K karlmb skrev:
R290 är ett utmärkt köldmedium, väldigt likt R22. Finns inga effktivitetsproblem med de temperaturer som är aktuella i värmepumpar, frysar etc., tvärtom.
Det kommer visa sig när det gäller luft/luft vad dom presterar så det är bara vänta tills facit kommer 😇
 
A
K karlmb skrev:
Det var i frånluftvärmepumpar de fick smörjproblem. De använde ju fel olja. Eller har du annan info?
R32 fick problem med att upprätthålla gashastigheten när ute temperaturen sjönk,
Panasonic fick problem med avfrostningarna
Flera tillverkare bromsade försäljningen flera år för R32 pumpar.

Smörjningen var aldrig problemet

Eller tänker du på R290?
då var det problem med luft vatten i smörjnings hänseende
De tog befintliga kompressorer för befintliga köldmedia och fyllde om dessa utan att säkerställa att oljan var fullt kompatibel i hela driftsenvelopen.
Lite slarvigt kan man tycka
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
C Comfort Thomas skrev:
Kikade hos ett par olika distributörer av köldmedium vad R290 kostar men noterade att dom bara sålde engångsflaskor på 370 gram.
såg inget om slaskflaskor för att lämna i retur så har dom räknat med att man bara ska släppa ut det vid tex en demontering/tömning !
så gör man idag inklusive R600A
 
A
N Nixon90 skrev:
I den nya f-gasförordningen 2024/573 så framgår det att det kommer bli certifieringskrav på alla fluorerade växthusgaser (även HFO som tidigare varit undantagna) samt även för samtliga relevanta alternativ till F-gaser så som brännbara, giftiga och medier med högt tryck.

Specifikationerna kommer med EUs nya genomförandeförordning för cert krav som väntas komma inom 6-12månader. Allt man kan läsa sig till än handlar bara om att certifieringen ska innefatta säker hantering av medier med andra typer av risker än vad f-gaser har samt fokus på energieffektivisering vid installation, underhåll och service. Läckande maskiner ger dålig verkningsgrad som går dåligt ihop med RePowerEU direktiven och de direktiv som kommer för energioptimering inom eu för att göra sig oberoende av gas från länder i öst.
Som sagt vi får vänta och se vad naturvårdverket tycker i nationella tolkningen.
EUs förordning talar mer om utfasningstakten och kostnaden för detta kontrollen över handeln till EU och kostnad för detta
samt tidsperspektivet
R290 är bara omnämnt som tänkbar beståndsdel i ett blandningsförhållade med en F-gas
R1234yf är fortfarande en f-gas med GWP 0,5.
Kontroll och bokföring sker på EU nivå
övergångsbestämmelser finns som vanligt när det gäller EU.
Ny svensk F-gas förordning rätar troligen ut de flesta frågetecknen
 
Verkar konstigt att blanda in gaser som inte innehåller fluor i F-gasförordningen? Kanske ska byta namn till "Gasförordningen"... Eller "Förordningen för att garantera arbetstillfällen i kylbranschen när vi inte längre kan skylla på ozonskiktet" ?
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
så gör man idag inklusive R600A
Om man bara släpper ut gasen, eller den finns att köpa på tub för annat bruk, typ kylspray, brännare osv så verkar det löjligt att ha certkrav. Certkravet borde vara kopplat till att all gas måste samlas in och att det finns krav hur felsökning och täthetskontroll ska göras och att det följs upp och rapporteras på varje jobb.

Att man kan skada sig på utströmmande gas eller på vissa kemikalier är inte relevant för cert, för många jobb man får göra som hempulare kan man skada sig på...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Verkar konstigt att blanda in gaser som inte innehåller fluor i F-gasförordningen? Kanske ska byta namn till "Gasförordningen"... Eller "Förordningen för att garantera arbetstillfällen i kylbranschen när vi inte längre kan skylla på ozonskiktet" ?
Ozonhålet finns kvar, men har minskat sen Montrealprotokollet kom till. Den globala uppvärmningen misstänks också minska takten för hålet att krympa. Vi får nog dras med ozonhålet i många decennier till.
 
J JohanLun skrev:
Var i tyskland för ett par veckor sen och vid middagen pratades elpriser. De flesta i villa verkade värma med gas eller "fast bränsle". Detta var "öst" tyskland. En i församlingen hade ett relativt nybyggt (par)hus och han hade värmepump (tror det var jord eller bergvärme). Han hade även en separat elmätare för värmen med (nu minns jag inte exakt vad han sa men ungefär) 25% av priset mot hushållselen. Typ 10 cent kilowatten. Värme med värmepump hade alltså nån form av subvention som jag förstod det. Men "värmepump kan man bara ha på nya hus" var hans syn, "gamla hus kräver 80 grader ut i radiatorerna"... Han var lite förundrad när jag sa jag bodde i ett 110 år gammalt hus med värmepump. Men de flesta tyska där hus ville han mena var av "sten" och oisolerade. Många verkade tills relativt nyligen ha eldat med "kol".

Själv fraktade jag bort ett släpvagnslass med kocks när vi köpte huset (utanför stockholm), under en trappa var det fyllt med kocks i gamla jutesäckar och på nyckeln till det utrymmet stod det "kolkällaren". Så även i Sverige har det eldats med kol, fast jag misstänker det var på 50-talet eller tidigare? Tyskarna höll nog på betydligt längre?

Nåväl, detta var väl väl OT. Men de Luft-Luft som Jula säljer är nog extremt vanliga i många länder, men då huvudsakligen som AC aggregat. Är väl bara nån liten extra värmeslinga som får läggas till för kalla marknader?
Tyskarna eldar fortfarande med kol i viss utsträckning. Även i Polen har jag sett skyltar längs landsvägarna där det står "Tani wengiel" - billigt kol. Tyskarna är för övrigt mycket av skälet till varför pellets gått upp så snablars mycket i pris senaste åren; väldigt många tyskar som tänkte att de absolut måste ha ett högtempererat system tyckte gasen och kolet blivit för dyrt och bytte till pelletspanna. Jag hittar den inte nu men vet att jag på någon hemsida sett helt nya moderna kokspannor tillverkade i Tjeckien.
 
A
J JohanLun skrev:
Om man bara släpper ut gasen, eller den finns att köpa på tub för annat bruk, typ kylspray, brännare osv så verkar det löjligt att ha certkrav. Certkravet borde vara kopplat till att all gas måste samlas in och att det finns krav hur felsökning och täthetskontroll ska göras och att det följs upp och rapporteras på varje jobb.

Att man kan skada sig på utströmmande gas eller på vissa kemikalier är inte relevant för cert, för många jobb man får göra som hempulare kan man skada sig på...
Vi har ju inte sett de slutgiltiga bestämmelserna om detta, omfattningen blir ju inte ringa om samtliga vitvautekniker skall ha cert
 
A
P pmd skrev:
Ozonhålet finns kvar, men har minskat sen Montrealprotokollet kom till. Den globala uppvärmningen misstänks också minska takten för hålet att krympa. Vi får nog dras med ozonhålet i många decennier till.
Och alla lever utan hudcancer!
 
electroluxaren skrev:
Vi har ju inte sett de slutgiltiga bestämmelserna om detta, omfattningen blir ju inte ringa om samtliga vitvautekniker skall ha cert
Det är helt rätt som du säger att det blir ju näst intill omöjligt att genomföra på en rimlig tid. Det läskiga med EU är ju att dem sällan tar hänsyn till dessa problem som vissa saker medför.

Från och med nu kommer ju till exempel alla EU länder vara tvungna att genomföra omcert på f-gaser oavsett om man tidigare haft livslångt cert. Det blir ju om möjligt en ännu större omställning att hantera för många länder som aldrig ens haft ett sånt system.

Ett troligt scenario blir kanske att det är maskiner med lite större mängder än vanliga kylskåp som kan komma att kräva cert vid brännbara HC gaser, låt säga 150gr uppåt vilket är spekulation från min sida. Men EU har förvånat många gånger förr.

Redan nu blir det stora skillnader för många, framförallt bilbranschen med tanke på certkrav på R1234yf och liknande.

Ser man tillbaka i tiden några år när kraven kom att samtliga som utförde jobb på f-gas system skulle vara certifierade så var även det en herrejösses omställning men det är ju glömt idag. Det som är riktigt säkert är att vi inte vet förens vi vet.. EU kan vända 32 gånger till
 
B
R1234yf är ju en riktig skitgas. Börjar det brinna vill man verkligen inte vara i närheten. Bilar brinner ju emellanåt. Sedan är det klart att denna risk nog är rätt låg, 1234yf har ju använts ett tag, och det är ju inte direkt vanligt att man hamnar I denna risk.

Och annars när den läcker ut så finns ju tecken på att den omvandlas till cancerframkallande ämnen som i princip inte bryts ner (likt många andra pfas-ämnen) och om de hamnar i grundvattnet, så får man ju en problematik.

Pfas-ämnen generellt borde man vara rintigt försiktig med, jag kan tycka att den borde ju bort på sikt, eller i alla fall kraftigt begränsas.

Enda anledningen till att bilindustrin vurmar för den, är ju att den är en drop in ersättare till r134a, så bilindustrin behöver inte göra några ändringar alls på ac-delar som är designat för r134a, utan gwp problematiken, med fortsatt bra prestanda. Det är enkelt för dem helt enkelt.

Men det finns ju inga helt oproblematiska köldmedium, det blir alltid en kompromiss mellan giftighet, brandfarlighet, prestanda, eller investeringskostnad, och beroende på hur dessa faktorer viktas och temperaturområdet som värmepumpen/kylmaskinen ska arbeta inom så landar man ju i olika ämnen. Jag vet inte vad bilindustrin landar i om 1234yf ska bort. Co2 kanske, om ett par hundra gram r290 anses vara för brandfarligt?
 
B BSOD skrev:
R1234yf är ju en riktig skitgas. Börjar det brinna vill man verkligen inte vara i närheten. Bilar brinner ju emellanåt. Sedan är det klart att denna risk nog är rätt låg, 1234yf har ju använts ett tag, och det är ju inte direkt vanligt att man hamnar I denna risk.

Och annars när den läcker ut så finns ju tecken på att den omvandlas till cancerframkallande ämnen som i princip inte bryts ner (likt många andra pfas-ämnen) och om de hamnar i grundvattnet, så får man ju en problematik.

Pfas-ämnen generellt borde man vara rintigt försiktig med, jag kan tycka att den borde ju bort på sikt, eller i alla fall kraftigt begränsas.

Enda anledningen till att bilindustrin vurmar för den, är ju att den är en drop in ersättare till r134a, så bilindustrin behöver inte göra några ändringar alls på ac-delar som är designat för r134a, utan gwp problematiken, med fortsatt bra prestanda. Det är enkelt för dem helt enkelt.

Men det finns ju inga helt oproblematiska köldmedium, det blir alltid en kompromiss mellan giftighet, brandfarlighet, prestanda, eller investeringskostnad, och beroende på hur dessa faktorer viktas och temperaturområdet som värmepumpen/kylmaskinen ska arbeta inom så landar man ju i olika ämnen. Jag vet inte vad bilindustrin landar i om 1234yf ska bort. Co2 kanske, om ett par hundra gram r290 anses vara för brandfarligt?
Håller med om att det än så länge inte kanske finns teknik nog för att hantera R290 fullt ut i vissa apparater men nog kommer utvecklingen att behöva göras. I dagsläget så finns det ju fabrikat som kör Co2 i sina bilar, både Mercedes och wag tex. Men att få systemen täta och kostnadseffektiva är problematiskt och vissa modeller har intervall på att byta sitt Co2 med några års mellanrum. Helt ologiskt men ett bra sätt av tillverkarna att hävda att det är förbrukningsvara och därför legitimt att det behöver bytas så att man inte kan göra garantianspråk.

Väldigt många F gaser riskerar att brytas ner till pfaser men även sjukt många processer i övrigt vad gäller bearbetning av kompressorer och slitytor i maskindelar både fordon, industri och kyl-anläggningar är direkt beroende av detta och många stora tyska industrier är bekymrade och oroliga för kvalitén på sina produkter. Något som de menar kan orsaka att majoriteten av alla industrier måste flytta utanför eu där dessa krav inte finns och där kommer fabrikerna drivas med kolkraft och mycket större negativ påverkan på den globala miljön.
 
P
electroluxaren skrev:
Och alla lever utan hudcancer!
Njae, malignt melanom är en av de vanligaste cancerformerna i Sverige, men det beror knappast på ozonhålet utan på att svenskar gillar att utsätta sig för cancerframkallande strålning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
R32 fick problem med att upprätthålla gashastigheten när ute temperaturen sjönk,
Panasonic fick problem med avfrostningarna
Flera tillverkare bromsade försäljningen flera år för R32 pumpar.

Smörjningen var aldrig problemet

Eller tänker du på R290?
då var det problem med luft vatten i smörjnings hänseende
De tog befintliga kompressorer för befintliga köldmedia och fyllde om dessa utan att säkerställa att oljan var fullt kompatibel i hela driftsenvelopen.
Lite slarvigt kan man tycka
Ja R290 fick dåligt rykte.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.