Gips lyser med sin frånvaro!
 
Har hört om en del som fått snickarna att sätta upp gips. En utgift som man får bekosta själv i så fall.

Jag har förhoppningar om att de kan göra det i mitt hus på vissa av vägarna. Främst för att det ska hjälpa till med ljudisoleringen.
 
Jag försökte förhandla med ä-hus att de bara skulle skicka med spånskivor men inte sätta upp dem. Bara regla samt dra fram all el. Sen skulle jag isolera alla innerväggar och sätta spån+gips och spackla/slipa själv. Men de gick de inte med på.
 
  • Gilla
Ofrol
  • Laddar…
De behöver nog spånskivan som stabilisering till modulerna. Jag hade nog gärna satt gips ytterst mtp brand och ljud. Hur blir det i skarvarna under tapeterna?
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Vi har bott i ett Älvsbyhus i ca ett år nu. Tyvärr syns skarvarna igenom tapeten överallt. Detta är det enda vi inte är nöjda med såhär i efterhand. Älvsbyhus borde verkligen ändra sitt sätt att bygga och börja med gips på spånskivorna. Det hade förmodligen varenda kund betalt x antal tusen kr för utan att tveka.
 
  • Gilla
raggboda
  • Laddar…
Vi har också bott i vårt Älvsbyhus snart 1 år men hos oss ser man inga skruvar.
Beror nog mycket på hur bra målare man får.
Vi är toppen nöjda med vårt hus.
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Jag och tanten flyttade in i ett 3 år gammalt Älvsbyhus och har nu bott 6 månader i det.

Ä-hus är ett billigt hus med billiga lösningar. Huset i sig är det inget fel på men köket och garderoberna är otroligt opraktiska och håller låg kvalité. Avsaknaden av isolering i innerväggarna och bara spånskivor är rent ut sagt hål i huvudet. Men det som stör mig mest är avsaknaden på golvvärme. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man idag kan bygga ett hus utan vattenburen golvvärme. Men jag är oxå frusen om fötterna.

Jag köpte huset för läget och tomten, nu har jag hela livet på mig att få huset som jag vill ha det. Men jag hade aldrig själv gått och köpt ett nytt Älvsbyhus.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Avsaknaden av isolering i innerväggar håller jag med om men opraktiskt kök förstår jag inte, du får gärna utveckla det. Golvvärme ser jag som nice to have men för min del inte nödvändigt.
 
GIX skrev:
...Golvvärme ser jag som nice to have men för min del inte nödvändigt.
Golvvärme är väl en modegrej, liksom takspottar, dyra "kockknivar" och klinkergolv i våtrummen, för att ta några exempel.

Om man har t.ex. 20°C i rumsluften är det väl OK att golvet också är 20°C eller?

Har precis mätt här hemma: 21°C på matbordet och 21°C på golvet.
Duger inte det får man väl köpa ett par tofflor :rolleyes:
 
  • Gilla
Jsh90 och 4 till
  • Laddar…
Haha i eftermiddags när jag hämtade ungarna på dagis så såg jag att det hade poppat upp ett nytt hus på vägen dit. Trots att det var helt nytt kändes det bekant på något konstigt sätt. Så mindes jag din tråd här och gick tillbaka och kollade på utsiktsbilderna du lagt upp och då kände jag igen mig.

Grattis till ett fint läge och till huset som ser ut att bli fint det med! Mvh en "granne" på andra sidan E18 :)
 
  • Gilla
GIX
  • Laddar…
Ha ha i bland är världen liten! 😄
 
  • Gilla
raggboda
  • Laddar…
GIX skrev:
Avsaknaden av isolering i innerväggar håller jag med om men opraktiskt kök förstår jag inte, du får gärna utveckla det. Golvvärme ser jag som nice to have men för min del inte nödvändigt.
Själva placeringen av köket är helt ok men modulerna saknar i min smak lådor och avdelare så man kan få en bra ordning. Luckor har lossnat hyllplan är ojämna.det finns glipor och en av de nedre skåpen hamnar så dumt att man måste krypa in under köksbänken för att se vad som finns i det. Hela köksmodulen känns vek och det finns mycket få tillbehör. Jag har ingen "soft close" i varken köket eller i garderoberna.

I garderoberna har hyllor lossnat och de trådbackar som fanns i huset till garderoberna lossnar "skenorna" som förövrigt inte har några löphjul eller glidskenor.

Har jag 20grader i rummet har jag inte 20 grader på golvet. Golvet känns uppenbart kallt och kallraset från ventilerna ovanför fönstren är markant. Även köksfläkten släpper in mycket kall luft speciellt om det blåser eller är kallare än -15.


Ä-hus är är ett typiskt hus men det saknar "det lilla extra". Planlösningen är funktionell men varken spännande eller modern.
 
Ok. I vårt hus har vi soft close samt rullådor i stället för luckor i nedre skåpen.
 
Glömde att skriva att våra ventiler sitter under elementen. Kan ej uttala mig om kallras då vi ej flyttat in ännu.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Det bör sitta ett kallrasskydd i/ovanpå fläkten som förhindrar baksug. För oss gick det sönder (fastnade i öppet läge) och då drog det kallt, vi fick byta vårat inom garantitiden. Tilluftventilerna som (nuförtiden) sitter bakom radiatorerna tycker jag fungerar bra, luften förvärms så pass att jag inte upplever att det drar kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.