hsd hsd skrev:
Priserna på dessa speciella verktyg skulle gå ner betydligt, tex. Jula säljer gärna sådant
Du är ju skämtsam! Jula säljer inga sådana verktyg.För 15 år sedan sålde de en billig enstegskompressor med vars hjälp deras pumpar från Foma skulle vacuumsugas. Tar 2 timmar att få samma vacuum med den som går på 20 minuter med en dyr tvåstegs som installatörerna använder.
 
richardtenggren
HSD menar väl ändå att Jula gärna säljer billiga verktyg, så som vakuumpump, manometerställ, våg osv skulle säkert passa in i deras sortiment.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag såg nu här på morgonen att jag kan beställa en värmepump hos min grossist Solar.
Inte en antydan någonstans att jag avkrävs något slags intyg vid beställning... :thinking:

Jag ska kanske be dem införliva pumpar med snabbkopplingar i sortimentet. :cool:
Jag skrattar ihjäl mig. Du ska alltså beställa en ej nordenanpassad värmepump från InvestLiving, Före detta Norrlandsimporten.
https://www.solar.se/se-webshop/hea...pump-utedel-single-split-luftkyld/1200142908/
Norrlandsimportens kaminer var ju väldig bra.:D:D
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag såg nu här på morgonen att jag kan beställa en värmepump hos min grossist Solar.
Inte en antydan någonstans att jag avkrävs något slags intyg vid beställning... :thinking:

Jag ska kanske be dem införliva pumpar med snabbkopplingar i sortimentet. :cool:
Du kan väl plocka ut en VP på både Dahl eller Ahlsell? :)
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan väl plocka ut en VP på både Dahl eller Ahlsell? :)
Vill minnas att jag har lämnat mina uppgifter till Ahlsell. Varför man nu skulle vilja köpa en Innova. Hujedamej!
 
Mikael_L
G Granström2 skrev:
Jag skrattar ihjäl mig. Du ska alltså beställa en ej nordenanpassad värmepump från InvestLiving, Före detta Norrlandsimporten.
[länk]
Norrlandsimportens kaminer var ju väldig bra.:D:D
Nejdå, jag ska inte beställa någon pump. Jag meddelade bara att jag upptäckte att jag KAN beställa en.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
A
G gredd skrev:
Vill minnas att jag har lämnat mina uppgifter till Ahlsell. Varför man nu skulle vilja köpa en Innova. Hujedamej!
För att man tycker om att plågas.
 
P
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Regeringen ser till att det blir som det herrarna som styr dom bestämt. PUNKT.
Menar du riksdagen? Den består faktiskt av både damer och herrar.
 
P
electroluxaren skrev:
även om man tar bort kravet på företagscert så måste du ha riktig utrustning
Behöver man komplicerade och dyra verktyg för att installera en förfylld luft/luft-värmepump?
 
A
P pmd skrev:
Behöver man komplicerade och dyra verktyg för att installera en förfylld luft/luft-värmepump?
Alla är förfyllda så ja!
Är slangarna och innedelen förfyllda så behöver du mindre antal verktyh
 
P pmd skrev:
Behöver man komplicerade och dyra verktyg för att installera en förfylld luft/luft-värmepump?
Ja det är inte alla som har en skruvmejsel och skiftnyckel hemma:crysmile::rofl:
 
P pmd skrev:
Menar du riksdagen? Den består faktiskt av både damer och herrar.
Ska vi nu vara såna så gör regeringen det också. ;):oops::crysmile:
 
Volvo_Viktor Volvo_Viktor skrev:
Pumparna är visst förfyllda, läs på hemsidan :)
Har redan krupit till korset för ett par dagar sedan sen, att mitt svar var förhastat (läste du bara de 50 första inläggen innan du kommenterade) :rofl:Läste en jula manual för S där det stod att de skall vaccumsugas Verkar dock finnas båda typer s resp sc modell. Där sc är förfylld. Står i manualen
 
Redigerat:
P pmd skrev:
År 330 flyttade Konstantin den romerska huvudstaden till Konstantinopel. 395 delades riket i en östlig och en västlig del. När den västra delen av romarriket splittrades (föll är nog inte en helt riktig beskrivning) fortsatte den östra delen att vara romarriket. Namnet Bysans (eller Bysantiska riket) är ett sentida påfund. Under hela dess existens hette det helt enkelt Rom. 1453 erövrades den lilla rest av romarriket som då fanns kvar (i stort sett bara Konstantinopel) av ottomanerna.

Jag vidhåller att en klimatförändring cirka tusen år tidigare knappast kan ha haft någon märkbar påverkar på utgången av belägringen av Konstantinopel 1453.
Okej. Men det drev iaf div stammar att trycka på gränserna och pressa fram det Jag kallar roms fall.
Argumentera med en bok, eller varför inte Dan Carlin om du vill driva just din åsikt vidare.
 
J JIMMEN skrev:
Okej. Men det drev iaf div stammar att trycka på gränserna och pressa fram det Jag kallar roms fall.
Argumentera med en bok, eller varför inte Dan Carlin om du vill driva just din åsikt vidare.
Kompressordelen är förfylld med köldmedia. Man behöver inte vara någon Einstein för att koppla på det.
Men jag har frågor.
1. Har innedelen keramiska lager? Kineslager i metall brukar kärva efter 1 år typ.
2. Måste man inte vakuum suga bort all luft ut installationsrören innan man släpper på köldmediat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.