Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tänkte med på det? BH kanske har en bild åt oss xD
Eller så är det vi som har bilder åt BH...
Har själv fått en bild "publicerad" till en annan tråd på detta sätt. Så det måste finnas någon algoritm som väljer bilder utifrån trådinnehåll för trådar som saknar bilder. Min bild visade några detaljer som nog bara jag förstog vid en första blick...

Skulle inte tro jordhögen ligger framför TS fönster eller trädgården, men heller inte längre bort än att TS vill göra gräsmatta där. Man kan ju ana att TS granne är en samlare eller har nån tanke om vad han ska ha jorden till, men lägga den på någon annans mark är ju lite klantigt:thinking:
 
Det är bra med gratis jord på tomten. Eftersom högen varit på din tomt i ett år får du väl betrakta den som din? Börja med att fylla på lite jord i potatislandet och på andra ställen där du kan tänkas behöva det. När grannen märker att du börjat använda jorden så försvinner den nog snabbt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ja jag tycker också det...... man behöver inte göra det svårare än det är
 
F Finndjävel skrev:
Det är bra med gratis jord på tomten. Eftersom högen varit på din tomt i ett år får du väl betrakta den som din? Börja med att fylla på lite jord i potatislandet och på andra ställen där du kan tänkas behöva det. När grannen märker att du börjat använda jorden så försvinner den nog snabbt.
OT. Det här börjar likna gamla tråden om den försvunna jordhögen, som inleds med en högst intressant iakttagelse.

https://www.byggahus.se/forum/threads/foersvunnen-jord.63280/
 
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det ska ts defenetift inte göra.
Folk finner sig i mycket som grannar bara gör, Denna granne skiter uppenbarligen i högen då denne har haft ett år på sig att flytta den!

Och till er som säger kratta ut jorden, vem har sagt att det är "prima planteringjord" som dumpats?

Sluta dalta med översittare säger jag bara
 
  • Gilla
Troberg och 4 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Det kanske finns någon som vill ha fyllnadsmaterial. Sätt upp en skylt att man får hämta jord gratis.
Om du inte vill ha jorden så låt en firma hämta upp, du betalar räkningen och sedan är det ur världen. Blanda in polis och advokater är inte det att ta I?
Jag tror inte egenmäktigt förfarande (om rätten är snäll...) eller stöld är bättre. Något blir inte ditt bara för att det är på din mark.
 
Ett alternativ som är artigt men korrekt, (Fantomen är hård mot de hårda)
Ge grannen X dagar att agera samt meddela att annars så gör du följande:
Sätt in en annons/skylt/el dyl ;
-Matjord till salu, så säljer du iväg allt. Det är väl rätt många trädgårdsnissar som gärna slipper köpa dyrt i 40-liters säckar i handeln..
 
Väldigt lite uppföljning från TS. Vad är det för jord, matjord eller blandade fyllnadsmassor? Svårt att kunna ge råd med så lite info
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alla råd som innebär att man använder, kör bort, säljer, ger bort eller flyttar jorden själv är olagliga och kan sätta TS i knipa.

Man äger inte något bara för att det råkar dumpats på din mark. Du måste behandla det på samma sätt som om det inte låg på din mark. Vill du ta bort det så måste du gå genom kronofogden eller kommunen (om det är fordon är det kommunen som hanterar det). Du FÅR INTE göra det själv. Det spelar ingen roll att det är ivägen för dig, du måste ändå låta kronfogden hantera det.
 
F
T Troberg skrev:
Alla råd som innebär att man använder, kör bort, säljer, ger bort eller flyttar jorden själv är olagliga och kan sätta TS i knipa.

Man äger inte något bara för att det råkar dumpats på din mark. Du måste behandla det på samma sätt som om det inte låg på din mark. Vill du ta bort det så måste du gå genom kronofogden eller kommunen (om det är fordon är det kommunen som hanterar det). Du FÅR INTE göra det själv. Det spelar ingen roll att det är ivägen för dig, du måste ändå låta kronfogden hantera det.
Har du nåt aktuellt rättsfall att luta dig mot? Och är du jurist?
 
Att andras egendom inte blir din bara för att den befinner sig på din tomt är väl ganska klart?
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
harry73
Inte när det handlar om jord. Ska grannen efter 20 år fortfarande kunna kräva tillbaka sin jord?

Kan jag lägga 20 cm jord över hela (obebyggda) grannfastigheten och när grannen utan vetskap om att det är min jord börjar bygga eller anlägga gräsmatta, kräva tillbaka min jord?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Alla råd som innebär att man använder, kör bort, säljer, ger bort eller flyttar jorden själv är olagliga och kan sätta TS i knipa.

Man äger inte något bara för att det råkar dumpats på din mark. Du måste behandla det på samma sätt som om det inte låg på din mark. Vill du ta bort det så måste du gå genom kronofogden eller kommunen (om det är fordon är det kommunen som hanterar det). Du FÅR INTE göra det själv. Det spelar ingen roll att det är ivägen för dig, du måste ändå låta kronfogden hantera det.
I teorin har du ju rätt, men det förutsätter ju att det går att spåra "saken" till en ägare, och att denne aktivt gör anspråk på "saken", (enkelt i fallet "bil"). Men i fallet "jord" så är det ju lite halvsvårt att bevisa att man faktiskt äger jorden?
 
harry73 harry73 skrev:
Inte när det handlar om jord. Ska grannen efter 20 år fortfarande kunna kräva tillbaka sin jord?

Kan jag lägga 20 cm jord över hela (obebyggda) grannfastigheten och när grannen utan vetskap om att det är min jord börjar bygga eller anlägga gräsmatta, kräva tillbaka min jord?
Nej, men han kan kräva ersättning, och du kan råka illa ut juridiskt, om det inte är preskriberat.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
I teorin har du ju rätt, men det förutsätter ju att det går att spåra "saken" till en ägare, och att denne aktivt gör anspråk på "saken", (enkelt i fallet "bil"). Men i fallet "jord" så är det ju lite halvsvårt att bevisa att man faktiskt äger jorden?
Du menar om man inte har bevis, tex att den som tagit jorden skrivit på internet om hur grannen dumpat jord på hans tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.