P
K karlmb skrev:
Läs och lär, R290 är framtiden.
[länk]
Aira är dock inte framtiden för mig. Om apparaten endast kan styras av en mobilapp så är den nästan värdelös.
Om det dessutom krävs internetuppkoppling så är den helt värdelös.
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Läs och lär, R290 är framtiden.
[länk]
Oh reklam för något nytt!

klimatherm har redan en sådan iofs från PRC men ändå
 
Reagerade också att den bara skulle kunna styras från en app för att displayer inte höll över tid om jag tolkade det rätt.
Ser betydligt fler inlägg som har problem med sin app än med att displayen inte fungerar.
Själv vill jag även ha en bra tydlig lättförståelig display .
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Aira verkar ha tillgång till mycket kapital när de även erbjuder kunderna att istället köpa med en fast månadsavgift där investeringen delas upp på 15 år. Förmodligen behöver andra värmepumpstillverkare se över sina finansieringserbjudanden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan vara en ”avbetalning” med väldigt hög ränta och kanske ett finansbolag som står för fiolerna så betyder kanske inte att dom har sjukt mycket pengar.
Är väl ingen större skillnad än att som nu många tar ett banklån för att finansiera sin luft/vatten eller bergvärmeanläggning.
Dom var väl ute på marknaden och sökte pengar nyligen.
Men kan vara någon sjysst deal dom tänkt sig men riskkapitalbolag brukar gärna vilja tjäna en bra slant.
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Aira verkar ha tillgång till mycket kapital när de även erbjuder kunderna att istället köpa med en fast månadsavgift där investeringen delas upp på 15 år. Förmodligen behöver andra värmepumpstillverkare se över sina finansieringserbjudanden.
ett nystartat bolag som ännu inte kommit igång med dessutom en ny otestad produkt?
på denna marknaden måste fånga kunder till varje pris
men inte ens då kommer de att lyckas då det inte finns några referenser och "grannen" hjälper inte till.
de som provade outl kommer nog inte gå på dessa heller om de lärt sig något
mycket brant uppförsbacke lär det bli innan de trillar över kanten
Men jag hoppas att de lyckas även om inte jag kommer hjälpa till
 
P pmd skrev:
Aira är dock inte framtiden för mig. Om apparaten endast kan styras av en mobilapp så är den nästan värdelös.
Om det dessutom krävs internetuppkoppling så är den helt värdelös.
Nu var det inte appstyrning som var poängen här.
 
P
För mig är det viktigare än valet av kylmedium.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
P pmd skrev:
För mig är det viktigare än valet av kylmedium.
Tills den rasar och du inte ens får tag på mer kylmedium.
 
K karlmb skrev:
Tills den rasar och du inte ens får tag på mer kylmedium.
Risken att det inte skulle gå att få tag på dagens R32 under en lång period är nog ganska liten.
Finns hundratusentals aggregat ute i världen och fler tillkommer under några år framöver så det är nog inga problem.
Om det sen blir ett högre pris är en annan femma.
När dagens sålda aggregat om man räknar in luft/vatten och bergvärme har nått 15-25 år så är det ändå kanske dags att byta ut allt mot den värmekälla som är bäst då .

Ungefär som med bensin/diesel, bara för att eventuellt det blir elbilar som tar över om 10-15år så kommer det fortfarande att finnas diesel/bensin att köpa.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Risken att det inte skulle gå att få tag på dagens R32 under en lång period är nog ganska liten.
Finns hundratusentals aggregat ute i världen och fler tillkommer under några år framöver så det är nog inga problem.
Om det sen blir ett högre pris är en annan femma.
När dagens sålda aggregat om man räknar in luft/vatten och bergvärme har nått 15-25 år så är det ändå kanske dags att byta ut allt mot den värmekälla som är bäst då .

Ungefär som med bensin/diesel, bara för att eventuellt det blir elbilar som tar över om 10-15år så kommer det fortfarande att finnas diesel/bensin att köpa.
Mest en prisfråga. Är nog många som svär idag över R4XX.
 
C Comfort Thomas skrev:
Det lär visa sig vad som gäller några år framöver, brukar ändras med tiden vad som är ”miljövänligt” och inte.
Co2 kanske några satsar på.
För en annan spelar inte köldmediat någon roll så länge folk behöver någon form av värmepump 😎

Får se hur det går för det Svenska bolaget i artikeln, kanske blir lite mer konkurrens även här i Sverige när/om dom satsar här.
Verkar ha riskkapitalist med en del cash då dom verkar vara med på Svea solar , northvolt och h2 green om jag nu stavade rätt och såg rätt.
CO2 är ju mkt dyrare teknik, högre tryck så dyrare komponenter och mer risk för läckage. Och allt för GWP 1 istf 3 som R290.
 
K karlmb skrev:
Mest en prisfråga. Är nog många som svär idag över R4XX.
R410 är i dagsläget ca 2 gånger dyrare än R32, R410 hoppar rätt mycket upp och ner i pris då jag vill minnas att det beror på kvoter men kan minnas fel.
R290 är idag dyrare än R410, beror nog mycket på att det vanligaste är 370g flaskor för R290
Hur priserna är framöver blir rena gissningar.
 
C Comfort Thomas skrev:
R410 är i dagsläget ca 2 gånger dyrare än R32, R410 hoppar rätt mycket upp och ner i pris då jag vill minnas att det beror på kvoter men kan minnas fel.
R290 är idag dyrare än R410, beror nog mycket på att det vanligaste är 370g flaskor för R290
Hur priserna är framöver blir rena gissningar.
De svenska priserna på R290 är rent löjliga, det börjar bli rätt vanligt nu med AC i Asien som fylls/ efterfylls med R290 så det finns många leverantörer där redan om man vill köpa lite större volymer till nära propan-pris.
 
K karlmb skrev:
CO2 är ju mkt dyrare teknik, högre tryck så dyrare komponenter och mer risk för läckage. Och allt för GWP 1 istf 3 som R290.
Kanske blir både billigare och ”säkrare” framöver så det kan man bara gissa sig till.
Om nu ens co2 blir något dom satsar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.