falkn skrev:
Folien på väggen ska väl ändå gå ut över folien på golvet som dras upp på vägg. Annars kan ju vatten rinna in bakom.
Jo, det LÅTER ju logiskt, men jag tror faktiskt det är olika beroende på tillverkare. Följ (och spara, för eventuella försäkringsärendens skull!) monteringsanvisningarna helt enkelt.
 
Kiilto t.ex. ska ha väggfolien under golvfolien!
 
R
Ok, för Probau så ska först väggen sättas med ett 5cm överlapp på golvet, därefter sätter man golvfolien ovanpå överlappet.
Just det, golvbrunsmanchetten ska ju dit före folien, bra!
Jag har inga rörgenomföringar i golvet. Enbart brunnen i golvet, handfatets avlopp går in i väggen och likaså toaletten.
 
R
Har precis pratat med Länsförsäkringar som är mitt försäkringsbolag. Det var okej att göra om badrummet själv så länge som man följde tillverkarens anvisningar och dokumenterade jobbet. Man var också tvungen att välja någon av de våtrumssystem som fans listade på bkr.se hemsida. Där finns tex Probaus såg jag.

Det som också är lite intressant som han sa var att en försäkring täcker ändå inte ytskickt. De stog bara för reglar, gipsskivor osv och jobbet för att sätta upp nytt sådant. Kakel och våtrumsytskikt får man ändå stå för.

mvh
 
Jag fick samma information av TryggHansa. Dock utryckte de sig som att systemet ska vara "total godkänt" enligt BKR. När jag frågade vad det betyder så sa de att alla komponenter måste vara godkända.
Nu är ju inte Probaus vätskebaserade system godkänt medan folien är det och jag tänkte använda folie. Jag fick inte något rakt svar av TryggHansa hur jag skulle tolka att de sa "totalt godkänt" så jag valde för säkerhetsskull Kiilto.

Kiilto är ju drygt 40% dyrare än Probau på Bauhaus men jag tyckte ändå det var värt drygt 2000 kr mer för mig för att vara på säkra sidan om något skulle hända i framtiden...

TryggHansa täcker även ytskikt genom "Utökad Byggnad" som jag har som tillval... Kanske dags att byta bolag?
 
R
hmm detta låter skumt. Jag hittar Probaus på bkr.se och där är de omnämnda både på golv och väggar som godkända?

Tittar också på deras godkända våtrumksskivor med namn jag inte känner till. Nån som vet om tex Hornbach eller Bauhaus säljer några av märkena som finns på sidan vad gäller våtrumsskivor som är godkända?

Sen undrar jag, de nämner inget om godkända golvbrunnar, nån som vet vilka brunnar som är godkända på bauhaus o hornbach, byggmax?
 
Redigerat:
R
Tillägg, vad kan de kosta att göra nytt tätskikt i badrummet totalt? Badrummet är 240cm långt, 160cm brett, 240cm i takhöjd.
 
R
Måste återkomma till min tråd. Jag såg nu på GVK:s och BKR hemsida att Biltemas tätskiktssystem också är godkända av dem och testade hos SP.
Jag fann ett instruktionsblad på biltema om hur man sätter foliet och de verkar vara som alla andras system med tätmembran och sen folie över och över skarvar skall tätremsor sättas osv.
Har någon erfarenhet av biltemas tätskiktssystem? Hur ligger de i pris? Bra kvalite?
 
R
nån som testat?
 
R
Ny fråga!

1. I Bauhaus våtrumsinstruktion står det att man måste använda sig av limmade skarvremsor och hörnremsor enligt nya regler från Juli 2014. Innan använda man sig av gummimembranet för att limma med men nu verkar detta ha förbjudits? Kan man då inte välja tex biltemas ytskikt eftersom detta ytskikt enbart limmas med själva gummimembranet vad gäller skarvremsor, hörnmanchetter osv?

2. I biltemas instruktioner står det att man måste lägga ett lager flytspackel men om jag redan har en betongplatta och som idag har ett gjutet fall till brunnen osv då räcker de väl att jag ersätter den gamla brunnen till en ny?

3. Jag såg lite olika bilder på brunnar jafo osv men den enda brunnen som inte fästes med skruv är en såkallad purusbrunn, är det den enda brunnen man kan välja om man inte ska skruva fast brunnen i golvet då jag har betonggolv? de som skruvas fast med skruv är väl till golv där man har trä bjälklag som brunnen fästes i?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.