Mikael_L
Tja...
Jag sätter iaf en plåtvinkel först mot ytterväggshörnen och andra hörn som vetter mot ytterväggarna. Jag har också liggande 45x45 på insidan av ytterväggarna.
Sen sätter jag först OSB mot plåtvinkeln och avslutar med gips.

Och jag skär och fasar och fogar exakt som Acme tycker.
 
Snailman
jaha, sätter du plåtvinklar även i innerhörn på innerväggar?

jag har alltså redan monterat råspont på en sida av två st innerväggar som vetter mot yttervägg och lär inte plocka ner dem för att få dit en vinkel innanför råsponten...
 
Det räcker att du sätter plåtvinkeln innanför sista lagret gips.
 
Vad gäller innerhörn i badrum när man ska upp med våtrumsmatta på gipset? Spackel + pappremsa eller mjukfog?
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Det räcker att du sätter plåtvinkeln innanför sista lagret gips.
Det torde ju göra det, - ev t.o.m bli bättre, jag vet inte riktigt.

Jag började med plåtvinkeln för att den håller ju styr på elrör som går genom hörnet och hjälper att hålla fast isoleringen.

Men JA. Jag sätter plåtvinkel mot alla hörn som vetter mot yttervägg, ty annars saknar ju skivan stöd i hörnet med cc600.
Bilder, ytterväggshörn och yttervägg->innervägg
 
  • bh-gipsvinkel-01.jpg
  • bh-gipsvinkel-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Jag förstår ju att det är större risk att det rör sig där innerväggar möter ytterväggar, men anses det inte behövas någon plåtvinkel i innerhörn där innervägg möter innervägg? Man kanske kan läsa det mellan raderna i tråden...

visstja, gipsen, den första skivan låter man den gå ända in i hörnet och sen stöter intill den med skivan från andra sidan hörnet?
 
Redigerat:
Mikael_L
Snailman skrev:
Jag förstår ju att det är större risk att det rör sig där innerväggar möter ytterväggar, men anses det inte behövas någon plåtvinkel i innerhörn där innervägg möter innervägg? Man kanske kan läsa det mellan raderna i tråden...
Jag sätter vinkel endast mot ytterväggar.
Anledningen är att i hörnet saknas det stöd för OSB och gipsskivan utom precis där en vågrät 45'a ligger (det korsreglade regelverket)
Struntar jag i detta, och sen sätter ett knä nära innerhörnet vid en yttervägg så lär tapeten eller färgen spricka då skivan buktar in mellan de liggande 45x45'orna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snailman
Mikael_L skrev:
Jag sätter vinkel endast mot ytterväggar.
Anledningen är att i hörnet saknas det stöd för OSB och gipsskivan utom precis där en vågrät 45'a ligger (det korsreglade regelverket)
Struntar jag i detta, och sen sätter ett knä nära innerhörnet vid en yttervägg så lär tapeten eller färgen spricka då skivan buktar in mellan de liggande 45x45'orna.
ok, råsponten är nog lite stadigare än osb antar jag, så jag hade inte tänkt på den saken, men då borde jag oxå kunna nöja mig med plåtvinklar mot ytterväggarna tycker jag...
 
Mikael_L
Ja jag sätter ju ingen plåtvinkel någonstans i innervägg mot innervägg, där är det ju redan stående reglar på "båda sidorna" som ger ordentligt stöd för gipsskivan.
Ja det är ju ett plåthörnskydd på något ytterhörn då, men det sätts ju efter gipset.
 
Var köper man billiga plåtvinklar? (LP 50) Finns ju inte på Byggmax :)
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det torde ju göra det, - ev t.o.m bli bättre, jag vet inte riktigt.

Jag började med plåtvinkeln för att den håller ju styr på elrör som går genom hörnet och hjälper att hålla fast isoleringen.

Men JA. Jag sätter plåtvinkel mot alla hörn som vetter mot yttervägg, ty annars saknar ju skivan stöd i hörnet med cc600.
Bilder, ytterväggshörn och yttervägg->innervägg
Jag borde leta reda på originalbilderna och lägga in inte fullt lika nedkomprimerade bilder. :oops:

På den här tiden har jag för mig att forumet hade en begränsning i hur många MB man fick fylla på med bilder.
 
B basseman skrev:
[länk]
Tackar! Schysst med lite hjälp så här 10 år senare :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 3 till
  • Laddar…
B basseman skrev:
[länk]
Behöver man en sån plåtvinkel i innerhörn om man ska sätta både OSB och gips?
 
Yes.
Särskilt om du har installationsfack utan stående stöd i hörnen.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.