K
zarkov zarkov skrev:
Jo, det gör den. Däremot finns ett undantag för befogat innehav, dvs att man behöver den i arbetet, men det är inte samma sak som att man kan gå på krogen i snickarbrallor med en morakniv i fickan bara för att man jobbar som hantverkare på dagen.
Nu spelar du dum med flit, vad har krogen med saken att göra.
Det handlar väl inte om nån snickare på en nattklubb, och sen är det väl skillnad på hantverkare och folk som klär ut sig till hantverkare.

Jag kopierar nu.
"För exempelvis en hantverkare är det tillåtet att på allmän plats bära en kniv som hen brukar använda i sitt jobb. Det gäller även om kniven inte krävs för just den aktuella arbetsuppgiften. Det är också okej även om hantverkaren skulle stanna till och lyssna på en gatumusiker eller ett politiskt torgmöte."
 
K
Citat:
Nu spelar du dum med flit, vad har krogen med saken att göra.
Det handlar väl inte om nån snickare på en nattklubb, och sen är det väl skillnad på hantverkare och folk som klär ut sig till hantverkare.

Jag kopierar nu.
"För exempelvis en hantverkare är det tillåtet att på allmän plats bära en kniv som hen brukar använda i sitt jobb. Det gäller även om kniven inte krävs för just den aktuella arbetsuppgiften. Det är också okej även om hantverkaren skulle stanna till och lyssna på en gatumusiker eller ett politiskt torgmöte."
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare,
[länk]

Snickarens svar efter tingsrättens böter – 10 000 för kniv i bilen
Snickaren blev stoppad av polisen. De hittade en mattkniv i dörren på förarsidan. Snickaren sa att den måste ”åkt ut ur hans arbetsbyxor.” Nu ska han betala böter på 10 000 kronor.
[länk]

Har knivlagen skärpts?
Hur kan bilen vara en allmän plats?

Är det bara knivar för yrkesbruk som lagen gäller?
Har lagen ändrats efter 2016?
HD friar kvinna med fällkniv i väskan – och skapar lista för när kniv får bäras, (Låst artikel).
[länk]

Lagen kom väl till för buset skulle kunna lagföras?

Eller har polisen problem med statistiken på ingripanden och fällda?

Kan det kosta mig 10’000-20’000 kr i böter om jag lämnar tomten med ”fullt utrustade” snickarbyxor för att rasta hunden?
En privatperson kör sin privata bil på fritiden och tycker att han borde få ha en kniv i bildörren eftersom han är snickare.... Jag köper inte riktigt den historien ;)

/Krille
 
Lite sidospår då tråden inte var tänkt att handla om att försvara sig varken med kniv, bollträ eller skjutvapen, utan mer om en vanlig Byggahusare behöver oroa sig över att gå på stan med en mattkniv i fickan eller en synlig Morakniv. De dömda hade heller inte haft kniv för att försvara sig.

Min Victorinox ligger sedan en tid hemma isf i fickan, men man vet ju aldrig när man behöver dra åt en skruv, kapa ett snöre, öppna paket, laga ett staffli. Ska man strikt motivera en Victorinox borde man väl ha silvertejp och lim med sig också?

Jag gillar verkligen att någon gräver fram en klargörande HD-dom. (y)


Sen var det sidospåret…
RoTe RoTe skrev:
[länk]

Rätten tyckte han skulle fly från sitt hem istället för att avlossa ett skott.
Besvärligt läge. Fly hade ju varit svårt. Han bedömde att han inte ens skulle hunnit bära in sin vän i huset. :thinking:
Fanns det uppsåt?
Fanns det ett likgiltighetsuppsåt?
Det var ju förövaren som var likgiltig mot hotet av ett dödligt vapen och som gav sig in i en kamp som slutade med hans död.

Om man jämför med en brand så gäller ju rädda liv först och larma sen.
På väg upp ur källaren borde förstås mannen som försökte skydda sin vän ringt 112.
Då förövaren närmar sig borde han sagt, ”Stopp jag har ringt 112, polis är på väg”. :rolleyes:

Polisen har också problem med att stoppa folk/brottslingar. ”Stopp annars skjuter jag”, fungerar inte i farliga situationer i polisens vardag. Drogpåverkade forsätter attackera oberört även efter ett skott i benen.

Jag kom att tänka på den gamle mannen som upprepade gånger stördes och mobbades av några unga män.
Han råkade skjuta ihjäl sina plågoandar, med två hagelskott?
Sköt ihjäl bröder – får inte prövningstillstånd
https://www.expressen.se/kvallsposten/69-aring-skot-tva-broder-nekas-provningstillstand/
Den 69-årige mannan hade rätt att försvara sig - men inte till vilket pris som helst.

När han sköt ihjäl de två bröderna på förstukvisten hade han enligt både tingsrätten och hovrätten gått över gränsen för att det skulle bedömas som nödvärn.

På torsdagen meddelade Högsta domstolen att målet inte tas upp till ny prövning. Därmed står domen på två års fängelse fast.
Han dömdes väl till 4 års fängelse i första instans, vilket sänktes till 2 år, vilket man väl kan anses fastlås som ”rätt straff” i och med att HD inte tog upp fallet.
Hade de fortsatt om han bara skjutit varningsskott?

Vi lär våra barn och våra ungdomar redan i skolan att det är okay, eller iaf inte straffbart att mobba, att mobbare och mobboffer bör lösa sina problem själva utan att vuxna lägger sig i. Samt att det i första hand är mobboffer som flyttas, inte mobbarna som flyttas eller stoppas.
Den gale mannen skulle alltså flyttat eftersom plågoandarna inte får hindras?

Kanske ändå rättvisa på något sätt skapades?
Plågoandarna stoppades för att plåga andra och samhället blev lite säkrare. Vem vet vad dessa ungdomar skulle ägna sig åt när de utvecklas och blir äldre?

Det sänder ju en stark signal till ungdomarnas föräldrar, kamrater och likasinnade att folk inte står ut med vad som helst. Att man inte kan tillåta att gamla eller svaga förnedras, misshandlas eller rånas.


Men jag är ändå glad att vi inte är en skjutglad nation med fler privata vapen än invånare och
att det inte är okay att skjuta ihjäl folk bara för att de inkräktar på hemfridszonen.

Några ”moraliskt oskyldiga” i fängelse kanske är priset vi måste ”betala” eftersom det inte är okay att döda ens plågoandar eller brottslingar i vårt land. Vårt (rätts)samhälle klarar liksom inte av att hantera onda och våldsamma människor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag åker ju ofta till någon av byggladorna i mina "hemmaarbetskläder" vilkens utrustning består av tre knivar, en "morakniv" (numera oftast varianten med stämjärnsegg), en brytbladskniv och ett multiverktyg med två knivblad.. ibland undrar man ju vad som hänt om man blev stoppad av farbror blå..
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Jag inser att jag troligtvis kör omkring med två knivar i bilen för närvarande. Kniven läggs ofta ur snickarbrallorna för att jag inte vill ha med mig den in i affären och så glöms den kvar där... Det är kanske dags för skärpning:thinking:
Ja, på mer än ett sätt förresten:rofl:
 
https://samnytt.se/jagare-hade-jaktkniv-i-bilen-doms-betala-21-000/
Detta kanske var samma händelse som TS första länk, men den funkade inte för mig.

70 dagsböter, 21000kr för jägare som hade jaktkniven med sig i bilen.
Jag tror inte lagstiftningen längre stämmer överens med Svenssons rättsuppfattning.
Flera poliser säger på Twitter att de inte hade tagit detta till rätten vilket tyder på en viss diskrepans.

/Höghus
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
wildeside
P Pin skrev:
Knivarna är numera förpackade i svetsade hårdplastförpackningar. För att öppna dessa behövs en annan kniv :rolleyes:
Hantverkar knivar, mora knivar och liknande som säljs på Feltema, jula, beijer bygg mfl är iaf inte förpackade i nån plastförpackning.
Tur att man inte blev stoppad för några veckor sen när jag åkte ut till en arbetsplats privat klädd med lite verktyg Bland annat en kartong med ny inköpta moraknivar som låg på passagerarsätet.
Skulle väl blivit dryga dagsböter eller kanske tom fängelse om det finns i straffskalan.:sweat:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det gäller att ha tur med polisen. När jag parkerade utanför lokala ICA-butiken så kom det plötsligt fram en polis som skulle göra alkotest. Efter jag blåst och han kollat att det var ok så tittade han in i bilen och såg en hagelbössa på baksätet. Jag sa som det var att jag glömt den där efter jakten. Han tyckte att jag åtminstone kunde lägga något över den så den inte syntes, sen var det inget mer med det. Sen hade jag kniv på mig med (har nästan alltid det) men den såg han nog inte.
Hade det varit en lite mer nitisk polis vet man ju inte var det där kunnat sluta ;)
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lagen säger:
1§ Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Det som är helt sjukt är att det verkar vara tolkningen att alla knivar alltid är "ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".
Min fetstil.

Anledningen att jag gärna har en kniv lätt tillgänglig är det motsatta, att kunna användas som verktyg för liv och hälsa. Tex om jag kommer till en olycksplats som "first responder", vad ska jag skära loss folk med... mobiltelefonen?
 
  • Gilla
Uwe H och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tror de är plomberade eller iaf förpackade så att de inte kan användas i en hast....
Sällan, mycket sällan är de knivar jag köper förpackade alls.

Jag brukar köpa sisådär 5-8 "hantverkarknivar" åt gången några gånger per år på bygghandeln/lantbruksbutik. De står i ställ av papp eller ligger i korgar helt utan förpackning.

Använder huvudsakligen rostfria knivar från Hultafors https://www.hultafors.se/products/knives_and_blades/H0302-hantverkarkniv-rfr/79513 dagligen i jordbruket. Ej rostfria knivar blir rostiga på nolltid när man skär upp plats och nät på ensilagebalar och "petar" i fuktig miljö. När man "petar" i jord, sand och på metall, skadar man dessutom bladet...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Knivarna är numera förpackade i svetsade hårdplastförpackningar. För att öppna dessa behövs en annan kniv :rolleyes:
Nej, det är inte knivarna alls.

Varken på ica (kökskniv) eller i bygghandeln.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Min fetstil.

Anledningen att jag gärna har en kniv lätt tillgänglig är det motsatta, att kunna användas som verktyg för liv och hälsa. Tex om jag kommer till en olycksplats som "first responder", vad ska jag skära loss folk med... mobiltelefonen?
Sannolikheten för att det ska behövas är så låg att det knappast är ett skäl att ha en riktig kniv i bilen. Ett vanligt rakblad är minst lika effektivt för att skära säkerhetsbälte, och det kan man dessutom som man motivera att man har ;)

Jag har själv ett multiverktyg med kort (3 cm?) knivblad i bilen någonstans, det räcker gott om man vill skära av något.

Mordvapnen jag har i bilen är en hopfällbar spade och ett utdragbart förlängningsskaft till hjulbultarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Jag menar den rätten som säger att man har en långtgående rätt att försvara sig, men inte på vilket sätt som helst. Grattis, du har hittat ETT fall som ligger på gränsen.

På vilket sätt ser du att detta har förskjutit bedömningen av andra fall? Om det inte har det, vilket jag inte tror, så gäller fortfarande normal praxis om nödvärnsrätt.

Om det när det varit uppe i HD visar sig att praxis ändras, då vet vi det.

Du försöker göra en äggfarm av en fjäder.

Hur fan är det på gränsen?
Du kanske anser att skjuta för att döda inte är OK om någon brutit sig in i ditt hem och du/familjen är hemma?
 
Rent trams från början till slut. Självklart ska man ha minst en kniv i bilen. Kanhända inte tillgängligt från förarplats men åtminstone i bagageluckan, Bra även från förarplats om man tex skulle råka hamna under vatten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.