I
Ja det tycker jag är ett bra beslut. Säkert tillhör jag en minoritet, jag har aldrig fattat vitsen med att skjuta in det nya året men för de flesta räcker det som argument. Min mening är att det finns en mängd bättre sätt att välkomna en ny era.
Att kineserna bränt av raketer sen många år är ju känt och det var väl de som uppfann krutet, men varför håller övriga världen på med det?
Visst, jag erkänner att ett organiserat fyrverkeri är ett sevärt spektakel men att man går ur huset för att spränga, det begriper jag inte.

Jag räknar såklart med en strid ström av kommentarer och önskar samtidigt alla ett Gott Nytt År.;)
 
  • Gilla
TomHed75 och 4 till
  • Laddar…
D09
ion skrev:
Ja det tycker jag är ett bra beslut. Säkert tillhör jag en minoritet, jag har aldrig fattat vitsen med att skjuta in det nya året men för de flesta räcker det som argument. Min mening är att det finns en mängd bättre sätt att välkomna en ny era.
Att kineserna bränt av raketer sen många år är ju känt och det var väl de som uppfann krutet, men varför håller övriga världen på med det?
Visst, jag erkänner att ett organiserat fyrverkeri är ett sevärt spektakel men att man går ur huset för att spränga, det begriper jag inte.

Jag räknar såklart med en strid ström av kommentarer och önskar samtidigt alla ett Gott Nytt År.;)
Håller med om att det är bra att man slutar med att sälja fyrverkerierna.

I Julas fall så ansåg man att det stod i konflikt med deras satsningar på tillbehör etc till djur.

I stort är det pengar att tjäna på när man avstår från dessa produkter då det börjar bli ganska stora grupper som medvetet ratar bort butiker som säljer dessa.

Jag bytte från Ica till Willys här hemma förra året pga detta. Kändes rätt för mig.

Nu har Ica också valt bort fyrverkerier ut sitt sortiment pga föregående års opinion.

Att det är fint att titta på kommer man inte ifrån men skadan är min mening större när privatpersoner ska syssla med det överallt, på alla tider.

Bättre hade varit om varje kommun anordnar en plats och ett klockslag så samlar folk där och skjuter upp.

Helsingborg gör ju så vid hamnen ( vid något slott ) och tävlar mot danskarna.
 
  • Gilla
spiskrok
  • Laddar…
Det som jag har svårast att förstå är varför nyårsraketerna ska vara jädrans stora och dyra.

Jag kan förstå att en del barnfamiljer tycker det är roligt att skjuta upp någon enstaka raket som går upp några meter och ger ifrån sig en patetiskt liten puff. Men jag kan inte förstå att vuxna mäniskor lägger flera tusen på stora nyårsbomber som står och sprutar i en evighet, kräver både militär utbildning och bombsäker bunker för att avfyras, och kräver farligt gods märkning för att transporteras.

Vem bryr sig om hur det ser ut på himlen, det roliga är ju att tända eld på stubinen och se raketen sticka iväg. Och nej, jag har inte skjutit upp några raketer sen jag blev vuxen.
 
Mikael_L
När jag var ung, ungefär upp till 25-års-åldern, tyckte jag det var kul att bränna av en del pengar vid nyår och valborg på smällare och raketer.

Idag känner jag mig totalt främmande för att köpa och syssla med det. Jag kikar hemskt gärna på ett stort, maffigt och välkomponerat fyrverkeri, kan t.o.m tänka mig pröjsa för det, om det vore så.
Men hålla på och avfyra skiten så att man inte själv hinner kolla hur det ser ut är inget för mig.

Och sen tycker jag idag att det mycket hellre får vara ett stort och jättefint fyrverkeri istället för en massa små fjuttiga i varje gathörn.

Och det där pangandet dygnet runt i flera dagar runt högtiden irriterar mig själv något lite, men mest känner jag stor sympati med de stackars hundar och andra djur som är rädd för ljuden.

Jag är inte så rabiat att jag tycker det ska förbjudas eller så, alla människor må väl få göra sina egna val i sådana här frågor. Men om den allmänna opinionen går mot mindre (helst färre och bättre) fyrverkerier så blir jag gladare.


Tänk om folk kunde skippa att köpa smällare och istället skicka pengarna till "läkare utan gränser" så pengarna gör nytta i t.ex. Syrien istället, där folk säkert är ganska less på att det smäller ideligen.
 
D09
Har blivit lite bättre sen vissa produkter försvann/förbjöds och vissa generationer mognade till ;)

När jag tänker tillbaka hur min generation skötte det när vi var unga så blir jag mörkrädd.

Vi sprängde allt som fanns från nyår till påsk.

Kommunen blev egen runt år 2000 och det skulle firas.

Det "invigdes" med att fotbollslaget hade snott sjukt mycket smällare/raketer av ett företag som dom hjälpte packa om varor.

Detta användes för att "leka krig" i centrum. Gick knappt att vara där pga alla raketer som åkte omkring, smällare som kastades och thunderkingstårtor som höll tillbaka "fienden" .

Nu i efterhand så funderar man på hur detta förfarande var accepterat. ( dvs ungarna fick smällare för att sen själva gå ut och leka, inte buset i centrum )

Kompisar fick brännskador i händer och huvud pga lek med thunderkings och andra saker som smällde högt.

Och alla djur som måste fått panik..

Återbetalar detta idag genom att inte handla varken smällare eller raketer samt väljer bort butiker medan dom säljer detta :)
 
Jag minns för 10 år sedan när jag var ung, ( nåja) det small konstant två veckor innan nyår och någon efter, men jag tycker att det har lugnat ner sig betydligt på senare år. Smällare med bara knall försvann ju och det gjorde säkert sitt, man kunde köpa ett tio stycken tigerskott för 1 krona, det blev lätt många tigerskott av det.
 
Bra beslut!

Jag köpte några Khom loy.
De är billiga och är relativt länge i luften.
De är dessutom nedbrytbara och är "husdjursvänliga"...
 
cust3000 skrev:
Bra beslut!

Jag köpte några Khom loy.
De är billiga och är relativt länge i luften.
De är dessutom nedbrytbara och är "husdjursvänliga"...
Så länge de inte störtar och bränner upp nåns hus eller så ja.
Tycker egentligen såna är värre än raketerer just när det gäller brandfaran.
Sett många som ramlat ner i förtid.
 
Själv köpte jag ett 7-pack halvstora raketer och några bombrör.
Lite skoj måste man få ha när man är ung :p
 
D09
cust3000 skrev:
Bra beslut!

Jag köpte några Khom loy.
De är billiga och är relativt länge i luften.
De är dessutom nedbrytbara och är "husdjursvänliga"...
Vad är det för något?

Ljuslyktor ?
 
D09 skrev:
Vad är det för något?

Ljuslyktor ?
Ja, principiellt som varmluftsballonger.
Och helt riktigt måste man använda dem med sunt förnuft.
Jag bor på landet och släpper dem över en riktigt stor åker.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Så hurtigt duktigt det låter här.

Jag kan tycka att motorcyklar borde förbjudas då de förpestar en hemskt stor del av året med både ljud och orenade avgaser, för att inte tala om hur många som årligen skadas och omkommer på grund av ett helt lagligt användande, alkoholpåverkade och buskörningar inte räknade! HELT utan samhällsnytta!

För att inte tala om hundar som bajsar och skäller i många fall helt okontrollerat bland folk. Fy.

Allt bara för att folk ska ha TREVLIGT. Vilket otyg.
 
  • Gilla
Derkaderb och 9 till
  • Laddar…
D09
pjfj skrev:
Så hurtigt duktigt det låter här.

Jag kan tycka att motorcyklar borde förbjudas då de förpestar en hemskt stor del av året med både ljud och orenade avgaser, för att inte tala om hur många som årligen skadas och omkommer på grund av ett helt lagligt användande, alkoholpåverkade och buskörningar inte räknade! HELT utan samhällsnytta!

För att inte tala om hundar som bajsar och skäller i många fall helt okontrollerat bland folk. Fy.

Allt bara för att folk ska ha TREVLIGT. Vilket otyg.
Helt ok att tycka så :)
 
Livet hade blivit rätt tråkigt om man enbart skulle göra helt livsviktiga saker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.