47 778 läst · 10 svar
48k läst
10 svar
Jag fattar inte - karmskruv innedörr
Hej
Har gett mig på att montera en ny innedörr men fattar inte riktigt hur den geniala karmskruven fungerar. Hur mycket skall man egentligen behöva förborra. Jag har förborrat med en typ 6mm borr i det lilla hålet i karmen vidare in i regeln. När jag skruvar i karmskruven går det utmärkt ett tag men sedan trycker skruven sönder lacken i själva fodret. Skall man förborra ett större hål i själva fodret så att den stora delen av karmskruven i princip går fritt i hela fodret?
Vet inte om jag kan förklara speciellt bra men någon kanske kan förklara hur man rent teoretiskt borde göra för att det skall fungera som det är tänkt. (innan jag slänger både skruven och fodret ut genom fönstret).
Har gett mig på att montera en ny innedörr men fattar inte riktigt hur den geniala karmskruven fungerar. Hur mycket skall man egentligen behöva förborra. Jag har förborrat med en typ 6mm borr i det lilla hålet i karmen vidare in i regeln. När jag skruvar i karmskruven går det utmärkt ett tag men sedan trycker skruven sönder lacken i själva fodret. Skall man förborra ett större hål i själva fodret så att den stora delen av karmskruven i princip går fritt i hela fodret?
Vet inte om jag kan förklara speciellt bra men någon kanske kan förklara hur man rent teoretiskt borde göra för att det skall fungera som det är tänkt. (innan jag slänger både skruven och fodret ut genom fönstret).
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag blandade ihop begreppen lite. Det var såklart karmen jag pratade om hela tiden och inte foder.
14 mm rakt igenom lär ju göra viss skillnad. Varför är det inte förborrad med 14mm rakt igenom från början då? Hade ju gjort livet så mycket enkare
Tack för tips så länge
14 mm rakt igenom lär ju göra viss skillnad. Varför är det inte förborrad med 14mm rakt igenom från början då? Hade ju gjort livet så mycket enkare
Tack för tips så länge
beror på hur man vill montera..
lättare med karmskruv å korrigera. man lär borra igenom hålet i karmen då.
Sen går det att göra som man gjorde förr med pallbitar att få till karmen. Sen skruvar med längre vanlig skruv bara. slipper borra upp hålet
finns mindre modell av karmskruv som passar i det mindre hålet.. ej testat själv om dom är bra eller inte. såg det när jag var in på biltema å kollade runt
lättare med karmskruv å korrigera. man lär borra igenom hålet i karmen då.
Sen går det att göra som man gjorde förr med pallbitar att få till karmen. Sen skruvar med längre vanlig skruv bara. slipper borra upp hålet
finns mindre modell av karmskruv som passar i det mindre hålet.. ej testat själv om dom är bra eller inte. såg det när jag var in på biltema å kollade runt
Dessa går finfint till innerdörrar..
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27320
Bara att dra i på ena sidan - sedan justera ut till mitten och dra i på andra sidan med en liten kil (eller kobenet om du har lite känsla i nävarna) emellan så du inte drar isär karmen..
Fast givetvis går det bra med vanliga också om du vill krångla till det och borra upp karmen med 14-hål
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27320
Bara att dra i på ena sidan - sedan justera ut till mitten och dra i på andra sidan med en liten kil (eller kobenet om du har lite känsla i nävarna) emellan så du inte drar isär karmen..
Fast givetvis går det bra med vanliga också om du vill krångla till det och borra upp karmen med 14-hål
henros skrev:
Svårare att få hålet i väggen centrerat mot karmen då, när du borrar med "väggborret"
Finns visserligen karmborr som borrar 6-8 mm o sen 14 mm, men dom kostar nåra 100:-
Dessa här kan jag rekommendera: http://www.byggtema.com/byggtema/document.asp?id=29
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gardena Sileno City - laddstation lyser inte, men laddar ändå
Robotgräsklippare -
Nexa WMR-2300 - Fattar inte hur jag ska koppla?!
El -
Det regnar in - jag fattar inte varifrån!
Byggmaterial & Byggteknik -
Belysningshjälp tack! Fattar inte skillnaden mellan bl.a. spot-/downlights.
El -
Spotlights/downlights 12V - jag fattar inte detta....
El