Hej

Har gett mig på att montera en ny innedörr men fattar inte riktigt hur den geniala karmskruven fungerar. Hur mycket skall man egentligen behöva förborra. Jag har förborrat med en typ 6mm borr i det lilla hålet i karmen vidare in i regeln. När jag skruvar i karmskruven går det utmärkt ett tag men sedan trycker skruven sönder lacken i själva fodret. Skall man förborra ett större hål i själva fodret så att den stora delen av karmskruven i princip går fritt i hela fodret?

Vet inte om jag kan förklara speciellt bra men någon kanske kan förklara hur man rent teoretiskt borde göra för att det skall fungera som det är tänkt. (innan jag slänger både skruven och fodret ut genom fönstret).:mad:

Hmm....det brukar väl vara 14mm träborr som gäller till karmskruv. man borrar rakt igenom hela karmen. Foder brukar täcka springan mellan vägg och karm, så det antar jag inte har med detta att göra....

Borra med en 14 mm borr igenom hela karmen.

Jag blandade ihop begreppen lite. Det var såklart karmen jag pratade om hela tiden och inte foder.

14 mm rakt igenom lär ju göra viss skillnad. Varför är det inte förborrad med 14mm rakt igenom från början då? Hade ju gjort livet så mycket enkare ;)

Tack för tips så länge

beror på hur man vill montera.. :)
lättare med karmskruv å korrigera. man lär borra igenom hålet i karmen då.

Sen går det att göra som man gjorde förr med pallbitar att få till karmen. Sen skruvar med längre vanlig skruv bara. slipper borra upp hålet

finns mindre modell av karmskruv som passar i det mindre hålet.. ej testat själv om dom är bra eller inte. såg det när jag var in på biltema å kollade runt

Den mindre modellen funkar utmärkt, men måste man skruva ur skruven av någon anledning, så blir hålet för stort att använda igen..

Dessa går finfint till innerdörrar..
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27320
Bara att dra i på ena sidan - sedan justera ut till mitten och dra i på andra sidan med en liten kil (eller kobenet om du har lite känsla i nävarna) emellan så du inte drar isär karmen..

Fast givetvis går det bra med vanliga också om du vill krångla till det och borra upp karmen med 14-hål

henros skrev:
Jag blandade ihop begreppen lite. Det var såklart karmen jag pratade om hela tiden och inte foder.

14 mm rakt igenom lär ju göra viss skillnad. Varför är det inte förborrad med 14mm rakt igenom från början då? Hade ju gjort livet så mycket enkare ;)

Tack för tips så länge

Svårare att få hålet i väggen centrerat mot karmen då, när du borrar med "väggborret"
Finns visserligen karmborr som borrar 6-8 mm o sen 14 mm, men dom kostar nåra 100:-

Dessa här kan jag rekommendera: http://www.byggtema.com/byggtema/document.asp?id=29

Ställ upp karmen i hålet, borra med 5-6mm i det förborrade in i regeln nån cm el 2, så har du centrerat hål för karmskruven, borra sedan genom karmen helt med 14mm borr

R
N NicNil skrev:
Ställ upp karmen i hålet, borra med 5-6mm i det förborrade in i regeln nån cm el 2, så har du centrerat hål för karmskruven, borra sedan genom karmen helt med 14mm borr
Du tror inte att det är klart nu sådär 15år senare🤔

• Gilla
Agrik
  • Laddar…
Det förutsätter jag, googlar man då finns ju lösningen på detta eminenta forum, vare sig det är 2 timmar eller 40 år

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.