skarven.
3.Rollar golvet med tätmemembran och lägger likaså där foliematta och börjar ända inne vid väggen över överlappet (även tvärs över golvbrunnen).
4. Skär upp hål över brunnen och penslar tätmembran i skarven.
5. Penslar tätmembran längs med golvet där väggen möter golvet, lägger sedan fiberband på detta och fiberhörnen i hörnerna. Penslar sedan tätmembran över banden och hörnerna.
6. Lägger ut en golvbrunnsmanchett över brunnen och skär ut med puruskniv. Lägger sedan tätmembran runt hela manchetten.

Tätskikt klart?
Golvbrunnsmannschetten lägger du före duken.......
 
Kolla Kiilto bruksanvisningen jag länkade till tidigare om brunnsmanschett som blir punkt 2,5 för dig ovan!
Du måste även lägga rörtätningar runt vatten och avlopp i golv och vägg om de finns.
Har du vattenrör genom golvet bör de flyttas till väggen istället. Bara avloppsrör genom golvet!
 
Folien på väggen ska väl ändå gå ut över folien på golvet som dras upp på vägg. Annars kan ju vatten rinna in bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.