Jag lyckades nyligen bocka rör o montera en vattenmatad handdusktork, tätat kopplingarna med pasta o lin. Med det sagt vill jag säga att jag har skruvat lite i alla fall ;)

Inkommande vatten har L-kopplingar som pekar åt fel håll, jag vill tippa kopplingarna åt andra hållet för att lättare ansluta en köksblandare. Kopplingarna tippar nu åt vänster men vill tippa dem åt höger (blå pil)

Jag kommer lossa A för att dra bort blandarens kopparrör. (jag stänger av huvudkranen för inkommande vatten först)

Jag fixerar B med en skiftnyckel samtidigt som jag lossar på C.

Nu bör jag kunna vrida kopplingen till önskat läge (blå pil)

Eftersom det inte går att backa på gängtejp så tar bort gamla gängtejpen o drar på pasta o lin o återmonterar allt. (förvånad att röris som gjorde installationen för 3mån sedan inte använder lin, och att han inte satt in ballofixer)

Jag har nyss fått stammarna bytte i köket o det är nu "rör i rör" på inkommande vatten.

Det är väl korrekt tillvägagångssätt som jag skriver? ..dubbelkollar så jag inte gör nått knas.

Jag hade tänkt återanvända gamla blandaren vid byte av bänk/ho, hade jag köpt ny blandare med slag så kanske jag inte behöver vrida på kopplingarna.

Det jag inte vågar skriva men gör det ändå, är att vi installationen av handdukstorken lyckades jag vrida L-kopplingarna i badrummet, utan att behöva lossa på C , jag tog skiftnyckeln o skruvade runt C i rätt läge, medurs. Behövde inte alls ta i, det vred på sig ganska lätt. :surprised:

IMG_7559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser inte exakt vad det är för koppling men inte brukar man använda lin eller gängtejp på denna typ av koppling. Det är ju mest för raka rördelar som inte har någon kona eller liknande som tätar.

Det där är väl vanliga klämringskopplingar, där ska du inte ha lin eller tejp.

"Dracula
Justera vvs-koppling, basic hjälp behövs.

Jag lyckades nyligen bocka rör o montera en vattenmatad handdusktork, tätat kopplingarna med pasta o lin. Med det sagt vill jag säga att jag har skruvat lite i alla fall "

har du satt handdukstorken på varmvattnet?. jag tolkar det så.. det är ju inte rätt...

Om man har vvc så är det ju rätt?

Nej det är det inte.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det TS gör nu är väl en köksblandare ingen tork, det var som det verkar en tidigare VVS-övning. Allt ser vettigt ut för att vrida mot höger förutom att ingen gängtätning behövs.

jonko skrev:
Nej det är det inte.
Ok.

Inga problem att lossa muttrarna och vrida kopplingarna. Lin och tejp mm är inte tillåtet på klämringskopplingar.
Ventiler är lite överkurs om det inte är i en lägenhet utan egen avstängning.
Proppa rören under tiden du byter diskbänken bara

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.