Försök att få i panikskrämda hästar i en hage när folk smäller av raketer upp till en vecka före nyår. Och nyårsnatten så måste man torka svett av hästarna pågrund av allt smällande.

Mina föräldrar måste dra ur hunden under soffan. Eller min svågers jakthundar som ligger under sängen och trycker...

Jag röstar för ett totalförbjud.

Och ni män som inte vuxit upp; ta era mega TV och super Hifi och köp en fyverekrifilm, säkert en bättre upplevelse än att skicka ut raketer upp i ett tjockt molntäcke.
 
  • Gilla
Kattmatte2
  • Laddar…
Matarese skrev:
Och ni män som inte vuxit upp; ta era mega TV och super Hifi och köp en fyverekrifilm, säkert en bättre upplevelse än att skicka ut raketer upp i ett tjockt molntäcke.
Har du även ett tips till vad kvinnor ska göra? Ställa sig vid spisen o poppa popcorn eller.....?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar smälla av några rediga pjäser, jag tycker det är roligt. I år blir det däremot fyrverkerilöst, firar inne i stan.
Det märkliga med fyrverkeridebatten är att den bara existerar runt nyår, aldrig runt valborg? Smäller lika mycket då...?
 
Nimajneb skrev:
Har du även ett tips till vad kvinnor ska göra? Ställa sig vid spisen o poppa popcorn eller.....?
Jag har aldrig träffat på en kvinlig raketskjutare, inte ens under min tid som raketskjutare. Den tid då jag inte visste vad förstånd var och insåg vilken vad rakteterna ställde till med; vetskrämda djur, borstspärngda ansikten (en kompis som fick anstiktet mer eller mindre avslitet av en förlupen raket) m.m.
 
pjfj skrev:
Så hurtigt duktigt det låter här.

Jag kan tycka att motorcyklar borde förbjudas då de förpestar en hemskt stor del av året med både ljud och orenade avgaser, för att inte tala om hur många som årligen skadas och omkommer på grund av ett helt lagligt användande, alkoholpåverkade och buskörningar inte räknade! HELT utan samhällsnytta!

För att inte tala om hundar som bajsar och skäller i många fall helt okontrollerat bland folk. Fy.

Allt bara för att folk ska ha TREVLIGT. Vilket otyg.
Du har helt rätt.

Jag tror att jag ska gå och stänga av luftvärmepumpen också, inga problem att överleva nu när det är 10 grader varmt ute.

Trocaderoburken jag har i näven ska jag ställa ifrån mig också, den är inte bra att dricka ur hälsosynpunkt.



;);)
 
D09
Fotografen skrev:
Jag brukar smälla av några rediga pjäser, jag tycker det är roligt. I år blir det däremot fyrverkerilöst, firar inne i stan.
Det märkliga med fyrverkeridebatten är att den bara existerar runt nyår, aldrig runt valborg? Smäller lika mycket då...?
Nja, kanske inte märks på samma sätt.

Själv har jag lobbat mot företag lite till och från och är medlem i olika grupperingar som försöker påverka detta.

Men sant, det blir alltid större disskutioner vid nyår.

Samtidigt så finns det en anledning till att företag går ut med att dom inte köper hem till t ex nyår och det arbetet och dialogen med dessa syns sällan utåt.

De som jobbar på t ex polisen har säkert upplevt att det kommer mer klagomål till dessa pga allmänheten blivit mer medvetna om vilka regler och verktyg det finns.

Själv har jag aldrig polisanmält sådant men har haft möjligheten att hålla mig ( vovven ) borta från platser där det är vanligt med smällare, skulle någon skjuta en raket mot mig eller vovven så är det nog läge för polisen, men inte om någon gör det någon annan dag/ tid än nyår.
 
Frågade barnen om vi ska köpa några raketer tills ikväll, nä svarade samtliga vi tittar på de andra som smäller av.

Gott slut samt ny början på 2014 forumkamrater.

Mvh
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Matarese skrev:
Mina föräldrar måste dra ur hunden under soffan. Eller min svågers jakthundar som ligger under sängen och trycker...

Jag röstar för ett totalförbjud.

Och ni män som inte vuxit upp; ta era mega TV och super Hifi och köp en fyverekrifilm, säkert en bättre upplevelse än att skicka ut raketer upp i ett tjockt molntäcke.
Jakthundar som är skotträdda, då har man väl misslyckats ganska grovt?

Förövrigt anser jag att man borde ta av socialbidragen och införa ett fyrverkeribidrag så även fattiga människor kan smälla de största raketerna.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
D09
Nidhögg skrev:
Jakthundar som är skotträdda, då har man väl misslyckats ganska grovt?

Förövrigt anser jag att man borde ta av socialbidragen och införa ett fyrverkeribidrag så även fattiga människor kan smälla de största raketerna.
Man kan mycket väl sabba en skotttränad hund med smällare, raketer och fyrverkerier.

Det kan bli ett trauma för hunden som sitter kvar som gör att den har svårigheter med höga plötsliga ljud etc. Och inte längre funktionsduglig som jakthund. Samma med alla djur inkl människan som kan få flashbacks av tidigare trauman, framkallade av höga plötsliga ljud.
 
Jag tycker personligen det varit en väldigt tråkig utveckling på detta med fyrverkerier.
Från år 2000 så brukade kommunen anordna ett stort fyrverkeri mitt i stan i en stor park.
Riktigt trevligt att gå ner med polarna och kolla på detta, träffa allt möjligt folk för att sedan landa upp på någon spontan efterfest.
Sen så tyckte ett gäng mindre begåvade nötter att det skulle minsann skjutas privata raketer i folkmassan, efter det drog kommunen in hela firandet för de inte kunde garantera säkerheten.

Så nu är ju alla hänvisade till att skjuta sina egna raketer, vilket jag personligen tycker är riktigt trevligt.

Sällar mig även till gänget som tröttnar på att allt ska förbjudas hit och dit för att enstaka människor inte kan hantera saker, varför ska alla andra bli drabbade av ett litet antal nötter som förstör för allt andra som har det trevligt.
 
  • Gilla
237
  • Laddar…
Jo, hundar kan, som andra djur, blir skrämda.

Det jag funderar på, om man nu drar diskussionen ett varv till, är varför vissa intressen ska ha företräde framför andra?
Det är ingen mänsklig rättighet att skjuta fyrverkerier, likväl som det inte är en rättighet att ha hund. Det är möjligheter, genomförbart om vissa förutsättningar är uppfyllda.
 
Hur ska man kunna tillvarata alla människors olika tyckanden?
Själv ska jag njuta av både eget och andras fyrverkerier sittande i badtunna med champagne....
Gott nytt år på era alla...oavsett om ni gillar fyrverkerier eller inte....det är dessutom gratis att ha tråkigt.....
 
  • Gilla
Blindnit och 3 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Sällar mig även till gänget som tröttnar på att allt ska förbjudas hit och dit för att enstaka människor inte kan hantera saker, varför ska alla andra bli drabbade av ett litet antal nötter som förstör för allt andra som har det trevligt.
Ja du, jag har också funderat på varför vissa inte har förstått att det är olämpligt att skjuta raketer bland folk, inne i stan.
Det har dessutom alltid varit förbjudet. Det "officiella" fyrverkeriet har försvunnit här också, vilket jag tycker är tråkigt.
Det innebär även att vill man se ett fyrverkeri får man skjuta själv, vilket inte är tillåtet inne i stan. Polisen är dock på hugget och sätter stopp för det de ser.
Det lustiga är att det är borta på nyår, men kvar på valborg?

Som sagt, firar inne i stan i år så det blir fyrverkeriköst. Får nöja mig med en cigarr.
 
I
Men varför bränner man av raketer? Är det för att man tycker det är roligt eller är det en symbolik inblandad eller bara för att far alltid gjort så.
Jag för min del fick nog av smällandet i lumpen, känner inte minsta behov av att tutta på stubiner. För min sons skull skickade jag iväg några en tid när han var ung, men det var mest i upplysningssyfte.
 
Fotografen skrev:
Jo, hundar kan, som andra djur, blir skrämda.

Det jag funderar på, om man nu drar diskussionen ett varv till, är varför vissa intressen ska ha företräde framför andra?
Det är ingen mänsklig rättighet att skjuta fyrverkerier, likväl som det inte är en rättighet att ha hund. Det är möjligheter, genomförbart om vissa förutsättningar är uppfyllda.
Kanske för att det finns djurskyddslagar men inga lagar som skyddar raketskjutarnas rättigheter. Det enda är väl att det finns en formell/informell(?) regel som säger att det är OK att skjuta raketer vid kusten runt 12-slaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.