Och det fortsätter, och blir bara konstigare och konstigare och konstigare och nu har det nått närmast bibliska proportioner och blivit en fråga om moral och liv och död…

För att falla in i trollandet ett kort slag:
Om någon reser en gravsten över mig blir det ok om det till exempel står ”Han var inte ett jobbigt rövhål som bestämt sig för att han hade rätt och dömde andra hela tiden”.

Det är också ok om det står någonting om att jag var en vanlig människa bland andra människor som begick mänskliga misstag och kände normala mänskliga känslor som irritation och frustration stundtals när jag i min vanliga mänsklighet inte förstod varför saker och ting var mer komplicerade än de behövde vara.

Men jag skiter fullt ut i om man utelämnar hur oböjligt principfast jag varit när det gäller att rakryggat stå upp för olika koncerner och deras produkters försvar mot befogad kritik; jag hoppas och tror att mina efterlevande ska minnas mina ”mänskligare” sidor framför en svartvit principfasthet som resulterar i absurda ställningstaganden. För så enögd har jag aldrig varit.

Nu ska inte jag mata trollen något mer, tänker bara avsluta med att konstatera att ”seriositet är det enda en medelmåtta kan excellera i”…

Hejhopp alla rakryggade som tar ställning i livets stora moraliska dilemman.
Er belöning väntar i en framtida gravinskription. Heja!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Och det fortsätter, och blir bara konstigare och konstigare och konstigare och nu har det nått närmast bibliska proportioner och blivit en fråga om moral och liv och död…

För att falla in i trollandet ett kort slag:
Om någon reser en gravsten över mig blir det ok om det till exempel står ”Han var inte ett jobbigt rövhål som bestämt sig för att han hade rätt och dömde andra hela tiden”.

Det är också ok om det står någonting om att jag var en vanlig människa bland andra människor som begick mänskliga misstag och kände normala mänskliga känslor som irritation och frustration stundtals när jag i min vanliga mänsklighet inte förstod varför saker och ting var mer komplicerade än de behövde vara.

Men jag skiter fullt ut i om man utelämnar hur oböjligt principfast jag varit när det gäller att rakryggat stå upp för olika koncerner och deras produkters försvar mot befogad kritik; jag hoppas och tror att mina efterlevande ska minnas mina ”mänskligare” sidor framför en svartvit principfasthet som resulterar i absurda ställningstaganden. För så enögd har jag aldrig varit.

Nu ska inte jag mata trollen något mer, tänker bara avsluta med att konstatera att ”seriositet är det enda en medelmåtta kan excellera i”…

Hejhopp alla rakryggade som tar ställning i livets stora moraliska dilemman.
Er belöning väntar i en framtida gravinskription. Heja!
//Ronnie
Ditt narrativ är febrigt desillusionerat. Det enda som någon har stått upp för är att rätt ska vara rätt.
Om du tycker att det är ok att komma med svordomar och anklagelser då du har haft lite otur när du tänker. Då tror jag kanske att du lätt hamnar i obekväma situationer med mycket gap och surrealistiska påståenden.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hep kanske har gett upp men han har inte lika tjockt skallben som jag.
Men nu tänker jag inte ödsla någon mer tid på dig heller för det är du ju inte värd.
Olyckligt om det är så att pannben är det enda som finns där.
 
@Eloffen "rätt ska vara rätt"?

För att fortsätta metadiskussionen, är det "rätt" att företag försöker låsa in oss i 1000 olika anslutningar för batterisystem?

Kan jag inte tycka, de borde kommit överens om en anslutning och krav på öppna kommunikationsprotokoll för 20 år sen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@Eloffen "rätt ska vara rätt"?

För att fortsätta metadiskussionen, är det "rätt" att företag försöker låsa in oss i 1000 olika anslutningar för batterisystem?

Kan jag inte tycka, de borde kommit överens om en anslutning och krav på öppna kommunikationsprotokoll för 20 år sen.
Det kan jag verkligen hålla med om,.
Det mest korkade är enligt mig de tillverkare som ändrar maskinerna så att befintliga batterier blir oanvändbara.
 
P Pysslarn skrev:
TS inledde tråden med att vädra sin frustration över att ha begått misstaget att köpa två olika produkter från samma tillverkare och tvingas inse att batterierna inte var kompatibla.
Ett fullt rimligt misstag som många av oss kunnat göra beroende på erfarenhet — att svära över det paradoxala att två produktlinjer med liknande produkter (skruvdragare till exempel) från samma tillverkare inte kan dela batteri känns inte alls konstigt.

Att göra en stor sak av detta och känna sig nödgad att å Boschkoncernens vägnar dra ut till försvar och föra en väldigt hårdnackad argumentation känns — konstigt!

Bara konstigt…
//Ronnie
Förvisso ett märkligt beteende men...
Jag har caddat lite adaptrar mellan 18V lxt och Atlas copco (stavning?) 18V NiMh system.
Det finns säkert många forummedlemmar som har caddat upp andra adaptrar med eller utan skyddselektronik.

Borde vi inte skapa ett bibliotek i lämpligt format med dessa filer?
 
Somliga verkar få betalt för att försvara vissa företag och politiska grupperingar mot befogad kritik. Andra verkar få betalt för att hitta på obefogade anklagelser.........
"Influensare" borde förbjudas och beläggas med offentligt spöstraff på något torg.
 
H heimlaga skrev:
Somliga verkar få betalt för att försvara vissa företag och politiska grupperingar mot befogad kritik. Andra verkar få betalt för att hitta på obefogade anklagelser.........
"Influensare" borde förbjudas och beläggas med offentligt spöstraff på något torg.
I sak håller jag väl med dig, men tänk på vad det skulle betyda för dig? Skulle du kunna fortsätta vara den ädla riddaren som försvarar alla maskiner av märket "begagnat, gammalt och jättetungt"?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dags att standardisera batterierna i lag, EU brukar kunna fixa sånthär så nåt är dom ju bra för.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
I sak håller jag väl med dig, men tänk på vad det skulle betyda för dig? Skulle du kunna fortsätta vara den ädla riddaren som försvarar alla maskiner av märket "begagnat, gammalt och jättetungt"?
Haha...... förresten försvarar jag inte att "bagagnat gammalt oh jättetungt". Jag kommer inte alls överens med maskiner från Koneteko. Trots att de är tillverkade på 1940-talet och tunga som bara den. Jag har också svårt för fyrkantkuttrar och klämklaffskuttrar och bordscirklar utan klyvkniv. För att inte tala om de där förbannade 20-30-tals vertikalfräsarna med för litet hål i bordet. Och en massa andra gamla dumheter.
Det viktiga är att man kan erkänna att även ens eget favoritmärke har tillverkat skräp ibland och fått hjärnsläpp på konstruktionskontoret emellanåt. Till och med Bäuerle och Wadkin och Sagar och Waco har vissa svagheter på vissa modeller och Jonsered lyckades till och med tillverka enstaka maskiner som inte duger till någonting annat än möjligen till bojsänken.

Influensare som får betalt för att tala gott om ett märke tycks vara oförmögna att erkänna sådana svagheter och misstag.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Att vara alltför frälst/låst vid ett märke eller annat blir förr eller senare jobbigt i huvudet. Antingen biter man ihop och försvarar vad skit som helst in absurdum (och får en olustig känsla i magen) eller så erkänner man de brister som finns och känner sig som en svikare. Din inställning låter klart sundare.

Själv är jag halvsåld på saker från Felder Group och har gett dem rätt mycket pengar. Det hindrar mig dock inte från att muttra ”jävla Felder” varje gång jag krånglar med höjdlåsningen på min fräs. En riktig skitlösning på en i övrigt bra maskin.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
DennisCA DennisCA skrev:
Dags att standardisera batterierna i lag, EU brukar kunna fixa sånthär så nåt är dom ju bra för.
Känns som att jag inte vill ha ett samhälle där det bara finns ett märke, läs Lada.

Ska vi bara enas om att det inte ska göras framsteg inom området?

Varför skulle något företag vilja utveckla en fantastisk ny produkt, ifall alla andra kan använda den?

Tack och lov för att det finns verktyg och batterier i olika prisklasser och kvalitet. Sovjet är inte direkt något att sikta efter att uppnå.
 
Hej då
 
Tittar just nu på ett paket 18v Bosch med 5 maskiner och 3 4Ah+laddare.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Dags att standardisera batterierna i lag, EU brukar kunna fixa sånthär så nåt är dom ju
Hep Hep skrev:
I sak håller jag väl med dig, men tänk på vad det skulle betyda för dig? Skulle du kunna fortsätta vara den ädla riddaren som försvarar alla maskiner av märket "begagnat, gammalt och jättetungt"?
Fast jättetungt brukar ofta vara bra.....
S Sernando skrev:
Känns som att jag inte vill ha ett samhälle där det bara finns ett märke, läs Lada.

Ska vi bara enas om att det inte ska göras framsteg inom området?

Varför skulle något företag vilja utveckla en fantastisk ny produkt, ifall alla andra kan använda den?

Tack och lov för att det finns verktyg och batterier i olika prisklasser och kvalitet. Sovjet är inte direkt något att sikta efter att uppnå.
Det fanns inte bara Lada. Det fanns en hel uppsjö moderna fordon i Sovjet. Tänk bara Moskvitch. Man kunde även köpa importerade bilar såsom till exempel Trabant och Polski Fiat.
Hit vill ingen... men vad avser EUs standardisering inom elektonikområdet så är det ju främst säkerhet, EMC och miljöprestanda som man försöker att skapa enighet om. Sedan är det upp till industrin att skriva standarderna (och EU brukar ofta men inte alltid harmonisera..).
USB C var väl det första interface som ett EU direktiv pekade på tror jag. Finns såvitt jag vet inga diskussioner angående batteripacksinterface-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.