Blindnit skrev:
Inte kul, bara dumt?
Ja, vad finns det att säga? Skål!
 
Skaul!!!!
 
Nu får man snart tända på:wow:
 
Så jävla KUL vi ska ha!!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ja åt helvete med traditioner. Fyrverkerier bara förstör och Feministikskt initiativ borde bli störst inom politiken. Och ja, jag är ironisk.
 
Som alltid tycker jag det är tråkigt att se att det finns så många som helt saknar förståelse för andra människor bara för att man själv inte gillar eller finner glädje i en viss sak.

Själv älskar jag djur, vi har bl.a. hund själva, och tycker det är kul att skjuta fyrverkerier. En omöjlig kombination tycker många, men som tur är tycker vår jycke också det är kul med fyrverkerier, och för varje raket vi smäller kastar vi en dummy som han får springa och hämta. Varje raket ska dessutom kontrolleras med nosen före avfyrning. Efter vi kom in i natt stod han i soffan och tittade ut på alla fyrverkerier ända till det lugnade sig.

Sen kan man alltid fundera på hur mycket skada fyrverkerier orsakar per år, och hur mycket skada hundar orsakar per år, och vad som då egentligen borde stå först på listan att förbjudas, om man nu bara blint ska se till de negativa sidorna, som många av fyrverkeri-antagonister tycks göra.

Det finns gott om argument varför man inte ska skjuta fyrverkerier, och jag kan förstå dem som tycker att de borde förbjudas, men jag tycker som sagt det är tråkigt med de som helt saknar förståelse för "andra sidan".

Något att tänka på är att för varje år som går blir fler och fler saker förbjudna, från april t.ex. begränsas max tillåtna storlek på raketer, och som många förordar i tråden, snart blir det väl helt förbjudet med fyrverkerier. Det började ju med smällarna som fanns när vi var små. Sen förbjöds jet-ski, men där finns nu lite kryphål ;), snart försvinner väl motorcyklarna som någon nämnde, sen cigaretter (bra tycker jag :) alkohol, socker osv. Till sist kommer vi att leva i evigheter, vi människor, men hur kul kommer det att vara, när allt kul är förbjudet?

Nej, gå ut och skjut några raketer med er istället och lev livet! Det är trots allt bara en gång per år. Om det är något den globala uppvärmningen tål, så är det det ;)

Gott Nytt gör-det-själv-år på er :beer:
 
  • Gilla
237 och 3 till
  • Laddar…
Min morbror och hans polare körde med karbid.
Vet inte var man hittar det idag men jävla kul hade dom med det sägs det :)
 
En grej med förbud är att det nästan alltid föder privata initiativ, särskilt om det är något som många gillar.

Förbjuder man alkoholförsäljning i USA kommer alltid någon serviceminded person att sälja ändå.

Höjer man priserna på cigaretter för mycket kommer vinsten vid smuggling att bli så hög att många kommer att ägna sig åt det.

Är spritpriserna för höga och gränskontrollen hård så kommer många att koka egen sprit.

Om fyrverkerierna blir alltför mesiga eller helt förbjudna så skulle jag och många andra tillverka egna, helt utan kontroll.

Att ha alltför många svarta marknader och laglösa företeelser i ett samhälle är inte bra.
 
  • Gilla
Derkaderb
  • Laddar…
I
Förbjudet har det väl varit tills nyligen, krav på tillstånd, men ingen brydde sig så då blir det istället tillåtet speciella dagar, bestämda tider på året. Måste väl vara demokratiskt om nåt.
Men tycker synd om djuren gör jag, både vilda och tama. Vi hade en tax som blev så rädd att han vägrade gå ut på en vecka, bar vi ut honom satt han bara och skakade, gjorde inte sina behov. Vätskan släppte han inne, sen skämdes han nåt kopiöst, det andra vägrade han göra varken inne eller ute, må han vila i frid. Nu tror många att han fick stryk om han gjorde inne, absolut inte fick han det, han var bara sån.
Jag har alltså all anledning att hata pyroteknik men skulle ändå inte vilja se ett totalförbud utan det borde vara tillåtet på anvisade platser.
Det jag tycker är mer intressant är varför man skjuter av raketer. En salut är en traditionell symbolisk handling för att kunngöra en stor händelse, kommer det månne därifrån?
Eller är det så enkelt att många tycker det är roligt, en adrenalinkick, känslan av makt att påverka. Tycker det tyder på det.
 
Kommunen gjorde ett jävla stort kaboom här igår och det mitt inne i stan.
Det var jävligt fint och mäktigt och alla såg nöjda och glada ut.
Såg faktiskt inte en enda rädd häst såvitt jag minns :D
 
Det sköts lite fyrverkerier en bit bort ifrån mitt hus också såg jag från tv-soffan.
Men jag såg inte en enda rädd häst här inne heller. :cool:
 
Vi har för lite hästar här i landet!
 
Blindnit skrev:
Vi har för lite hästar här i landet!


Tycker du? ;)

Sverige har fått en ny häststatistikberäkning utförd av Jordbruksverket. Enligt den finns det idag 362 700 hästar, en ökning sedan 2004 då de var 283 100.
 
Dom står väl redo för lasagne. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.