G Granström2 skrev:
Verkar bara vara att beställa Qlima här.
Inte samma modellbeteckning som Jula men med den nya moderna snabbkopplingen.
[länk]
Det kanske finns nån som kan tipsa om danska handlare som kan leverera till Sverige.
 
Frågade igår på jula om man kunde köpa pump med intyg från installatör men de säljer enbart via insello som partner.
Om det inte framgått i tråden
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Frågade igår på jula om man kunde köpa pump med intyg från installatör men de säljer enbart via insello som partner.
Om det inte framgått i tråden
Isåfall har dom ändrat sina regler igen, vilket iofs inte skulle vara så väldigt förvånande.
 
H
A Alexn72 skrev:
Frågade igår på jula om man kunde köpa pump med intyg från installatör men de säljer enbart via insello som partner.
Om det inte framgått i tråden
Har du certifierad installatör som kan montera den åt dig? Hur ställer Jula sig i så fall till att sälja den till installatören, om installatören också hämtar pumpen åt dig?

Jag köpte en med snabbkopplingar för ca 10 år sedan och monterade själv, ingen kontroll då vad jag minns.

För 3-4 år sedan köpte jag ännu en då mediet var slut i den första, nu för installation utan snabbkoppling. Jula krävde då något nummer från installatör för att jag skulle få hämta ut den, vilket jag ordnade per telefon och uppgav i kassan muntligen. Jag fick sedan fick pumpen installerad av den installatören. Ingen har dock kollat med installatören (som jag känner privat) om dom gjort installationen.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Har du certifierad installatör som kan montera den åt dig? Hur ställer Jula sig i så fall till att sälja den till installatören, om installatören också hämtar pumpen åt dig?

Jag köpte en med snabbkopplingar för ca 10 år sedan och monterade själv, ingen kontroll då vad jag minns.

För 3-4 år sedan köpte jag ännu en då mediet var slut i den första, nu för installation utan snabbkoppling. Jula krävde då något nummer från installatör för att jag skulle få hämta ut den, vilket jag ordnade per telefon och uppgav i kassan muntligen. Jag fick sedan fick pumpen installerad av den installatören. Ingen har dock kollat med installatören (som jag känner privat) om dom gjort installationen.
Det var de som " dem har slutat med"
Nu ska det tydligen enbart vara inselo som får installera.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
H
A Alexn72 skrev:
Det var de som " dem har slutat med"
Nu ska det tydligen enbart vara inselo som får installera.
Så inte ens en certifierad installatör får köpa en pump, utan att Inselo installerarar den?

Då kan dom knappast luta sig mot någon lagstiftning... Det luktar snarare mygel, som att Jula skulle äga Inselo och säljer pumparna billigt och tar igen det på dyr montering för att tjäna pengarna där i stället.

Vem som helst klarar av att montera inne och utedel, för att sedan betala någon behörig för att koppla ihop dom och dra fram ström... Någon borde ta upp det med konsumentombudsmannen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Vem som helst klarar av att montera inne och utedel, för att sedan betala någon behörig för att koppla ihop dom och dra fram ström... Någon borde ta upp det med konsumentombudsmannen.
De flesta som köper en SC modell tar nog hål i fasaden och drar nog fram elen också om det behövs och kopplar ihop slangarna mellan ytter och innerdel oxå utan att blanda in konsumentombudsmannen eller nån annan myndighet..
 
A
H Håkan V skrev:
Så inte ens en certifierad installatör får köpa en pump, utan att Inselo installerarar den?

Då kan dom knappast luta sig mot någon lagstiftning... Det luktar snarare mygel, som att Jula skulle äga Inselo och säljer pumparna billigt och tar igen det på dyr montering för att tjäna pengarna där i stället.

Vem som helst klarar av att montera inne och utedel, för att sedan betala någon behörig för att koppla ihop dom och dra fram ström... Någon borde ta upp det med konsumentombudsmannen.
inte äga utan bara delar säng
 
A
F fribygg skrev:
De flesta som köper en SC modell tar nog hål i fasaden och drar nog fram elen också om det behövs och kopplar ihop slangarna mellan ytter och innerdel oxå utan att blanda in konsumentombudsmannen eller nån annan myndighet..
El måste ju till...
inte heller konsumentombudsmannen har med detta att göra...

Det är bara en enkel affärsuppgörelse mellan två parter där båda behöver vara överens
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A
H Håkan V skrev:
Har du certifierad installatör som kan montera den åt dig? Hur ställer Jula sig i så fall till att sälja den till installatören, om installatören också hämtar pumpen åt dig?

Jag köpte en med snabbkopplingar för ca 10 år sedan och monterade själv, ingen kontroll då vad jag minns.

För 3-4 år sedan köpte jag ännu en då mediet var slut i den första, nu för installation utan snabbkoppling. Jula krävde då något nummer från installatör för att jag skulle få hämta ut den, vilket jag ordnade per telefon och uppgav i kassan muntligen. Jag fick sedan fick pumpen installerad av den installatören. Ingen har dock kollat med installatören (som jag känner privat) om dom gjort installationen.
läckte köldmediet ut för att du var slarvig eller saknade nödvändiga kunskaper?
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Så inte ens en certifierad installatör får köpa en pump, utan att Inselo installerarar den?

Då kan dom knappast luta sig mot någon lagstiftning... Det luktar snarare mygel, som att Jula skulle äga Inselo och säljer pumparna billigt och tar igen det på dyr montering för att tjäna pengarna där i stället.

Vem som helst klarar av att montera inne och utedel, för att sedan betala någon behörig för att koppla ihop dom och dra fram ström... Någon borde ta upp det med konsumentombudsmannen.
Jula får väl ställa vilka krav dom vill för att sälja sina prylar? Om dom kräver att deras utpekade elektriker ska installera en glödlampa för att du ska få köpa den är det väl bara att acceptera villkoren eller gå till en annan butik?

Det är ju ingen lagstadgad rättighet att få köpa värmepumpar på Jula...
 
  • Gilla
torparavgrund och 11 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Så inte ens en certifierad installatör får köpa en pump, utan att Inselo installerarar den?

Då kan dom knappast luta sig mot någon lagstiftning... Det luktar snarare mygel, som att Jula skulle äga Inselo och säljer pumparna billigt och tar igen det på dyr montering för att tjäna pengarna där i stället.

Vem som helst klarar av att montera inne och utedel, för att sedan betala någon behörig för att koppla ihop dom och dra fram ström... Någon borde ta upp det med konsumentombudsmannen.
Tror faktiskt att jula är ganska oskyldiga i de hela... lagar och regler....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tror faktiskt att jula är ganska oskyldiga i de hela... lagar och regler....
Precis. Problemet är ju att dessa värmepumpar inte får installeras av vem som helst. Då blir det konstiga speciallösningar om dom ändå säljs i en butik som vänder sig till vem som helst.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
De slog mig att jula finns i Polen.... men de verkar inte sälja värmepumpar där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.