I flera fall har jag stött på detta tips om att man bör se till att ha gott om tomrör i väggarna för senare bruk. Kan då någon förklara för mig exakt hur man enklast tillämpar detta.

Drar jag helt enkelt vp-rör mellan de olika rummen och sätter kopplingsdosor på lämpliga ställen?

Jag inser ju att det finns tusen saker man kan komma på där man vill förbereda för kabeldragning både vad det gäller starkström, svagström, högtalarkabel m.m.
Finns det någon som kan dela med sig av erfarenheter?

Jag tror att de flesta som säger att de drar tomrör i väggarna menar att de förbereder för att kunna installera ett sk stjärnnät. Det innebär att man drar ett (eller flera) rör från varje rum till en gemensam punkt någonstans i huset. I dessa rör drar man sedan nätverks-, tele- och antennkablar. Högtalarkablar drar man kanske inte mellan olika rum så då är det nog bättre att dra rör i väggen inom ett rum (om man från början vet var man ska ha stereon och högtalarna...).

Okej tack för det!
Detta var ungefär det som fanns beskrivet i en tidigare tråd drog jag mig till minnes när jag läste svaret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.