En granne har utan mitt tillstånd vräkt upp tio kubikmeter jord på min mark. Han har i över ett år lovat att flytta högen men inget har hänt. Hur trappar jag upp påtryckningarna utan att helt förstöra grannsämjan? Kan jag säga till honom att jag kommer att be en entreprenör frakta bort jorden på hans bekostnad? Grannen kan väl i så fall bara bestrida räkningen. Ska jag försöka få honom att skriva på ett avtal, om att han bekostar bortforslingen, sedan jag anlitat en entreprenör? Man bör väl inte göra polisanmälan redan nu? Grannen är inte direkt otrevlig. Bara väldigt seg.:worried:
 
Låter som egenmäktigt förfarande.
Agerar inte grannen på dina uppmaningar, så är det väl polisen och sedan kronofogden som gäller.
Surt att ha en sådan slö granne.
 
ligger jorden i vägen eller är det bara principen?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om den har legat i över ett år och det är detaljplanerat område så har du nu gjort en markförändring utan att ha ett marklov...

Edit: Det gäller väl även på landet, eller?
 
H hans lindquist skrev:
En granne har utan mitt tillstånd vräkt upp tio kubikmeter jord på min mark. Han har i över ett år lovat att flytta högen men inget har hänt. Hur trappar jag upp påtryckningarna utan att helt förstöra grannsämjan? Kan jag säga till honom att jag kommer att be en entreprenör frakta bort jorden på hans bekostnad? Grannen kan väl i så fall bara bestrida räkningen. Ska jag försöka få honom att skriva på ett avtal, om att han bekostar bortforslingen, sedan jag anlitat en entreprenör? Man bör väl inte göra polisanmälan redan nu? Grannen är inte direkt otrevlig. Bara väldigt seg.:worried:
Formellt så kan du bara gå via polis och/eller kronofogde.

Men en variant är ju att du hjälper grannen att beställa bortforsling, men se till så att han själv gör själva beställningen. Då har du inget med fakturan att göra. Detta då om grannen är resonabel, och har betalningsförmåga.

Man kan ju tänka sig att han bara inte vet hur man får bort det.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Kanske skall tillägga att om du kör via kronofogden, så är det inte alls säkert att du lyckas. Grannen kan bli så sur att han blånekar till att ha med jorden att göra. Och polisen lär inte lägga många minuters utredningsarbete innan de lägger ner förundersökningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om den har legat i över ett år och det är detaljplanerat område så har du nu gjort en markförändring utan att ha ett marklov...
Det är väl ändå grannen som gjort markförändringen. TS har väl inte gjort något alls mer än kanske allt surare tittat på en oönskad jordhög.

H hans lindquist skrev:
En granne har utan mitt tillstånd vräkt upp tio kubikmeter jord på min mark.
 
  • Gilla
Mackanbkorv
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl ändå grannen som gjort markförändringen. TS har väl inte gjort något alls mer än kanske allt surare tittat på en oönskad jordhög.
Det bryr ju inte lagstiftaren sig om. Är en markförändring gjord och det är din tomt så är det ditt ansvar. Det är upp till dig att lösa orsaken till att det har skett och återställa.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det bryr ju inte lagstiftaren sig om. Är en markförändring gjord och det är din tomt så är det ditt ansvar. Det är upp till dig att lösa orsaken till att det har skett och återställa.
Möjligt att du har rätt men det känns som det strider mot grundläggande rättsprinciper i Sverige. Har du någon källa?
 
Tror det bästa alternativet här är att påminna grannen om och om igen tills det händer något. Surt att behöva, men det känns inte som att ta vägen via lagen är bättre...
Tio kubik, det känns ju för mycket för att ta det med skottkärra och för lite att hyra in maskin för. Grannen kanske helt enkelt inte kan bestämma sig för hur han ska göra...?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Möjligt att du har rätt men det känns som det strider mot grundläggande rättsprinciper i Sverige. Har du någon källa?
Ingen källa på just detta nej, men det finns ju flera trådar med liknande problem här på byggahus. Folks om inte kan flytta på andras bilar och annat som står på deras mark och samtidigt är ansvariga för de problem som detta innebär.

Rådet till TS är att skyndsamt hota grannen med att du kommer att polisanmäla och sedan begära av myndigheter att de skall ta bort högen åt honom. Detta innebär oftast en stor kostnad för den som får betala (i detta fall ägaren till jordhögen). Men sedan måste du vara beredd att verkligen ta tag i saken också, om inte detta hjälper.
 
S Stefan1972 skrev:
ligger jorden i vägen eller är det bara principen?
Både och! Jag vill göra gräsmatta på det aktuella stället.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Kratta ut möget o så gräs.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
F
Tydlighet och avgränsning.

Har man sagt till innan utan att nåt hänt så har man mandat att vara lite tydligare.

Jordhögen, det är verkligen hög tid att ta bort den. Jag förutsätter att den är borta senast nästa vecka. Eller nåt sånt.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
H hans lindquist skrev:
En granne har utan mitt tillstånd vräkt upp tio kubikmeter jord på min mark.
H hans lindquist skrev:
Grannen är inte direkt otrevlig.
Lite smått nyfiken på vad ni har för typ av relation. Var det ett genuint misstag från grannens sida eller tycker din granne att det är OK att nyttja din mark för jordhögar? Jag hade definitivt blivit skogstokig om någon granne fått för sig något liknande. Sen beror det naturligtvis på, exempelvis om man har 500 kvm eller 10 hektar "tomt" och var på tomten högen ligger.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.