A
G gredd skrev:
Nej ingen bryr sig. Jag tipsade incert om två "firmor" som installerar pumpar utan Cert där en av dem faktiskt hade haft Cert men struntat att förnya det. Förstår varför för det är ingen kontroll. Varför lägga en massa pengar då? Iallafall, incert verkade mest besvärade att ja tipsade dem. Kanske hade firman bara glömt att förnya certet? Det är lätt hänt sa han på incert. Då förstod jag nivån och gav upp. Firmorna fortsätter montera pumpar.
P pmd skrev:
Njae, romarriket varade fram till 1453 så en klimatförändring cirka tusen år tidigare borde inte ha spelat så stor roll.
tyvärr är det för många tyckare och inte tänkare här och då blir det bara fel.
 
P
Vad är rätt då?
 
G
J JIMMEN skrev:
Lite historia. Mellan 460-700 skiftade klimatet 1.5 grader och det var incidentiellt ett av de stora skälen till att romarriket föll.
I slutet sv bronsålderskollapsen skiftade klimatet. Antagligen ca 1.4 grader enligt rådande rön. Mycket debatt där.
Det kollapsade större delen av civilisation i Afrika.

Vi har enligt samma data redan avvikit 2.6 grader från stabil-normen på en fjärdedel av tiden
Vad kollapsar nu?

Ta tag i kragen Svensson.
"Svensson", jodå, vi är väl drygt en promille av jordens befolkning. Om det är någon som tror att Big three (fossil olja gas kol) kommer sluta att användas inom de närmaste tiotals åren så visst tro det. Energi = välfärd och makt. Potin slutar ta upp gas, Australien, Kina osv slutar med kol?
Jag gav upp när Ringhals stängdes, spiken i kistan för idiotin på hemmaplan.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Njae, romarriket varade fram till 1453 så en klimatförändring cirka tusen år tidigare borde inte ha spelat så stor roll.
Nja,
Nej, och kanske Ja ... Sällan menar man att romarriket bestod tills 1453, för det vara endast halva romarriket som fanns kvar till dess, och det hade inte ens Rom som huvudstad, eller ens inom sitt område.
I övrigt skedde Romarrikets fall, alltså staden Rom + västromerska riket, under 400-talet, t.ex. vandalernas plundring av Rom 455. Och innan 400-talet var slut så fanns inte västromerska riket kvar, inte heller Rom som stad inom romarriket.

Förövrigt kan man väl läsa lite på grundnivå här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Romerska_rikets_fall
och bedöma ifall det kan haft med växthusgaser att göra.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja,
Nej, och kanske Ja ... Sällan menar man att romarriket bestod tills 1453, för det vara endast halva romarriket som fanns kvar till dess, och det hade inte ens Rom som huvudstad, eller ens inom sitt område.
I övrigt skedde Romarrikets fall, alltså staden Rom + västromerska riket, under 400-talet, t.ex. vandalernas plundring av Rom 455. Och innan 400-talet var slut så fanns inte västromerska riket kvar, inte heller Rom som stad inom romarriket.

Förövrigt kan man väl läsa lite på grundnivå här:
[länk]
och bedöma ifall det kan haft med växthusgaser att göra.
Tror bestämt att 476 är det satta datumet. Men sen är det lite hur man definierar saken. Alltid nån som ska veta bättre. Skit samma om man har en fil. i saken, senaten ska säga sitt.
 
Mikael_L
Jajo, jag var absolut medvetet lite svajande i min åsikt, då stormningen av Konstantinopel även på sätt och vis kan sägas markera slutet på romarriket, hela romarriket, eller kanske sista delen av romarriket.
Men å andra sidan är det nog lite ovanligt att påstå att romarriket bestod fram till 1453, men man kan kanske säga att det försvann, bitvis, under drygt 1000 år.
Så då kan man undra om det var ett 1000-årigt språng i jordens medeltemperatur ... :)
Och på sätt lyckades jag komma tillbaka till början av denna sidotråd, dock fortfarande långt ifrån den riktiga trådens huvudämne. Jag borde sluta att dra offtopic nu ... :oops:
 
G gredd skrev:
Jula vill bara ha ett Cert nummer och företagsnamn för att få lämna ut pumpen. Det kommer inte följas upp så det är riskfritt att ange vad som helst. Med andra ord kan du bara uppge ett certifikat för någon firma som har F-gas Cert kategori 1 eller 2. Alla uppgifter om företagens certnummer finns på incerts hemsida. Ett öppet register.
Mja, intyget kräver också en signering från företaget. Vill man leka med urkundsförfalskning?
 
M mojjen skrev:
Julas qlima pumpar är inte förfyllda utan skall enligt manualen både vakuumsugas och fyllas…
Pumparna är visst förfyllda, läs på hemsidan :)
 
A
P pmd skrev:
Vad är rätt då?
Att det inte hade med romarikets uppgång och fall
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja,
Nej, och kanske Ja ... Sällan menar man att romarriket bestod tills 1453, för det vara endast halva romarriket som fanns kvar till dess, och det hade inte ens Rom som huvudstad, eller ens inom sitt område.
I övrigt skedde Romarrikets fall, alltså staden Rom + västromerska riket, under 400-talet, t.ex. vandalernas plundring av Rom 455. Och innan 400-talet var slut så fanns inte västromerska riket kvar, inte heller Rom som stad inom romarriket.
År 330 flyttade Konstantin den romerska huvudstaden till Konstantinopel. 395 delades riket i en östlig och en västlig del. När den västra delen av romarriket splittrades (föll är nog inte en helt riktig beskrivning) fortsatte den östra delen att vara romarriket. Namnet Bysans (eller Bysantiska riket) är ett sentida påfund. Under hela dess existens hette det helt enkelt Rom. 1453 erövrades den lilla rest av romarriket som då fanns kvar (i stort sett bara Konstantinopel) av ottomanerna.

Jag vidhåller att en klimatförändring cirka tusen år tidigare knappast kan ha haft någon märkbar påverkar på utgången av belägringen av Konstantinopel 1453.
 
P
Ja, det var ju vad jag skrev.
 
electroluxaren skrev:
Det är du som inte förstår för du saknar utbildning för detta
Mmm visst, säger killen som kallar sig för Electroluxare, bevis nog för var du står
 
A
A Andreas Hermansson skrev:
Mmm visst, säger killen som kallar sig för Electroluxare, bevis nog för var du står
Sök för det.
 
Mikael_L
Jag såg nu här på morgonen att jag kan beställa en värmepump hos min grossist Solar.
Inte en antydan någonstans att jag avkrävs något slags intyg vid beställning... :thinking:

Jag ska kanske be dem införliva pumpar med snabbkopplingar i sortimentet. :cool:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla som vill får svara på en remiss, men givetvis tar regeringen mer hänsyn till svar från organisationer med kompetens inom det aktuella området.

Av vad jag har snappat upp i den här tråden så behövs antagligen en liten kurs på max en timme (om ens det).
Det kanske skulle räcka med ett kortfattat skriftligt prov som visar att man har läst på lite och förstår vilka problemen är.

En sådan certifiering som alla kan ta skulle antagligen minska de värsta klantinstallationerna och våra miljövårdande myndigheter skulle kunna sova lugnare på nätterna.

Förlorarna blir installationsfirmorna.
Regeringen ser till att det blir som det herrarna som styr dom bestämt. PUNKT.

Är det så enkelt och om det var överkomligt i pris så ja visst. Bra ide då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.