PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Många spännande frågor som redan är besvarade om man läser.

Det är inte tänkt som permanentboende, men jag vill kunna vara där året om. Så ribban ligger på 230v för köksutrustning och all elektronik som man behöver. Största elslukaren i detta kommer bli köket, med micro, ugn, spis, kyl, frys. Men som du säger så en pelletspanna drar inte mycket ström. 300w som mest i tändfas. Det är därför jag tänker det funkar bäst för mig ute i skogen.
Är tanken ett elverk som komplement ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är tanken ett elverk som komplement ?
ja
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
ja
Vad säger kalkylen, blir det mycket billigare med ö-drift är att hosta upp ca 300 tkr i anslutning?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger kalkylen, blir det mycket billigare med ö-drift är att hosta upp ca 300 tkr i anslutning?
Skulle påstå att installationskostnaden är ungefär den samma. Men när Ö-driften är installerad är kostnaden noll-isch medans för elnätet kostar i nät, effekt, ström, el m.m.m.m. -avgifter
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger kalkylen, blir det mycket billigare med ö-drift är att hosta upp ca 300 tkr i anslutning?
mycket av kostnaden för ö-drift ligger i hur mycket batteri man behöver. Det är minst hälften av den kostnaden
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Skulle påstå att installationskostnaden är ungefär den samma. Men när Ö-driften är installerad är kostnaden noll-isch medans för elnätet kostar i nät, effekt, ström, el m.m.m.m. -avgifter
Nja, diesel kostar, underhåll av elverk, mm. Men det är nog lite dyrare i längden att koppla in er på nätet, men mycket bekvämare och fastigheten är värd mer i slutändan. Ingår grävning i 300 tkr eller tillkommer det ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, diesel kostar, underhåll av elverk, mm. Men det är nog lite dyrare i längden att koppla in er på nätet, men mycket bekvämare och fastigheten är värd mer i slutändan. Ingår grävning i 300 tkr eller tillkommer det ?
Nja, 300tkr är en installerad kabel till huset. Jag har vänt oh vridit på den här frågan i flera år nu. Senast är min slutsats att Ö-drift är min väg, jag har haft en slutsatss att inkoppling till elnät är bäst, och jag kan svänga igen. Med inkoppling till elnät kan man köra värmepump istället och får yta över från förvaring av pellets samt slipper sota och underhålla en pelletspanna. "There is a flip side to this coin"
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Nja, 300tkr är en installerad kabel till huset. Jag har vänt oh vridit på den här frågan i flera år nu. Senast är min slutsats att Ö-drift är min väg, jag har haft en slutsatss att inkoppling till elnät är bäst, och jag kan svänga igen. Med inkoppling till elnät kan man köra värmepump istället och får yta över från förvaring av pellets samt slipper sota och underhålla en pelletspanna. "There is a flip side to this coin"
Anade det, vad kostar allt utom grävning? Eftersom du verkar lägga ner mycket jobb kanske du kan ordna grävningen själv, hyra en maskin eller t.o.m. köpa en som du har nytta av under bygget och sedan sälja?
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Nix, det vet jag inte
Du byggde fritidshusstandard dvs du behöver inte nå upp till några energikrav, sen är det bra för din plånbok att bygga energisnålt. Du har heller inga krav på tillgänglighet (rullstol) men sånt handlar inte din fråga om här.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Du byggde fritidshusstandard dvs du behöver inte nå upp till några energikrav, sen är det bra för din plånbok att bygga energisnålt. Du har heller inga krav på tillgänglighet (rullstol) men sånt handlar inte din fråga om här.
jag bygger fritidshus, ej permanentboende. korrekt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Anade det, vad kostar allt utom grävning? Eftersom du verkar lägga ner mycket jobb kanske du kan ordna grävningen själv, hyra en maskin eller t.o.m. köpa en som du har nytta av under bygget och sedan sälja?
Vi tänker lika 😀 Jag har haft tanken att köpa en grävmaskin för att ha. Jag grävde ju en hel del i mitt förra projekt oh tycker det är roligare än det mest. Du har en poäng. Ska ta upp den tanken igen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tycker du ska kika en gång till på kalkylen för nätanslutning om du räknar in att du har möjlighet att sälja stödtjänster.

(Förutsatt att du kan få en tillförlitlig internetanslutning med i kalkylen också.)

Tänk på att: med nätansluten anläggning kan du utnyttja avdraget för grön teknik när du installerar solceller och batterier.

Ersättningen för stödtjänster bör täcka de fasta löpande avgifterna för elanslutningen och internetuppkoppling (Jag antar 4G router) med råge.
 
  • Gilla
PG Lindgren och 1 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Jag tycker du ska kika en gång till på kalkylen för nätanslutning om du räknar in att du har möjlighet att sälja stödtjänster.

(Förutsatt att du kan få en tillförlitlig internetanslutning med i kalkylen också.)

Tänk på att: med nätansluten anläggning kan du utnyttja avdraget för grön teknik när du installerar solceller och batterier.

Ersättningen för stödtjänster bör täcka de fasta löpande avgifterna för elanslutningen och internetuppkoppling (Jag antar 4G router) med råge.
japp, jag har skickat in en ansökan till Ellevio och börjat kika på att köpa grävmaskin 😁
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Med referens till mitt projekt

Stugan version 3.0 - Nybygge i mitt paradis

Livet ska inte vara enkelt, och det verkar inte bli enklare när man vill bygga ö-drift till stugan.

Jag hade idag kontakt med en (av alla) solcellsleverantör för villa. Men när jag uttryckte ö-drift så vart det ointressant. "Jordtag är inte så enkelt som att bara sätta ner ett spett. Det vill vi inte jobba med" -isch. (Med mycket trevligare ord)

Fortsatte att googla och hittade in till en broschyr av Victron om ö-drift. Grejerna säljer de, men ytterst få ord om jordningen.
Victron mig vidare till en återförsäljare av Victron som heter Inkom. Men de verkar mer vara inriktade på industrier, och inte så många sommarstugor i Gästrikland. Men där har man expertis på jordtag, för industriellt bruk.

Finns någon som kan guida mig vad som gäller, hur man gör med jordning av ödrift? Kanske apdumfråga, jag är maskiningenjör, men kan man använda sig av en sjö för jordning?
Hej PG Lindgren

Om du tänker ”Ödrift, Offgrid stuga” har du då tänkt på hur din anläggning, driven av ett elverk eller batterier+ inverter, klarar av att lösa ut dina säkringar vid en kortslutning fas-nolla. Klarar din elkraftkälla inte av att lösa ut säkringarna då bryts rimligen strömmen helt och det blir strömlöst på alla faserna. Ett jordfel (kortslutning mot jord) innebär att jordfelsbrytaren löser ut.

Vi är normalt vana att använda en utlöst säkring för att hitta orsaken till strömavbrott i ett hus matat från vårt vanliga elnät. Bygger du ”Ödrift, Offgrid” då är strömstyrkan normalt betydligt lägre vid kortslutning och kortslutningsskydd fungerar inte som avsett (som de gör i vanliga fall).

Jag tycker du skall fråga den du tänker skall leverera din strömkälla om dess kortslutningsegenskaper.

Du kan läsa vidare här, där jag försökt förklara problematiken

Inlägg #1 286 c ”Att kunna erhålla tillräcklig kortslutningsström även vid mindre reservkraftanläggningar, del A” https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-86

Inlägg #1 297 och följande ” Att kunna erhålla tillräcklig kortslutningsström vid reservkraft från inverter, del A” https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-87

Problemet att lösa ut de minsta säkringarna (10 A) är mindre ju (effektmässigt) större anläggning du bygger.

Det är därför rimligt att det är svårt att få svar för små anläggningar, som din.

En anledning att min reservkraft (för att klara strömavbrott) är ett speciellt byggt enfasigt elnät (på sidan av husets normala trefasnät) är, att då underlättar jag felsökning vid ett fel.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej PG Lindgren

Om du tänker ”Ödrift, Offgrid stuga” har du då tänkt på hur din anläggning, driven av ett elverk eller batterier+ inverter, klarar av att lösa ut dina säkringar vid en kortslutning fas-nolla. Klarar din elkraftkälla inte av att lösa ut säkringarna då bryts rimligen strömmen helt och det blir strömlöst på alla faserna. Ett jordfel (kortslutning mot jord) innebär att jordfelsbrytaren löser ut.

Vi är normalt vana att använda en utlöst säkring för att hitta orsaken till strömavbrott i ett hus matat från vårt vanliga elnät. Bygger du ”Ödrift, Offgrid” då är strömstyrkan normalt betydligt lägre vid kortslutning och kortslutningsskydd fungerar inte som avsett (som de gör i vanliga fall).

Jag tycker du skall fråga den du tänker skall leverera din strömkälla om dess kortslutningsegenskaper.

Du kan läsa vidare här, där jag försökt förklara problematiken

Inlägg #1 286 c ”Att kunna erhålla tillräcklig kortslutningsström även vid mindre reservkraftanläggningar, del A” [länk]

Inlägg #1 297 och följande ” Att kunna erhålla tillräcklig kortslutningsström vid reservkraft från inverter, del A” [länk]

Problemet att lösa ut de minsta säkringarna (10 A) är mindre ju (effektmässigt) större anläggning du bygger.

Det är därför rimligt att det är svårt att få svar för små anläggningar, som din.

En anledning att min reservkraft (för att klara strömavbrott) är ett speciellt byggt enfasigt elnät (på sidan av husets normala trefasnät) är, att då underlättar jag felsökning vid ett fel.
Massor av tack tack tack Martin!

Under denna tråds gång har jag återigen börjat svänga tillbaka till att ansluta mig till elnätet. Egentligen av anledning av det solelsprojektören sa "det är inte bara att stoppa ner ett spätt, det blir alltid massa om och men...." som du också anger så är det inte helt enkelt. Jag ska läsa det du refererar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.