E Eloffen skrev:
Jag visste inte att denna tråd var menad för personer som vill svära över andra när dom inte har koll på vad dom köper.
Det visste du inte? Trots rubriken och första inlägget?

Är det egentligen inte så att du väljer att gå in i tråden och skriva, just för att det fanns en chans för dig att skriva nedsättande om en annan medlem. Om det får dig att känna dig lite bättre eller vad syftet är vet jag inte, men efter att ha läst vad du skrivit i andra trådar är mönstret väldigt tydligt.

För att återgå till det oerhörda angreppet på Bosch, så tror jag fortfarande att de klarar av att skaka av sig den kritiken. Om inte så har de nog råd att anlita en psykolog eller konsult för att försöka komma över skymfen. De omsatte över 900 miljarder kronor förra året, så de borde ha råd.
 
  • Gilla
  • Haha
nanowire och 5 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Jag är inte så säker på rimligt är att klanka ned på andra.
I detta fall så är det väl ändå TS som orättfärdigt klankar på tillverkaren?
Du verkar ha en osund rättsuppfattning.
Rättsuppfattning? Du menar att TS gjort sig skyldig till otillåten klankning eller vad? Förtal av en stor koncern är fullständigt lagligt både här i Robert Bosch hemland.
 
E Eloffen skrev:
Jag är inte så säker på rimligt är att klanka ned på andra.
I detta fall så är det väl ändå TS som orättfärdigt klankar på tillverkaren?
Du verkar ha en osund rättsuppfattning.
Lägg av, Eloffen! Jag vet inte varifrån du har rymt eller vad du har rökt men en sak ska du veta: Förtal är ett begrepp som bara kan användas mot fysiska personer (människor) men inte mot juridiska personer.
Och jag kommer skriva "jävla" även i framtiden när jag finner det passande och lämpligt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Rättsuppfattning? Du menar att TS gjort sig skyldig till otillåten klankning eller vad? Förtal av en stor koncern är fullständigt lagligt både här i Robert Bosch hemland.
Du vet alltså inte vad ordet rättsuppfattning betyder.
Rättsuppfattning ●uppfattning om vad som är rätt och fel i viss kultur
Alternativt så tycker du att det är helt ok att komma med diverse ogrundade påhopp.
 
Ok, du vill göra det till en kulturell fråga. Inte mig emot, även om jag inte riktigt uppskattar ditt försök till att nedvärdera mig som person med ditt första påstående.

Jag skulle vilja påstå att det är helt ok i den svenska (eller nordiska eller västeuropeiska, beroende på var du vill sätta gränsen) kulturen att häva ur sig en svordom riktad mot ett stort företag, en myndighet eller mot vädret, när något går en emot. Inte att starta en smutskastningskampanj eller liknande, utan just som TS gjorde när han svor åt Bosch. Jag skulle till och med hävda att det är ganska typiskt i vår kultur att muttrande svära åt något onåbart och samtidigt knyta näven i fickan.

Däremot är det inte ok i nämnda kultur att råka höra ett samtal mellan andra personer, helst ett samtal där man inte har någon som helst tanke på att att bidra i samtalet, och då ge sig in i det samtalet enbart för att markera att de som pratar uttrycker sig fel. Det är kanske ok i någon annan kultur, men du kan inte gärna påstå att det är ett ok beteende här i Sverige.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Jag visste inte att denna tråd var menad för personer som vill svära över andra när dom inte har koll på vad dom köper.
TS inledde tråden med att vädra sin frustration över att ha begått misstaget att köpa två olika produkter från samma tillverkare och tvingas inse att batterierna inte var kompatibla.
Ett fullt rimligt misstag som många av oss kunnat göra beroende på erfarenhet — att svära över det paradoxala att två produktlinjer med liknande produkter (skruvdragare till exempel) från samma tillverkare inte kan dela batteri känns inte alls konstigt.

Att göra en stor sak av detta och känna sig nödgad att å Boschkoncernens vägnar dra ut till försvar och föra en väldigt hårdnackad argumentation känns — konstigt!

Bara konstigt…
//Ronnie
 
  • Gilla
ClasseClas och 7 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
TS inledde tråden med att vädra sin frustration över att ha begått misstaget att köpa två olika produkter från samma tillverkare och tvingas inse att batterierna inte var kompatibla.
Ett fullt rimligt misstag som många av oss kunnat göra beroende på erfarenhet — att svära över det paradoxala att två produktlinjer med liknande produkter (skruvdragare till exempel) från samma tillverkare inte kan dela batteri känns inte alls konstigt.

Att göra en stor sak av detta och känna sig nödgad att å Boschkoncernens vägnar dra ut till försvar och föra en väldigt hårdnackad argumentation känns — konstigt!

Bara konstigt…
//Ronnie
I min värld så så talar man sanning och står rak.
Man svär inte över andra när man har klantat till det.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ok, du vill göra det till en kulturell fråga. Inte mig emot, även om jag inte riktigt uppskattar ditt försök till att nedvärdera mig som person med ditt första påstående.

Jag skulle vilja påstå att det är helt ok i den svenska (eller nordiska eller västeuropeiska, beroende på var du vill sätta gränsen) kulturen att häva ur sig en svordom riktad mot ett stort företag, en myndighet eller mot vädret, när något går en emot. Inte att starta en smutskastningskampanj eller liknande, utan just som TS gjorde när han svor åt Bosch. Jag skulle till och med hävda att det är ganska typiskt i vår kultur att muttrande svära åt något onåbart och samtidigt knyta näven i fickan.

Däremot är det inte ok i nämnda kultur att råka höra ett samtal mellan andra personer, helst ett samtal där man inte har någon som helst tanke på att att bidra i samtalet, och då ge sig in i det samtalet enbart för att markera att de som pratar uttrycker sig fel. Det är kanske ok i någon annan kultur, men du kan inte gärna påstå att det är ett ok beteende här i Sverige.
I din kultur så svär man över andra när man själv har ställt till det.
Fegt och ryggradslöst vill jag påstå.
Själv så lever efter devisen att det på min gravsten ska stå "Han stod rakryggad och talade sanning".
 
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Edit. Tänkte fortsätta diskussionen, men det är nog bättre att låta bli.
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Edit. Tänkte fortsätta diskussionen, men det är nog bättre att låta bli.
Det är klokt att inse att man är torsk.
Jag kan alltid glädja mig åt att du nu har lärt dig att ordet rättsuppfattning inte är kopplat till ett juridiskt förlopp.
 
E Eloffen skrev:
Det är klokt att inse att man är torsk.
Jag kan alltid glädja mig åt att du nu har lärt dig att ordet rättsuppfattning inte är kopplat till ett juridiskt förlopp.
Tondöv är ordet som dyker upp i min hjärna.
 
  • Älska
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tondöv är ordet som dyker upp i min hjärna.
Har man rätt så har man.
Falska beskyllningar ger dig inga favörer i livet.
 
E Eloffen skrev:
Har man rätt så har man.
Falska beskyllningar ger dig inga favörer i livet.
Quod erat demonstrandum
 
  • Älska
Ring och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Quod erat demonstrandum
Och jag som trodde att du gett upp.
 
E Eloffen skrev:
Och jag som trodde att du gett upp.
Hep kanske har gett upp men han har inte lika tjockt skallben som jag.
Men nu tänker jag inte ödsla någon mer tid på dig heller för det är du ju inte värd.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.