RoTe RoTe skrev:
[länk]

Rätten tyckte han skulle fly från sitt hem istället för att avlossa ett skott.
Så utifrån ett enda fall, som inte varit i HD, drar du slutsatsen att vi har en ny rättspraxis?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
kashieda kashieda skrev:
Så utifrån ett enda fall, som inte varit i HD, drar du slutsatsen att vi har en ny rättspraxis?
Jag gav dig en källa, ge dig. Bevisa ditt påstående då!
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag gav dig en källa, ge dig. Bevisa ditt påstående då!
Jag ger dig rådande praxis: vi har en långtgående rätt att försvara oss. Det stod till och med i källan du själv länkade till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
kashieda kashieda skrev:
Jag ger dig rådande praxis: vi har en långtgående rätt att försvara oss. Det stod till och med i källan du själv länkade till.
Du menar den rätten som säger att man måste riskera sitt liv först?
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du menar den rätten som säger att man måste riskera sitt liv först?
Jag menar den rätten som säger att man har en långtgående rätt att försvara sig, men inte på vilket sätt som helst. Grattis, du har hittat ETT fall som ligger på gränsen.

På vilket sätt ser du att detta har förskjutit bedömningen av andra fall? Om det inte har det, vilket jag inte tror, så gäller fortfarande normal praxis om nödvärnsrätt.

Om det när det varit uppe i HD visar sig att praxis ändras, då vet vi det.

Du försöker göra en äggfarm av en fjäder.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
RoTe
kashieda kashieda skrev:
Jag menar den rätten som säger att man har en långtgående rätt att försvara sig, men inte på vilket sätt som helst. Grattis, du har hittat ETT fall som ligger på gränsen.

På vilket sätt ser du att detta har förskjutit bedömningen av andra fall? Om det inte har det, vilket jag inte tror, så gäller fortfarande normal praxis om nödvärnsrätt.

Om det när det varit uppe i HD visar sig att praxis ändras, då vet vi det.

Du försöker göra en äggfarm av en fjäder.
Jag orkar inte gräva fram källa på varenda fortsatt påstående för att göra dig nöjd så jag lämnar denna diskussion då jag har bättre saker för mig just nu. God kväll!
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

S slugger75 skrev:
Om man köper en kniv i en affär - hur ska man få hem den lagligt?
Om någon som har köpt en förskärare som present tar med den inslagen i ett paket till en bio på vägen hem, rör det sig om ett befogat innehav (prop.1987/88:98 s. 16).

Ett innehav som inte är befogat är det som förekom i ”Bollträet” NJA 2011 s. 556.

Syftet med innehavet av ett bollträ (som HÖGSTA DOMSTOLEN B 2094-14 Sida 8 omfattades av knivförbudslagen) var att den tilltalade skulle kunna försvara sig och känna sig trygg.

I nedan länkade dokument beskriver HD hur lagen ska tolkas.
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2016/b-2094-14.pdf/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa
what? should i cut off my penis? Because some woman might say I'm a threat to her?
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Får hoppas att det var något annat bakom. Har själv kniv i bilen, vägrar köra utan. Man vet aldrig när man behöver den, tex vid olyckor för att skära loss rep, bälten eller avliva påkört djur.
I artikeln angående mattkniven så finns det en länk till tidigare artikel. I den stod det att polisen misstänkte mannen för narkotikabrott. Men att han friades på den punkten. Så ja det låg något annat bakom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Om man köper en kniv i en affär - hur ska man få hem den lagligt?
Knivarna är numera förpackade i svetsade hårdplastförpackningar. För att öppna dessa behövs en annan kniv :rolleyes:
 
P Pin skrev:
Knivarna är numera förpackade i svetsade hårdplastförpackningar. För att öppna dessa behövs en annan kniv :rolleyes:
Räcker med att man "vrickar" plasten x antal gånger så river ett par starka nypor upp plasten. Behövs ingen kniv eller sax för det.


Förövrigt bär jag kniv alla vardagar mellan 06-1645. Tar inte ens av den när jag är i affären på vägen hem. Det är ju dock bladkniv och ingen jaktkniv. Men kniv som kniv.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
K
R Rkarlsson skrev:
Räcker med att man "vrickar" plasten x antal gånger så river ett par starka nypor upp plasten. Behövs ingen kniv eller sax för det.


Förövrigt bär jag kniv alla vardagar mellan 06-1645. Tar inte ens av den när jag är i affären på vägen hem. Det är ju dock bladkniv och ingen jaktkniv. Men kniv som kniv.
Lagen gäller inte hantverkare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K K. L skrev:
Lagen gäller inte hantverkare.
Nej. Och om det skulle vara så att en helt vanlig svensk haft en kniv i arbetsbyxor för att man kanske inte arbetar en kväll men varit iväg för att hjälpa någon kompis med något så hade man nästan garanterat inte fått något då heller.

Jag är dock inte hantverkare =) Men det kvittar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I nedan länkade dokument beskriver HD hur lagen ska tolkas.
[länk]
(y)
Jag tycker stycket ”Allmänt om lagstiftningen” är värt att lyfta fram ur HD-domen.

Dokument om lagstiftning rörande knivförbud i offentliga sammanhang och skolmiljöer i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.